Miért más a női és a férfi biciklik váza?

2019 / 12 / 16 / Bobák Áron
Miért más a női és a férfi biciklik váza?
A válasz látszólag triviális, de vajon miért maradt fenn ez a hagyomány ilyen sokáig?

Hogy pontosan mikortól nevezhetjük a biciklit biciklinek, arról sokat lehetne vitatkozni, hiszen a modern biciklit megelőzték az 1800-as évek elején elterjedő, még szigorúan futva hajtott velocipédek, valamint az 1870-es évektől a jellegzetes, nagy első kerékkel felszerelt velocipédek, amiket angolul penny-farthingnak nevezetek.

Az első, modernnek nevezhető biciklik, amiket visszamenőlegesen safety bicycle-nek neveznek az 1880-as években jelentek meg, és egy sor olyan újítást hoztak, ami miatt a bringázáshoz többé nem kellett az életét kockáztatnia az embernek. Ilyen volt többek között a felfújható gumiabroncs, a lánckerék-hajtás és az egyforma kerékmagasság. Ezzel együtt terjedt el a bicikliváz klasszikus, gyémánt alakzatú kialakítása is, ami a váz merevségét hivatott javítani.

A nők viszont a 19. század elején még szigorúan szoknyát viseltek, amiben meglehetősen nehéz volt úgy felülni a biciklire, hogy azzal ne okozzanak országos közfelháborodást. Emiatt alakult ki az úgynevezett alacsony átlépésű váz, amelynél a lábat nem kellett átemelni a nyereg fölött, így a nők is kényelmesen tudták használni. Ennek a váznak viszont megvoltak a maga hátrányai, hiszen kevésbé volt strapabíró, így pedig erősebb, ergo nehezebb vázat kellett készíteni ahhoz, hogy a bicikli elbírja az utas súlyát. A szoknya más szempontból sem volt túlságosan előnyös, hiszen könnyen beakadhatott a láncba, így a kerékpárokon hamarosan megjelentek a jól ismert láncvédők, amiket még ma is elég sok biciklin lehet látni.

Bár az alacsony átlépésű váznak még ma is van néhány hátránya a gyémántalakúhoz képest, például hogy kevesebb helyre lehet pakolni a kiegészítőket (kulacs, biciklitáska), valamint nehezebb őket kézben szállítani, a két váz előnyei és hátrányai idővel javarészt kiegyenlítődtek: a modern anyagok használatának köszönhetően ma már az alacsony átlépésű vázak is meglehetősen strapabíróak, ezzel együtt viszont a szoknya viselése is kiment a divatból, amivel együtt a női váz is elveszítette az eredeti funkcióját.

Hogy akkor mégis miért maradt ennyire elterjedt a női váz, arra a válasz az, hogy leginkább hagyományból, de nem kizárólag. Ugyanis az alacsony átlépésű váznak is van néhány előnye, például hogy kevésbé balesetveszélyes, ha az ember elveszíti az egyensúlyát a biciklin, és az idősek számára is könnyebben használható, mint a férfi vázas megoldás.

(Fotó: Getty, Pixabay, Forrás: TodayIFoundOut, Wikipedia 1, 2)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Katasztrófafilmek visszatérő motívuma, hogy a pilóták elájulnak/meghalnak, így egy utasnak kell átvennie a gép irányítását, aki aztán a földi irányítás utasításai alapján biztonságosan landol a reptéren. Na de történt-e ehhez hasonló dolog a valóságban?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.