Először lőttek ki hiperszonikus rakétákat Izraelre

2024 / 10 / 02 / Felkai Ádám
Először lőttek ki hiperszonikus rakétákat Izraelre
A Fattah-1 mellett annak utódja, a vadonatúj Fattah-2 is bevetésre került.

Izraelre Irán körülbelül 180 rakétát zúdított, ami jelentősen több, mint amennyi eszközt az áprilisi támadás során bevetettek: akkor ugyanis 110 ballisztikus és 30 cirkálórakétát lőttek ki Izraelre. Ez az esemény így az idei év második komoly eszkalációja volt.

Mint azt az Interesting Engineering írja, az izraeli televízióban sugárzott felvételeken rakéták repültek Tel Aviv felett, helyi idő szerint tegnap este 7:45 körül. Bár a támadás intenzív volt, az izraeli katonai tisztségviselők csupán kisebb sérülésekről számoltak be: két ember szenvedett sérüléseket repeszek miatt. Az Izraeli Védelmi Erők (IDF) pedig megerősítette, hogy viszont több rakéta is elérte az ország középső és déli területeit.

A támadásért a felelősséget az iráni Iszlám Forradalmi Gárda (IRGC) vállalta, és közölték, hogy először használtak Fattah-1 és Fattah-2 hiperszonikus rakétákat. Az IRGC három izraeli katonai bázist is célba vett, és kilencven százalékos találati arányról beszélnek, az IDF azonban hangsúlyozta, hogy a védelmi rendszereik a legtöbb beérkező rakétát elfogták.

Izrael többrétegű védelmi rendszere, elsősorban a Vaskupola és a Dávid parittyája, védték ki a támadás nagyját. A nagy hatótávolságú ballisztikus rakéták elleni védelemre kifejlesztett Arrow 2 és Arrow 3 elfogókat is bevetették. Irán állítása szerint egyébként az említett hiperszonikus rakétákat kifejezetten ezek ellen fejlesztették ki.


A Fattah-1 egy 2023-as ünnepségen történő bemutatása, forrás: wikipedia

A Fattah-1 és Fattah-2 hiperszonikus rakéták Irán fejlett fegyverrendszerei közé tartoznak, és komoly fenyegetést jelentenek a térség biztonságára. Ezek a rakéták rendkívüli sebességgel, akár Mach 5-ös (ötszörös hangsebesség) sebességgel képesek haladni, ami azt jelenti, hogy gyorsabban mozognak, mint a hagyományos ballisztikus rakéták.

Ezek a rakéták különösen veszélyesek, mert képesek repülés közben irányt változtatni, ami megnehezíti a bemérésüket és az elfogásukat.

A Fattah-2 a Fattah-1 utódja, hiperszonikus siklójárművel (HGV) van felszerelve, amely lehetővé teszi, hogy Mach 5 és akár 20 közötti sebességgel manőverezzen, így még nehezebb elfogni, mint az elődjét. A rakéta 1,500 km hatótávolsággal rendelkezik, ami viszont csak kissé haladja meg a Fattah-1-ét.

A Fattah-2 tehát azért különösen hatékony, mert repülés közben jelentős pályamódosításokat képes végrehajtani, hogy elkerülje a védelmi rendszereket: a rakéta egy gömb alakú, szilárd hajtóanyagú motorral van felszerelve, amely mozgatható fúvókát használ a jobb irányíthatóság érdekében. A visszatérő egység hidrazin üzemanyaggal gyorsít fel még a külső atmoszférában, de a légkörön belül aerodinamikai felületek segítségével már irányítható.

A támadásra válaszul izraeli katonai tisztviselők, köztük Daniel Haggari, az IDF szóvivője, komoly következményeket ígértek. Haggari azt is hozzátette, hogy Izrael továbbra is magas készültségben van. Amerikai erők is segítettek a rakéták elfogásában, az amerikai haditengerészet térségben tartózkodó rombolói a saját elfogórendszereiket is bevetették a támadás elhárítására.

A Fehér Ház megerősítette, hogy támogatja Izraelt, és Lloyd Austin amerikai védelmi miniszter is figyelmeztetett, hogy komoly következmények lesznek, ha Irán folytatja agresszióját. Eközben Teherán figyelmeztetett, hogy bármilyen izraeli megtorlás még pusztítóbb válaszokat fog kiváltani.

(A Fattah-1 bemutatása egy ünnepség keretében 2023-ban, a képen a robbanófej és a hajtómű látható, forrás: wikipedia)


Meglelték a Csendes-óceán kísértethajóját, amely a világháború mindkét oldalán harcolt
Meglelték a Csendes-óceán kísértethajóját, amely a világháború mindkét oldalán harcolt
A USS Stewart az egyetlen hadihajó, amely a második világháborúban amerikai és japán oldalon is harcolt, most megtalálták a különleges “kísértethajó” roncsát.
A Forma-1-es autók sebességét is túlszárnyalja a leggyorsabb egyszemélyes légi jármű
A Forma-1-es autók sebességét is túlszárnyalja a leggyorsabb egyszemélyes légi jármű
460 km/h - ennyivel fog repülni az az eVTOL-típusú légi jármű, ami csak egy személy szállítására alkalmas ugyan, de akár életeket is menthet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.