Nyúlik, kopik, szakad – az ékszíjat is ellenőrizni kell

2021 / 12 / 17 / Fizetett Hirdetés
#pr
Nyúlik, kopik, szakad – az ékszíjat is ellenőrizni kell
Ha az autó indulásakor visító, sikító hangot hallunk, ha útközben égett gumi szagát vagy netán elektromos tűz szagot érzünk, akkor bizony erős a gyanú, hogy az ékszíjjal lehet probléma. Régen az autókban normál ékszíjak vettek részt a generátor, vízpumpa, szervoszivattyú hajtásában, ma már kereszt- vagy hosszbordás szíjak viszik át a teljesítményt a különböző helyekre. Ez az ékszíj feladata, hogy az autó segédberendezéseit segítse, ha pedig elszakad, akkor nem működik a klíma, a generátor, a szervokormány. És így tovább.

Akárhogy is, ezek a szíjak időnként elkopnak, megnyúlnak, megrepednek és el is szakadhatnak. Ilyenkor pedig minden olyan dolog leáll, aminek a működtetésében részt vett. Ezen kívül pedig a szakadásnak számos más következménye is lehet, így a különböző darabkái olyan helyekre repülhetnek, ahol károkat okozhatnak, mint ahogy a szakadt ékszíj feltekeredhet bárhová, ami szintén veszélyes. Az ékszíjakat, mint kopó alkatrészeket, időről időre ki kell cserélni. A választásban a Fékmester autóalkatrész webáruház szakemberei is segítenek, de a honlap keresője pontos találatokat eredményez.

Az ékszíj feladata

Az ékszíj a jármű hűtését és az áramtermelő generátor működtetésében vesz részt, így biztosítva a töltést a jármú elektronikus rendszerei számára. Ezen kívül pedig a szervo és a klíma meghajtása is az ékszíj segítségével történik. Ebből is látszik, hogy az ékszíjak fontos feladatot látnak el, meghibásodásuk nagy problémákhoz vezethet.

Fontos tehát a rendszeres ellenőrzés, hisz a szakadásból adódó kár súlyos összegeket is felemészthet. Az ékszíj tartós gumiból készül, idővel azonban elkopik, megnyúlik. Az élettartama függ a sebességtől és a környezeti hatásoktól, például a portól is, valamint az is nagyon fontos, hogy laza-e vagy épp túl feszes. Mindkét esetben károsodhat a szíj, a szíjtárcsák és a csapágyak is.

Feszes vagy laza?

Ha az ékszíj túl feszes, azt nem lehet észrevenni. Csak akkor, ha már ennek következményei vannak. Optimális esetben a túl feszes ékszíj nem okoz problémát, hisz mire már károsodna a csapágy, addigra megnyúlik. De ha nem, akkor a motor felől zörgő, kereplő hang hallatszik. A túl laza ékszíj könnyebben felismerhető, hisz ilyenkor az autó indulásakor visító, sikító hangot hallunk. A túl laza ékszíj nem csak magára a szíjra káros, hisz kiszálasítja, erőteljesebben koptatja. Ilyenkor ingadozik a generátor töltése is, ez pedig hosszú távon lemerítheti az akkumulátort.

A hűtési rendszer is kárát szenvedheti a laza ékszíjnak, a nem megfelelő hűtés pedig komoly károkat okozhat a motorban. A túlmelegedés miatt felforrhat a hűtővíz. A legrosszabb eset pedig az, amikor elszakad az ékszíj. Ekkor a műszerfalon lévő töltés lámpa folyamatosan világítás, ilyenkor pedig azonnal le kell állítani az autót. Az ékszíj cseréjével pedig nem szabad spórolni, hisz valóban egy pár ezer forintot tétel, de ha elszakad, túl laza, akkor az autó többi alkatrésze is megsérülhet, ami pedig nagyobb problémákhoz is vezethet.

(Szponzorált tartalom)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.