Az izomlázról: az edzés természetes velejárója?
2021 / 04 / 16 / Fizetett Hirdetés
#pr
Sokan akkor érzik hatékonynak az edzést, ha utána fel sem tudnak állni a kínzó izomláz miatt. Azonban valóban hasznos eleme a testmozgásnak az izomláz? Fontos velejárója az erőedzéseket követően, vagy egy szükséges rosszról beszélhetünk?

Rengeteg kérdés vetődik fel az izomláz kapcsán, amelyet számos téma körüljárt már, így mindenekelőtt érdemes tisztában lenni azzal, hogy mi is az izomláz. Míg ezelőtt azt gondolták, hogy az izomlázat a tejsav és annak bomlástermékei okozzák, addig ma már másfelől közelítik meg a problémát, hiszen a kutatások szerint a tejsavtól néhány pillanat alatt megszabadul a szervezet, a fájdalom hátterében más áll.

Mi az az izomláz?

Az izom terhelése esetében azonban valóban keletkeznek anyagcseretermékek, és a tápanyagok, valamint az energiahordozók is elhasználódnak. Ekkor az izomsejtek falában mikroszakadások keletkeznek, aminek köszönhetően a szervezet hamarabb képes pótolni az elhasználódott tápanyagokat és kiüríteni a bomlástermékeket. Ekkor beszélhetünk igazán izomlázról, emiatt keletkezik az a fájdalmas és kellemetlen érzés az izomzatban.

Nagyon fontos, hogy semmi esetre se téveszd össze a kisebb húzódások vagy izomszakadások kialakulását az izomlázzal, hiszen ezek kisebb-nagyobb sérülések formájában jelentkeznek, amelyeket kezelni kell.

Az izomláz pedig a regenerációs folyamatok természetes velejárója, amelyet csupán felgyorsítani tudsz. Azonban nem szabad minden edzés után érezned a tested minden területén, hiszen ez a túledzés jele lehet, amely nem csak megbetegíthet hosszú távon, de a fejlődést is gátolhatja, és szépen lassan teljesítményromláshoz vezethet. Ekkor nem szabad ráedzened az izomláztól égő végtagokra, hiszen csak lelassítod a regenerációs folyamatokat.

Ez nem azt jelenti, hogy sosem szabad kilépned a komfortzónádból, alacsonyabb terheléses edzések időszakában kifejezetten hasznos lehet az idegrendszer adaptációjának szempontjából, azonban nem szabad túlzásokba sem esni.

Hogyan eddz hatékonyan?

Az a jelenség, mikor edzés után nem tudod mozgatni a végtagjaidat a fájdalomtól, nem a kifejezetten hatékony edzés jele, hanem az edzetlenséget van éppenséggel a túlterhelést jelezheti. Mindez egy csoportos edzés alkalmával jobban szembetűnik, hiszen különböző edzettségi állapottal rendelkező sportolni vágyók vesznek részt, így kevésbé tud az edző mindenkire odafigyelni, melynek következtében vannak, akiknek túl egyszerű, vannak, akiknek túlságosan nehéz lesz a feladatsor.

Egyéni edzésterv segítségével azonban ez a probléma könnyen orvosolható, főleg, ha a kezdeti szakaszban vagy. Étkezés alkalmával próbálj értékes ásványi anyagokat és vitaminokat szedni, hogy megerősítsd immunrendszeredet és támogasd szervezetedet.

Minden esetben jól adagold a terhelést, és végezz bemelegítést és levezetést a testmozgást követően, hogy segítsd szervezetedet a regenerációban.

(Szponzorált tartalom)


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Igényes és férfias történeteket keresel? A Roadstert neked írjuk!
Olvass bele az egyik legszínvonalasabb hazai magazinba, szeretni fogod! A Roadster egy fantasztikus utazás az élet legjobb területein...
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.