Mi számít defekttűrő guminak?
Számtalan járműtípushoz érhető el ilyen kialakítás, például kisteher gumiabroncs esetében is, ami a Gumiflex kínálatában is megtalálható. Még mielőtt azonban rátérnénk a különböző jelölésekre, érdemes azzal is foglalkozni, hogy egyáltalán mit értünk defekttűrő gumi alatt. Ezeknek a jelölése általában az RFT, ami az angol “run-flat-tire” kifejezés rövidítését jelöli. A jelölés azonban függ a gyártótól és a felépítéstől is.
A jelzésben a betűkön kívül található még egy szám is, ami azt jelöli, hogy mennyi az a maximális sebesség, amivel defekttel együtt is haladhatunk. Továbbá a maximális távolságot is megmutatja, amit még gond nélkül megtehetünk a sérült gumival. A minőségi változatok még arra is képesek, hogy fény- vagy hangjelzéssel figyelmeztessék a sofőrt arra, hogy a guminyomás csökkenni kezdett, így gyorsabban lehet reagálni a hirtelen kialakult helyzetre is.
Fontos kihangsúlyozni, hogy a közhiedelemmel ellentétben a defekttűrő abroncsok nem mentesülnek a defekt lehetősége alól, csupán csak annyit tesznek lehetővé, hogy még egy bizonyos távolságot biztonságosan meg tudjunk tenni sérült abronccsal is. Általában ez bőven elég ahhoz, hogy eljussunk a legközelebbi autószerelőhöz vagy olyan helyre, ahol szakszerűen tudnak segíteni, vagy éppen biztonságosan ki tudjuk cserélni a gumit.
Milyen fajta defekttűrő gumiabronccsal találkozhatunk?
Két fő kategóriát különböztetünk meg: támaszgyűrűs és önálló rendszerrel ellátott gumik. Utóbbi azt jelenti, hogy kemény oldalfallal és speciális felfújórendszerrel vannak ellátva. Ha a gumi megsérül, akkor a terhelést képes az oldalfal megtartani. Levegő nélkül is megoldható a jármű vezetése.
A támaszgyűrűs rendszer ezzel szemben egy acélgyűrűt tartalmaz, ami a kerék belsejében helyezkedik el. Ha megtörténik a defekt, akkor megtartja a gumi alakját és elviseli a terhelést levegő nélkül is.
Milyen jelölések vannak?
Ahogy azt már az előbbiekben is írtuk, szinte minden gyártó más jelölést használ. A Bridgestone megmaradt a hagyományos RFT rövidítésnél, de a Continental már az SSR-t használja, ami a self supporting runflat kifejezést takarja. A Dunlop EMT, a Goodyear ROF, a Michelin ZP, a Pirelli Run Flat, a Kumho XRP, a Hankook pedig HRS jelölést alkalmaz. Ezek segítségével már könnyebben el lehet navigálni az egyes gyártók között, ha kifejezetten defekttűrő gumit szeretnénk felszerelni a járműre.
Fontos azonban, hogy vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk, mivel a gyártók termékei között nagy különbségeket lehet tapasztalni, minden járműhöz más lesz az ideális választás.
(Szponzorált tartalom)