Előbb lépett ki, mint hogy belépett volna – negatív idő alatt tett meg utat a fény

2024 / 09 / 19 / Felkai Ádám
A negatív idő bár szembemegy az időről és térről alkotott hagyományos elképzeléseinkkel, meglepő módon mégsem sérti a fizika törvényeit. Először sikerült egyébként ilyet kísérleti úton megfigyelni, aminek a jelentősége épp ezért úttörő.

A kvantumvilágban meglehetősen különös események zajlanak – most pedig, első ízben épp egy ilyet figyeltek meg: a fényrészecskék még azelőtt léptek ki egy atomfelhőből, hogy egyáltalán beléptek volna. Ezt a jelenséget “negatív időnek” nevezik, és talán meglepő, de nem sérti a fizika törvényeit.

Amikor a fény áthalad egy anyagon, a sebessége megváltozik, ahogy a fotonok – a fény részecskéi – kölcsönhatásba lépnek az adott anyag atomjaival. Ennek oka, hogy az atomok elnyelik ezeket a fotonokat, majd újra kibocsátják őket, ami némi késlekedést eredményez a foton haladásában. Legalábbis ez az általános. Bizonyos kvantumkörülmények között ugyanis a fotonok még azelőtt távozhatnak az anyagból, hogy ténylegesen beléptek volna. Mindez azért történik így, mert a fény részecskék negatív időt töltöttek az anyagban, miközben az atomok elnyelték őket – írja a New Scientist.

A Torontói Egyetem Daniela Angulo által vezetett kutatócsapata kísérletete során rubídiumatomokat hűtöttek az abszolút nulla fok közelébe. Ebben az extrém hideg környezetben az atomok kvantumállapotait lézerekkel nagy pontossággal lehetett manipulálni. A kutatók két lézersugarat irányítottak az atomfelhőre: az egyik sugár kölcsönhatásba lépett az atomokkal, visszaverődött, elnyelődött, majd ismét kibocsátódott, míg a másik lézersugár szondaként szolgált a kvantumállapotok változásainak a nyomonkövetésére.

A csapat legnagyobb meglepetésére felfedezett olyan lézerfrekvencia és kvantumállapot kombinációt, amelynek hatására a foton negatív időt töltött az atomfelhőben. Ez az eredmény annyira váratlan volt, hogy a csapat közel két évet töltött az eszközök finomhangolásával és az adatgyűjtéssel, csak hogy biztosra menjenek. Egyetlen adatpont megszerzése érdekében gyakran 15 órán át folyamatosan gyűjtöttek méréseket, miközben ügyeltek arra, hogy csak minimálisan befolyásolják a fotonok viselkedését.

Bár a negatív idő paradoxnak tűnhet, Aephraim Steinberg, a csoport másik kutatója hangsúlyozta, hogy ez nem sérti az okság elvét vagy Einstein relativitáselméletét: mivel ugyanis a fotonok nem hordoznak információt, nincs veszélye annak, hogy a fizika alapvető törvényei sérüljenek.

Peter Milonni, a Rochesteri Egyetem kutatója megjegyezte, hogy bár ez az eredmény ellentmondásosnak tűnik, a kvantummechanikában természetes az ilyesmi: a fotonok és az atomok közötti kölcsönhatások sokféleképpen alakulhatnak, és néha előfordulnak olyan esetek, amikor a foton látszólag nem tölt időt az atomfelhőben – vagy akár negatív időt tölt ott.

Noha a kísérlet áttörő jelentőségű, Andrew Jordan, a Chapman Egyetem kutatója óvatosságra intett – szerinte az idő múlásának a hagyományos mérése, például tehát az óra, nem biztos, hogy teljesen összeegyeztethető a tanulmányban használt közvetett mérési módszerekkel. Szerinte a jövőbeni kísérleteknek még pontosabb mérésekre kellene törekedniük, hogy jobban megértsük ezeket a rendkívüli kvantumhatásokat.

(A cikkhez használt kép illusztráció, forrása: Pixabay/SD-Pictures)

Elektromos autó töltők készletről, már 169 000 Ft-tól a DUNA WATT-tól! Töltsd otthon gyorsan és biztonságosan elektromos autódat 11kW-os, vagy 22kW-os töltőinkkel!
Fedezd fel a Duna Watt és Sunnic töltőinket! Magas minőség, intelligens funkciók, és egyszerű telepítés. Kattints és találd meg a számodra legmegfelelőbb EV töltőt lakossági és üzleti felhasználásra!
Egy szimuláció alapján a mi világunk csak egy a sokból a kvantum multiverzumban
Miért ekkora a különbség a mindennapi tapasztalatunk és a kvantumelmélet átlal leírt világ között? Egy új elméleti modell szerint a válasz az lehet, hogy rengeteg világ létezik, melyek közül a miénk csak egy.
Túrázók félelmetes, 6 méter magas figurát láttak Colorado állam hegyeiben
Két fiatal lány szúrta ki az alakot a képeken, miután hazatértek egy kimerítő túrából. A felvétel azóta vegyes reakciókat váltott ki.