Még a Tesla társalapítója is kíváncsi volt az első, teljesen román fejlesztésű elektromos autóra – adta hírül a Romániában működő magyar oldal, a Főtér. Az első teljesen román tervezésű e-autóval azonban érdekes módon nem egy autógyártó, hanem egy elsősorban adatbiztonsággal foglalkozó bukaresti cég, a CryptoDATA rukkolt elő. A Momentum névre keresztelt szuperautót a napokban mutatták be a román fővárosban, Bukarestben, ahol az érdeklődők között még a Tesla társalapítója, Martin Eberhard is megtalálható volt.
Mint az a Főtér cikkéből kiderült, a névválasztás sem véletlen: az adatbiztonsággal foglalkozó cég szerint most jött el az idő arra, hogy megjelenjenek az autóiparban is, tekintve, hogy az önvezető autók térnyerésével egyre több adatot termelnek a járművek, egyre nagyobb a hangsúly a szoftvereik minőségén, illetve a be- és kimenő adatok biztonságán is.
A CryptoDATA csapata továbbá úgy gondolja, hogy az elektromos áram iránti növekvő igény miatt hamarosan okoshálózatok kiépítésére is szükség lesz, ezzel kapcsolatban pedig meggyőződésük, hogy egy ilyen rendszeren az áramló adatok biztonságát leginkább az általuk is alkalmazott blokklánc-technológia tudná biztosítani. A Momentum névre hallgató autót pedig mindezen szempontok figyelembe vételével tervezték meg.
Az Autómotor magyar online autósmagazin oldalán megjelent cikk alapján a Momentum fő telepe a padló alá került beépítésre, de a jármű hátsó részén egy olyan rekesz is kialakításra került, ahová több kisméretű akkumulátort is be lehet helyezni, amivel nagyjából 100 kilométerrel lehet megnövelni a hatótávolságot. A megépített autó teljesítménye 804 LE, amivel 2,4 másodperc alatt tud felgyorsulni százra, erről kettő darab, hátulra beépített elektromotor gondoskodik. A tervezői szerint az autóba akár négy hajtómotort is be lehet építeni, amivel a teljesítmény akár 950 lóerős fölé is növelhető.
A CryptoDATA – állításuk szerint – nem akar belépni az autógyártók sorába, inkább beszállítóként jelenne meg az iparágban, a blokklánc-technológiát alkalmazó, szabadalmaztatott kommunikációs eljárásával, amivel teljesen újfajta okos-funkciókat is létre lehet hozni. Bár az autó már önmagában is jó araméterekkel rendelkezik, egyelőre úgy tűnik, hogy a négy év alatt elkészült Momentum nem fog sorozatgyártásba kerülni.
(Fotó: Alexandru Petrescu via Facebook)