Az elmúlt években számtalanszor felröppentek hírek azzal kapcsolatban, hogy Mark Zuckerbergék fizetőssé teszik a legnépszerűbb közösségi oldalt, és bár ezek a pletykák eddig mindig alaptalannak bizonyultak, a The New York Times most több névtelen forrásra hivatkozva azt állítja, hogy hamarosan tényleg eljön az idő, amikor fizethetünk a Facebookért - ha akarunk.
A lap szerint a Meta az Európai Unióban tervezi bevezetni az előfizetés lehetőségét, amivel az eddigi, hirdetésekre alapuló modellt váltanák ki. Ez azt jelentené, hogy bizonyos összegért cserébe a Facebook és az Instagram egyáltalán nem jelenítene meg hirdetéseket a felhasználóknak, akiknek ugyanakkor továbbra is lehetőségük lenne arra is, hogy ingyen használják a közösségi oldalak reklámokkal ellátott változatát. Hogy az újítás mikortól lesz elérhető és mennyibe fog kerülni, arról egyelőre nincsenek információk, mint ahogy arról sem tudni semmit, hogy az előfizetéses modell csak a hirdetéseket tüntetné el a felhasználóknak, vagy pedig az adataik gyűjtését is felfüggesztenék, amíg hajlandóak fizetni a szolgáltatásért.
Ahogy arra a The New York Times emlékeztet, a Meta az elmúlt évtizedekben rendkívül hatékony üzleti modellt épített arra, hogy a felhasználói szokások alapján célzott hirdetéseket jelenítsenek meg a Facebookon és az Instagramon, ugyanakkor a módszereik egyre gyakrabban ütköztek az EU-ban érvényes jogszabályokkal. Az Európai Unió Bírósága júliusban megtiltotta a Metának, hogy kombinálják a különböző szolgáltatásaikból (Facebook, Instagram, WhatsApp) valamint a más weboldalakról és alkalmazásokból gyűjtött felhasználói adatokat, januárban pedig az illetékes ír adatvédelmi hatóság 390 millió euróra büntette a céget, mert az rákényszeríti a felhasználókat, hogy a szolgáltatás használatához beleegyezzenek a személyre szabott hirdetések megjelenítésébe.
A Metának legutóbb alig néhány napja, az EU digitális szolgáltatásokról szóló jogszabálya (DSA) miatt kellett változtatnia a működési modelljén, ugyanis ahhoz, hogy megfeleljenek az új törvénynek, lehetővé kellett tenniük, hogy az Európai Unió polgárai kikapcsolhassák a mesterséges intelligencián alapuló tartalomválogatást a hírfolyamban.
(Borítókép: Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images)