7000 bicikli fér a víz alatti parkolóházba Amszterdamban, ahová autóknak tilos behajtani

2023 / 01 / 27 / Bodnár Barna
7000 bicikli fér a víz alatti parkolóházba Amszterdamban, ahová autóknak tilos behajtani
A hollandok 36 százaléka használja bicikléjét mindennap, és naponta 100 ezren érkeznek kerékpárral az állomásra, ami alatt kialakították a víz alatti parkolóházat.

A világ más részén talán furcsának és túlzónak tűnne 60 millió euróért (több mint 23 milliárd forintért) olyan beruházásba fogni, amiből kizárólag a kerékpárosok profitálnak majd, azonban Hollandiában teljes mértékben érthető, és mondhatni, mindennapos. A hollandok 36 százaléka használja bicikléjét a napi közlekedéshez, de vannak olyan városok, ahol még többen: Utrechtben az emberek fele kerékpárral jár, így ott az amszterdaminál még nagyobb, 12 ezer férőhelyes parkolóház épült a kétkerekűeknek.

Az amszterdami Centraal közlekedési csomópontra naponta 200 ezren érkeznek, ebből 100 ezren biciklivel,

ezért is volt indokolt a kizárólag kétkerekűek számára készült, víz alatti garázs megépítése, ami négy éven át tartott. Jelenleg a létesítmény 7000 kerékpárt képes befogadni, a tervek szerint azonban még februárban 11 ezres kapacitásúvá bővül majd, eközben fokozatosan fogják megszüntetni a felszíni biciklitárolókat. Ezek amellett, hogy rendszertelen kialakításukkal terhelik az infrastruktúrát, frusztrálják a helyieket is, mert az állomás környékén annyi bicikli parkol, hogy sokszor lehetetlen szabad helyet találni, mégpedig főként a sok gazdátlan, magára hagyott kétkerekű miatt.


A több ezer felszínen tárolt kerékpár olyan hatalmas területet foglal el, hogy ezek a felszíni parkolók mára turisztikai látnivalóvá váltak. (Fotó: Getty Images/georgeclerk)

Az utca szintjéről közvetlen biciklisáv vezet a föld alatti épületbe, ahol az első 24 óra parkolás ingyen van, minden további napért 1,35 eurót (körülbelül 500 forintot) kell fizetni. A belépéshez szükség van egy OV-chipkaart-ra, ami egy holland tömegközlekedési igazolvány, közvetlenül az emberek bankszámlájához kapcsolva, vagy pedig egy, a kerékpárhoz tartozó azonosító cimkére, ami helyben, díjmentesen igényelhető. A bejelentkezés és a bicikli leparkolása után a föld alól közvetlenül, felvonóval lehet feljutni a Centraal állomásra.

Túlzás nélkül kijelenthető, hogy a földalatti bicikligarázs mérnöki csoda: az építkezés megkezdése előtt teljesen le kellett csapolni a vizet az 1889-ben épült állomás előtti csatornából. Ezután kezdődhetett meg a gigantikus, uszályokon érkező oszlopok felállítása, amelyekre a parkolóház tetőszerkezetét helyezték, majd elkészülését követően újra megnyitották az utat a víz előtt, hogy teljesen ellepje az épületet.

Bár a parkolóház ötlete és megvalósítása is tiszteletet érdemel, azért vannak hiányosságai is. Például nincs kijelölt parkolóhely a nagy tárolórekesszel felszerelt teherkerékpároknak, ami pedig nem ritka a holland, kisgyermekes családok körében. Szintén nagy baklövés az elektromos töltőállomások hiánya egy olyan országban, ahol az újonnan eladott biciklik több mint fele elektromos, és nagy kihagyott ziccernek tűnik az is, hogy a parkoláshoz szükséges check-in nem végezhető el se okostelefonnal, se okosórával, sőt, sima bankkártyával sem. Persze a felsorolt hiányosságok mindegyike pótolható, ezért valószínűleg nem is okoznak majd problémát hosszútávon.

Amszterdam autócentrikus jellege az 1970-es években kezdett biciklibaráttá alakulni, mégpedig a helyi lakosok és politikusok kezdeményezése és erőfeszítései eredményeképpen, akik egyetértettek abban, hogy egy élhetőbb várost szeretnének. Persze autók itt is járnak az utakon, de a hollandok saját gépkocsi helyett a közösségi autózást részesítik előnyben, és különböző kedvezményekkel ösztönzik az embereket az ilyen és hasonló szolgáltatások használatára.

(Borítókép: Getty Images/travelism)


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.