Újabb villanyautós startup befektetési lufiját próbálja kipukkasztani a Hindenburg Research

2021 / 03 / 14 / Rácz Tamás
Újabb villanyautós startup befektetési lufiját próbálja kipukkasztani a Hindenburg Research
Kamu megrendelések, kigyulladó prototípus, csak a látszat kedvéért begyűjtött előrendelések: durva vádakkal száll bele a Lordstownba a Hindenburg.

A Hindenburg Research privát befektetési kutató-tanácsadó vállalkozás, amely hamis üzleti jelentések, a befektetők megtévesztését szolgáló csalás-szerű vállalkozások leleplezésére szakosodott. Tavaly komoly nemzetközi figyelmet szereztek maguknak egy durva jelentéssel a Nikola nevű, elektromos és hidrogénhajtású kamiont illetve pickupot fejlesztő startupról. A Nikola tőzsdei pozícióját és üzleti kapcsolatait átmenetileg megrengette a súlyos vádakat tartalmazó anyag, de a Nikola túlélte a krízist. Vajon a Lordstown is túléli majd a Hindenburg újabb jelentését?

Valódi vevők helyett fantomcégek és lelkes drukkerek

A friss vádirat szerint a kerékagymotoros elektromos pickup (az Endurance) fejlesztését végző vállalat talán még durvább megtévesztéssel szerzett hírnevet és befektetőket, mint a Nikola. A jelentés szerint a Lordstown által előszeretettel mutogatott, százezer darabos "előrendelés" állománya jórészt gyanús cégektől származik. Például egy társasházi lakásba bejelentett kis kétfős texasi energetikai vállalkozástól, amely nem üzemeltet semmilyen flottát, de állítólag 735 millió dollárért akar majd 14 ezer elektromos pickupot venni. Egy másik cég pedig ezer autóra jelentkezett be 52,5 millió dollár értékben - az ő székhelyük egy virtuális irodaszolgáltatónál van, levelezési címük pedig egy UPS-es postafiók.

Az előrendelés a Lordstown esetében a Hindenburg által bemutatott szerződés szerint nem jár semmilyen kötelezettséggel a vevő részéről, sőt: még előleget sem kell befizetni, mint a többi villanyautós startupnál. A szerződés ugyanakkor kiköti, hogy a Lordstown felhasználhatja a megrendelő adatait a médiakommunikációban. A Hindenburg Research néhány kisebb megrendelőt levélben is megkeresett. Több ohiói önkormányzati szerv, cég is azt válaszolta, hogy mivel tudják, hogy az előrendelés nem jár semmilyen kötelezettséggel, szándékosan nagyobb járműmennyiséget jelöltek meg a valós igényüknél, mint amennyire esetleg valóban vevők lennének pár éven belül. Ezzel szerették volna támogatni a Lordstown-t, hogy mielőbb elindíthassa a gyártást és ezzel munkahelyeket hozzon létre az államban.

A technika sem az igazi

A jelentés aggasztó technikai problémákról is említést tesz. A Lordstown pickupjának különlegessége a kerékagy-motoros hajtás. A megoldás előnye lenne (egyebek mellett) a helytakarékosság és a jármű szabad konfigurációja. Ugyanakkor a megnövekedett rugózatlan tömeg és a hajtás sérülékenysége komoly hátrány, pláne egy 4x4-es, elvileg gyakori off-road használatra és nagy igénybevételre tervezett pickup esetében.

A Hindenburg feltárta, hogy a Lordstown technológiája egy szlovén startup licenszéből származik. Az Elaphe nevű kis cég működése 15 éve során állítólag mintegy 15,3 milliónyi fejlesztési tőkét tudott szerezni munkájához, ugyanakkor autóipari szakértők szerint egy ilyen innovatív technológia kidolgozása és szériaéretté finomítása egy nagyságrenddel komolyabb ügy szokott lenni az autógyártók számára - nagyjából félmilliárd euró vagy dollár a becsülhető valós költség. Az pedig már csak a hab a tortán, hogy az Endurance egyik prototípusa az első országúti teszten, idén januárban kigyulladt és kiégett...


Az agymotoros hajtással a technika nagyon kompakt lehet, de a kerekekben lévő motorokat extrém terhelés éri

A Hindenburg jelentése a Lordstownról nem mellőzi a konkrét személyeskedést sem. A cég vezetőjét, Steve Burnst a dokumentum állítás szerint azért rúgták ki előző munkahelyéről, a jelenleg elektromos furgonokat fejlesztő Workhorse-tól, mert "képtelen volt a rábízott projektekre fókuszálni és véghezvinni azokat".

A riport felidézi, hogy az Endurance-projekt még Workhorse néven ennél a cégnél indult 2017-ben, azzal az ígérettel, hogy 2018-ban elindulhat a gyártás. Ehhez képest olyan szakértőket szólaltatnak meg az anyagban, akik szerint még ma se áll sehogy az üzem: se a karosszériaüzem, se az akkumulátorok összeszerelése nem áll készen a valóban nagy sorozatú gyártásra.

Leleplezés és/vagy tőzsdei manipuláció

A Hindenburg jelentései nem titkoltan többről szólnak, mint egy-egy cég gyanús üzelmeinek leleplezéséről. A Lordstown esetében is deklaráltan shortolják a cég részvényeit, vagyis nem csak számítanak arra, hogy az értékpapírok ára bezuhan a jelentés hatásár, hanem ebből konkrétan keresni is akarnak. A Lordstown pénteken már meg is rogyott a hír hatására:


A Lordstown pénteken már megkezdte a mélyrepülést a tőzsdén

Kíváncsian várjuk a Lordstown válaszát a vádakra. A cég azt ígéri, a napokban közlik saját álláspontjukat a felvetésekkel kapcsolatban.

Ez is érdekelhet:

Ha te is úgy akarod, a Volkswagen elektromos kabriót is fog gyártani A VW felsővezetői a Twitteren, a Weibón és a LinkedInen várják az emberek véleményét arról, hogy szükség van-e egy elektromos kabrióra.

Az elektromos motoroknál nem a minél gyorsabb újratöltés, hanem az akkucsere lesz a jövő útja A cserélhető akkus megoldás az elektromos autóknál nem aratott sikert, de az elektromos motorkerékpároknál még lehet belőle valami.

Ezek a villanyautó-gyártók Kína Teslái Nio, Li Autó, Xpeng. Hallottál már róluk? Na ugye. Pedig mind a Teslához hasonlóan fényes, új csillagok.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.