Mint egy kozmikus sípszó: újabb titkokat találtak a gyors rádiókitörések kapcsán a SETI kutatói

2023 / 12 / 17 / Felkai Ádám
A SETI tudósai az Allen Telescope Array (ATA) segítségével több felfedezést is tettek a gyors rádiókitörésekkel (FRB) kapcsolatban, miközben az ismétlődő FRB 20220912A-t vizsgálták. Az 541 órás megfigyelés során 35 FRB-t észleltek, amelyek egyedi mintákat és viselkedéseket mutattak, mint például a frekvencia lefelé sodródása és a középfrekvencia váratlan csökkenése.

A Földönkívüli Intelligencia Kutatása Intézete (SETI) kutatócsoportja a gyors rádiókitöréseket, röviden FRB-ket tanulmányozta. A vizsgálat középpontjában az ismétlődő FRB 20220912A állt, amit a felújított Allen Telescope Array (ATA) segítségével figyeltek meg 541 órán keresztül.

A megfigyelés során a kutatócsoport 35 FRB-t észlelt, amelyek az FRB 20220912A ismétlései. Ezt a felfedezést nemcsak a mennyiség különbözteti meg az eddigi vizsgálatoktól, hanem azok az egyedi mintázatok is, amelyeket ezek a rádiókitörések mutatnak. A széles rádiófrekvenciás tartományt felölelő megfigyelések alapján mind a 35 FRB a frekvenciaspektrum alsó részében összpontosult, és mindegyik külön energiajelet mutatott. A kutatás így nem csak megerősítette az FRB-k már eddig felfedezett tulajdonságait, de újakat is feltárt.

Dr. Sofia Sheikh, a vezető szerző és az NSF MPS-Ascend posztdoktori ösztöndíjasa a SETI Intézetben elmondta, hogy az FRB forrásait extrém objektumokra, például magnetárokra próbálják leszűkíteni, ami bár izgalmas felvetés, de a meglévő modellek azonban nem képesek megmagyarázni az összes megfigyelt tulajdonságot. Vagyis az FRB továbbra is komplex jelenség, egyben kozmikus rejtély.

A Royal Astronomical Society Monthly Notices című folyóiratában nemrégiben közzétett részletes eredmények átfogó áttekintést nyújtanak az FRB viselkedéséről – számol be róla a sajtóközlemény. A kutatók megfigyelték például, hogy a frekvencia folyamatosan csökkent, összefüggést mutatva a sávszélesség és a középfrekvencia között, valamint megváltozott az impulzusok időtartama is az idő múlásával. Különösen érdekes volt, hogy a megfigyelés két hónapja alatt váratlanul csökkent az impulzusok középfrekvenciája, ami a kutatók szerint olyan, mintha egy kozmikus sípszó lenne – ez egyedülálló megfigyelés volt.

A kutatásból mellesleg kiderült az is, hogy ha valami, az ATA képes lehet megfejteni egy nap az FRB-k rejtélyét. A teleszkóp egyedülálló képessége ugyanis, hogy számos frekvenciacsatornát képes egyidejűleg rögzíteni, ami azonnali ellenőrzést tesz lehetővé az FRB viselkedése kapcsán magas és alacsony frekvenciákon. A folyamatban lévő frissítések pedig tovább bővítik majd az ATA képességeit, így nem csak az FRB-kről, de az Univerzum extrém objektumairól is rengeteg titkot tárhat fel idővel.

(Kép: művészi ábrázolás egy FRB-ről, ahogy egy távoli forrásból kiindulva eléri végül a Földet, forrás: Flickr/European Southern Observatory)