Sokan azonban csak az üzemelés közben szembesülnek olyan, egyébként megelőzhető problémákkal, amik a webáruház működését teljesen ellehetetlenítik: szabályozási problémák, ideiglenes készlethiány, webshop logisztikai fennakadás. Az ilyen kellemetlen meglepetések elkerüléséért gyűjtöttük össze a webáruházak működésének kritikus pontjait.
Számtalan oka lehet annak, ha egy látogató végül nem vásárol webáruházunkban. Nem mindenki találja meg azt, amire vágyott, van aki pusztán információt gyűjtött egy későbbi döntéséhez, mások jobb ajánlatot vártak. A webáruházak közti versenyben nem nyerhetünk meg minden fogyasztót. Az interneten számtalan írás foglalkozik azzal, hogyan növelhetjük hatékonyságunkat ezen a téren. Ebben a cikkünkben mi azonban csak a valóban kritikus pontokra koncentrálunk.A webáruházak működése szempontjából kritikus pontnak azokat a területeket tekintjük, amik nem csak egy-egy konkrét ügyfél döntését befolyásolják tökéletlen működésükkel, hanem a teljes webshopot ellehetetlenítik. Ezek a területek tehát nem azért felelősek, hogy több vásárlónk legyen, hanem azért, hogy egyáltalán lehessenek vásárlóink.
Egy webáruházat létrehozni és üzemeltetni relatív egyszerű vállalkozás. Akik az alkalmazotti létből váltanának, nekik újszerű lehet számtalan olyan szabályozási terület, amit figyelembe kell venniük az alapítás és a működtetés folyamán. Érdemes jogásszal és könyvelővel is konzultálni, hogy a megálmodott üzleti modellünk valóban működőképes-e, vagy valahol van egy olyan leküzdendő akadály, ami miatt módosítanunk kell elképzelésünkön. Nézzük itt is a legfontosabb jogi és pénzügyi területeket említés szintjén!
Webáruház üzemeltetéséhez vállalkozóvá kell válnunk és adózási formát kell választanunk. Pénzügyeink intézéséhez egészen biztosan könyvelőre lesz szükségünk.
A legtöbb webáruház olyan kereskedelmi tevékenységet végez, amihez nem szükséges nevesített végzettség. Ugyanakkor a forgalmazott termékek körétől és az azokhoz kapcsolódóan nyújtott szolgáltatásaink függvényében előfordulhat, hogy meghatározott végzettséggel kell rendelkezzünk.
Bizonyos tevékenységek önmagukban engedélykötelesek vagy egyenesen tiltottak. Gondoljunk például arra, hogy nem árulhat bárki gyógyszert az interneten.
Ha a végzettségi és engedélyi előírásoknak megfelelünk, még akkor is lehetnek további ágazati előírások. Ilyen lehet például az élelmiszerek kereskedelmére vonatkozó HACCP. Egyes szolgáltatások esetén megfelelő biztosítással kell rendelkeznünk.
Nem árt tisztában lenni az érvényes vámeljárási szabályokkal, ha termékeink beszerzését az Európai Unió területén kívülről tervezzük.
A fogyasztókat megillető jogokkal tisztában kell lennünk és be kell azokat tartanunk. Ezek java a tájékoztatásra, jótállásra, garanciára vonatkoznak. Az e-kereskedelem szabályozása eltér a hagyományos bolti kiskereskedelem szabályaitól.
Egyre kiemeltebb témakör a vásárlók adatainak védelme és szabályos kezelése.A fentiek be nem tartása nem pusztán a fogyasztói bizalmat rombolja, de az ellenőrző hatóságok által kirótt bírsággal vagy akár a tevékenység beszüntetésére kötelező végzéssel is járhatnak.
A piackutatáson alapuló megfelelő termékek kiválasztásáról számtalan remek írás található a világhálón. Örök igazság: termék nélkül nincs webshop. A minőség másodlagos az elérhetőséghez képest. A terméknek nem csak egyszer-egyszer kell rendelkezésre állnia, hanem kiszámíthatóan. A rosszul kiválasztott terméknél már csak a termékhiány a rosszabb: ilyenkor esély sincs a vásárlásra.A készletgazdálkodás folyamatos tevékenység, ami során biztosítanunk kell termékeink elérhetőségét, mindezt úgy, hogy a rendelkezésre álló anyagi erőforrásainkat ne haladjuk meg és ne halmozzunk fel felesleges, többlet kiadást jelentő tételeket. Készlethiánnyal akár már meglévő, visszatérő vevőinket is elveszíthetjük, hiszen ekkor arra kényszerülnek, hogy máshol szerezzék be a számukra szükséges terméket – a lehető legritkább esetben fognak ránk várni.
