Hogyan függ össze a bélrendszer egészsége az agy működésével?

2024 / 02 / 14 / Fizetett Hirdetés
#pr
Hogyan függ össze a bélrendszer egészsége az agy működésével?
A nyugati orvoslás sokáig a testet nem egészében, egy komplex rendszerként, hanem az egyes részeit külön-külön vizsgálta. Ebből következett, hogyha valakinek például gyakran fájt a feje, akkor azt feltételezték, hogy ott a fejben van a probléma oka, emésztőrendszeri zavarok esetén pedig biztosan a gyomorban vagy a bélrendszerben van a gond.

Mára azonban bebizonyosodott, hogy az emberi szervezetben szinte minden mindennel összefügg, így a bélflóra állapota az agy működését is befolyásolja. Ez a bél-agy tengely.

A bélflóra jelentősége

A “bélflóra” kifejezést a többség szinte csak az étrend-kiegészítők reklámjaiból ismeri, de nem tudja mit jelent, és miért ennyire fontos figyelni az egészségére. Elöljáróban annyit, hogy a bélflóra működése jóformán az egész szervezetre hatással van, ezért is kell támogatni például a Myrobalan béltisztító termékei között megtalálható probiotikum cseppekkel.

A bélflóra pedig nem más, mint a bélrendszerben élő mikroorganizmusok összessége, amit mikrobiomnak is neveznek. Nem véletlenül nevezik sokan “második ujjlenyomatnak”, hisz az összetétele mindenkinél teljesen egyedi.

A mikrobiom alapvetően a különféle baktériumok mennyiségének ideális egyensúlyára törekszik, de ha ez felborul, akkor a negatív hatások az egész testre kihatnak.

Mi köze mindennek az agyműködéshez?

Tudományos kutatások során fény derült rá, hogy az agyból kiinduló bolygóideg összeköttetésben áll a bélrendszerrel, képes impulzusokat továbbítani oda-vissza. E két terület tehát szoros kapcsolatban áll egymással, ezt hívjuk bél-agy tengelynek.

Mivel ez egy viszonylag új felfedezés, ezért még sok a kérdőjel, a neuro-gasztroenterológia tudománya foglalkozik mélyrehatóbban a területtel.

S hogy mi bizonyítja ezt a kölcsönhatást? Íme, két nagyon egyszerű, hétköznapi példa, amit szinte mindenki tapasztalt már:

• Stresszes helyzetben, amikor úrrá lesz rajtunk a szorongás, a gyomrunk is összeszorul, ami étvágytalanságot, hányingert, hasmenést vagy székrekedést okozhat.
  • Ugyanez viszont fordítva is megtörténhet: emésztőrendszeri problémák esetén, nyugtalanok, feszültek leszünk, akár még fejfájás is gyötörhet minket.

Ez csupán két gyakori példa volt, de tökéletesen rávilágít a bélrendszer és az agy kapcsolatára. Emellett felfedezték, hogy a mikrobiom állapotában bekövetkező negatív változások okozhatnak többek között migrént, fáradtságot, az immunrendszer gyengülését, szív- és érrendszeri betegségeket és diabéteszt is.

Hogyan támogassuk a bélflóra egészségéért?

A dolgot érdemes két irányból megközelíteni, az egyik természetesen a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás, főleg a rostok bőséges fogyasztása, hiszen ezek jelentik a mikrobiomot alkotó baktériumok táplálékát. Az egészségtelen ételek, valamit a kémiai gyógyszerek ellenben rontják a mikrobiom állapotát.

Mindemellett ne feledkezzünk meg arról, hogy a bélrendszer az aggyal is kapcsolatban van, tehát mentálisan is sokat tehetünk az egészségéért.

(Szponzorált tartalom)

Intelligens, terhelhető szerverek a hatékony munkavégzéshez
A digitalizáció fejlődésével párhuzamosan a szerverpiac is napról napra bővül. Így a legnagyobb globális techóriások, mint a Lenovo vagy a Dell szerver üzletága is folyamatosan növekszik. Egyre újabb és újabb megoldások jelennek meg a kínálatukban. Az, hogy melyiket válasszuk, függ a munkaterheléstől és az egyéni igényeinktől is.