"Mi lenne, ha újradefiniálnánk a mozi világát?" Hasonló kérdések cikázhattak Timur Bekmambetov, orosz rendező fejében, amikor kitalálta: elkészíti a világ első vertikális formátumú filmes kasszasikerét. Az igaz történeten alapuló V2. Escape From Hell (Menekülés a pokolból) egy második világháborúban harcoló szovjet pilóta menekülési akcióját meséli el egy náci koncentrációs táborból. Ez mind szép és jó, leszámítva, hogy ez az alkotás szöges ellentéte lesz az általunk eddig megszokott moziélménynek.
Bekmambetov eredetileg kifejezetten okostelefonra szánja a V2-őt, ugyanakkor mozis bemutatója is lesz, 2021-ben. Az mindenesetre egyelőre rejtély, hogy fest majd a vásznon, és beváltja-e a hozzáfűzött reményeket.
A portré-módban gyártott filmek jól reprezentálják a világ technológiai változásait, melyek a a szórakozás régóta kialakult paradigmáit sem hagyják érintetlenül, különösen ami a videónézési szokásainkat illeti.
A Quibi például már most is kifejezetten telefonos tartalmakat gyárt, a felhasználó pedig eldöntheti, hogy függőlegesen vagy vízszintesen kívánja nézni azokat, de a Netflix is kísérletezik hasonló képmanipulációval. Bekmambetov egyébként a technika úttörőjének számít, a 2018-as Searching (Keresés) thriller producereként ugyanis már kísérleteztek a képernyőmérettel. És egyébként is vonzódik a lehetetlennek tűnő dolgokhoz. A vertikálisan készített játékfilmek gondolata azonban új és nyilvánvalóan növekvő népszerűsége ellenére is ellentmondásos. Arról nem beszélve, hogy a különféle alkotások vízszintes helyzetű nézése valahol az olasz reneszánszban gyökerezik, ráadásul biológiailag a szemnek is így a legkényelmesebb.
Az alábbi videót az amerikai Alamo Drafthouse mozihálózat készítette, és csupán viccnek szánták, most azonban úgy tűnik, ez lesz a jövő. Pedig nem is olyan rég, a függőleges képernyő mondhatni tabu volt: 2017-ben kiszivárgott egy felvétel, amiben David Lynch rendező borzasztónak titulálja a telefonos mozizást. Anne Billson írónő pedig később azzal viccelődött, hogy le kéne lőni azokat, akik a telefonjukon így filmeznek. Ugyanakkor tetszik vagy sem, kutatások szerint napjainkban az esetek többségében (kilencvennégy százalékban) függőlegesen tartjuk és videózunk telefonunkkal, ami alkalmazkodást kíván a filmipar szereplőitől. De az is igaz, hogy egy dolog függőlegesen bámulni a telefont, ám a mozis világ átformálása már teljesen más lapra tartozik.
Egy santa-monica-i startup, a Cinema Vertécal meglovagolja a változó fogyasztói trendeket, és megnyitja első, kifejezetten vertikális filmélményekre vágyók számára kialakított moziját. Az alapítók, Romeo Cervas és Craig Nelson reményei szerint az újdonság felrázza majd a filmes szakmát, és egyre többen gyártanak majd függőleges tartalmakat.
"A CG-n kívül nem volt számottevő újítás a szakmánkban az elmúlt huszonöt év során, de az új formátumokkal történő kísérletezés remélhetőleg vonzza, és meg is tartja az új közönséget." - mondja Romeo.
Jim Craig, vertikális videókészítő egyetért Romeo-val: szerinte a felnövekvő generációnak már épp oly természetes lesz függőlegesen nézni a mozifilmeket, ahogy annak idején divatba jött a hagyományos mozizás.
A vertikális filmek térhódítása azonban nem lesz egyszerű, a gyártók szempontjából legalábbis semmiképp sem. Egy stúdióigazgató például - név nélkül - úgy nyilatkozott a Medium magazinnak, hogy a gyártók többsége akkor sem hajlandó követni ezt a trendet, ha tudják, ez a jövő. Cervas szerint ugyanakkor a változás elkerülhetetlen, és nemcsak a formátumban.
"Manapság nehéz rávenni valakit, hogy telefonnyomkodás nélkül üljön a sötétben, és ne beszélgethessen már mozizás közben is a képernyőn zajló eseményekről. Ezért létrehozunk egy saját felületet, ahol a nézők csetelhetnek, az üléseket pedig forgatható tervezzük, hogy a háttérben a vászonnal is szelfizhessenek."
Nelson hozzátette: a következő három évben tizenkét vertikális mozi nyitása várható, amiből kettő autós mozi lesz.
"Amint megjelent a megfelelő infrastruktúra, a filmeseknek versenyezniük kell majd, hogy ki tud jobb minőségű, ezáltal élvezhetőbb tartalmat gyártani az új képernyőre."
Persze, ahogy az várható volt, nincs mindenki elragadtatva az ötlettől, többek között Tim Simons, az AFF elnöke sem. Ő egyenesen abberrált dolognak tartja, és ahogy fogalmazott:
"Cecil B. DeMille most biztosan forog a sírjában."
Nelson-ék mindennek ellenére optimisták, mondván a film nemcsak művészet, de egyúttal reklám is, és ha nincs a kezedben új fegyver, amivel megszólíthatod a fiatalabb korosztályt, a hanyatlás elkerülhetetlenné válik.
(Fotó: Medium, Vertical Cinema)