Az árpolitika témaköre önmagában könyveket töltene meg. Mi most csak a két alapproblémára és azon belül is egy esetre szeretnénk a figyelmet felhívni. Ha a termék túl drága, akkor kevesen fogják megvenni. Ha azonban a termék túl olcsó és nem fedezi a beszerzés és működés költségeit az árrés, akkor minden egyes eladott termék a csőd felé visz minket. Ez az igazi probléma, ami ráadásul eleinte sikernek is hat az eladási számok emelkedése miatt. A termék beszerzési és eladási ára közötti különbség az árrés, de ez még messze van a nyereségtől vagy haszontól. Az árrésből kell fedezni vállalkozásunk működési költségeit a fulfillment partnertől a könyvelőn át a marketingig. Ha a termék csak olyan költségek mellett adható el, hogy a keletkezett árrés ezeket nem fedezi, akkor nem csak nyereség nem keletkezik, hanem egyenesen veszteségünk lesz minden egyes eladott terméken.
A technikai háttéren alapvetően a webáruház motorját és az online jelenlét további alapvető elemeit (szerver, domain, tárhely) értjük. Kétféle gond léphet fel és mind a kettő a kritikus kategóriába esik. Az első, ha fizikailag nem működik a honlap: rosszak a hivatkozások, nem tölt be, nem látszanak az elemek. Ez jellemzően saját fejlesztés esetén szokott előfordulni vagy akkor, ha nem megbízható webshop motor szolgáltatót választottunk. Mondhatjuk azt, hogy az ilyen jellegű probléma egyre ritkább.Komoly gond, ha a honlap nem átlátható, lassú, nem reszponzív, nem ad bőséges tájékoztatást vagy nem mutatós, de ezek nem kritikus problémák: kevesebb vásárlónk lesz, de nem válik teljesen lehetetlenné az eladás. Van azonban egy olyan funkció, aminek megfelelő kialakítása kiemelkedően fontos: a fizetési funkció.Ha a vevők nem találják meg a számukra kedvező fizetési lehetőséget, a választási lehetőségek nem keltenek bizalmat vagy technikailag nem működnek, akkor azok a vevők is inkább máshol próbálkoznak, akik egyébként más módon képesek lennének fizetni (ha akarnának). Minden korábbi munkánk teljesen feleslegessé válik. Utánvét és kártyás fizetés a honlapon és a futárnál is: ezek nélkül egyszerűen nincsen működőképes webáruház Magyarországon.
Jellemző hiba, hogy a webáruház alapítói teljesen az online világban gondolkodnak és terveznek. Pedig a webáruházak esetében egyszer eljön a pont, hogy a megrendelt terméket valóban el is kell juttatni a vásárlóhoz. A beszerzett terméket biztonságos körülmények között kell tárolni, nyilvántartani, a rendeléseket össze kell készíteni, csomagolni és kiszállítani. Ez rengeteg időt, energiát és pénzt visz el, aminek mértékét sokan alábecsülik előzetesen. A legkézenfekvőbb megoldás, ha a kezdetektől egy fulfillment partnert keresünk. Két okból is hasznos ez: költségeink sokkal átláthatóbbak és kiszámíthatóbbak lesznek, ami hozzásegít minket az árképzés buktatóinak leküzdéséhez is, valamint biztosak lehetünk abban, hogy a rendelés beérkezése után valóban célba is ér termékünk.A pontatlan teljesítés ugyanis jellemzően több munkát és költséget okoz, mint hasznot. Minél lassabban érkezik meg termékünk, annál nagyobb az esélye, hogy azt a vevő nem veszi át. A hibásan összekészített csomagok esetében szintén várható visszaküldés és reklamáció is. Plusz energiát fog lekötni a kommunikáció és a visszáru kezelése, miközben a bevétel végül nem realizálódik.
(Szponzorált tartalom)