A magyar kormány „Tisztítsuk meg az Országot!” elnevezéssel indított el egy környezetvédelmi projektet még júliusban. A cél, hogy több közreműködő szervezettel közösen felszámolják az elmúlt évtizedekben felhalmozódott, illegálisan lerakott hulladékokat.
Az első pilot-projektek a hazai vidéki utak kezelője, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által kezelt úthálózat melletti területen valósultak meg. Ezen akciók tapasztalata és az elmúlt időszakban végzett részletes, országos felmérések alapján a közútkezelő elkészítette az állami, országos közúthálózat melletti területek szennyezettségi térképét.
A Magyar Közút az elmúlt 5 évben évente átlagosan közel 11 ezer tonna, döntő többségében illegálisan kidobott hulladékot gyűjtött össze és szállított el biztonságos lerakókba az ország 32 ezer kilométeres közúthálózatanák környezetéből. A „Tisztítsuk meg az Országot!” program előkészítésekor előzetesen feltérképezték a közútkezelő által üzemeltetett úthálózat mentén található illegális hulladék-lerakásokat. Néhány hete az új program részeként két helyszínről (Ráckeresztúrnál az M6-os autópálya mellett, míg Gyálnál az M0-s autóút térségében) több száz köbméternyi illegális hulladékot szállítottak el. Az itteni tapasztalatok és az országosan korábban megjelölt helyszínek aktualizálása alapján elmondható, hogy az országos úthálózat mentén jelenleg fellelhető illegális hulladék mennyisége a folyamatos gyűjtési és szállítási munkák mellett is eléri a 4300 köbmétert. A nagy mennyiségű hulladék összetétele vegyes, jellemzően lakossági lom és építési hulladék található benne.
Az illegális hulladéklerakások időről időre újratermelődnek, ezért ez egy állandóan aktuális probléma Magyarországon. A tapasztalatok szerint ahol egyszer illegális hulladékot helyeznek el, ott újból megjelenik a hulladék, sok esetben nagyobb mennyiségben, mint az első alkalommal. Az első két helyszínen szerzett tapasztaltok alapján jelenleg zajlik annak vizsgálata, hogy az itt található hulladék milyen mennyiségű, minőségű, tartalmaz-e veszélyes anyagokat, illetve, hogy milyen kapacitások szükségesek a problémás területek megtisztításához. Az egyik legnagyobb kihívás pedig egy olyan rendszer létrehozása, amivel az újabb illegális lerakás megelőzhető lesz.