Mit tehetünk ebben a helyzetben?
Fali konnektor minden ingatlanban megtalálható, gyorsan és egyszerűen töltésre kapcsolhatjuk elektromos autónkat. Üzemben tartáshoz viszont korántsem ez a leghatékonyabb módszer az elektromos autó töltésére. Sokkal effektívebb és költséghatékonyabb egy otthoni autótöltő kábel alkalmazása, amely a rezsicsökkentési kedvezmények szigorítása mellett is segíti számláink kordában tartását. Emellett technikai szempontból is hatásosabb, hiszen a töltési veszteséget is minimalizálja. A töltési veszteség a bemeneti és kimeneti energiák arányát jelenti. Veszteséget jelenthet, hogy a töltésnél az akkumulátort is egy bizonyos hőmérsékletre kell felmelegíteni.
Energiaválság
Mind Európában, mind világszinten komoly problémákat okoz az árnövekedés. A villany ára január óta több mint négyszeresére növekedett. Ennek egyik fő oka az orosz-ukrán háború, amely már több hónapja húzódik.
Természetesen egy ekkora árnövekedést nem csak egy esemény okozhat. Az elmúlt évek gazdasági változásai a fosszilis energiahordozókkal kapcsolatos beruházások megfogyatkozását idézte elő, amely miatt a pandémia utáni kereslet ugrásszerű növekedésével nem tudnak lépést tartani.
Mi változik?
A rezsicsökkentés változtatásával a kedvezményes árazás csak az átlagfogyasztás mértékéig marad érvényben. Többletfogyasztás esetén az átlag szint feletti mennyiségre piaci árat kell fizetni. Ez sok háztartásban a költségek növekedését idézheti elő, ugyanis hazánkban az átlagos havi fogyasztás 210 kilowattóra/hónap. A rezsicsökkentett ár átlagfogyasztási szintig kilowattonként 36 forint, efelett 70,1 forint/kWh ár lesz érvényes. Az éjszakai áram továbbra is megtartja kedvezményes jellegét, az árak az alábbiak szerint alakulnak: átlagig 23,1 forint/kWh, felette 62,9 kilowattonként.
Egy elektromos autó fogyasztás szempontjából
Sokan attól félnek, hogy a töltésnek köszönhetően a havi rezsiköltségük jelentősen növekedni fog. Természetesen egy elektromos autó egy mosógépnél többet fogyaszt, és a hálózatot is jobban terheli. Konkrét példát nézve, a BMW i3 (94Ah) modell fogyasztása 13,1 kWh/100 km. Ha otthon, fali konnektorról töltjük, óránként 2,3 kW-ot vesz fel, így 14 óra alatt már el is éri a teljes töltöttséget. A két számot összeszorozva láthatjuk, hogy ez a művelet 32 kW áramot igényel.
Elektromos autónk idei használata során kiemelten fontos, hogy keressük az optimális, költséghatékony megoldásokat. Ebben jelent nagy segítséget például a fali konnektor lecserélése egy fali töltőre.
(Szponzorált tartalom)