Futurisztikus formavilággal rendelkező, különleges tengeralattjáró építésébe vágott bele az Egyesült Arab Emirátusokban székelő Highland Systems, mely már több high-tech járművet is piacra dobott az elmúlt években, melyek nagyobbrészt katonai feladatokra is alkalmasak – kivéve a luxuskategóriás trimarán, mely egyfajta kakukktojásnak számít a vállalat portfóliójában. A most épülő tengeralattjáró azonban tovább folytatja a cég hagyományait, ugyanis az eddig kifejlesztett járműveikkel egyetemben ez is állig fel lesz páncélozva.
A Kronos névre keresztelt tengeralattjáró körülbelül 7,5 m széles, 9 m hosszú, 2 m-es magassággal és körülbelül 10 tonnát nyom, és csaknem 3000 kg hasznos teher, illetve adott esetben 11 személy elszállítására is képes. A hibridüzemű tengeralattjáró mozgatásáról és energiaellátásáról egy 1200 lóerős dízel generátor gondoskodik, az elektromos motor 2400 Nm nyomaték leadására képes.
A tengeralattjáró a víz felszínén 80 km/h, a víz alatt pedig 50 km/h sebességre lesz képes, egyhuzamban pedig 36 órát fog tudni a víz alatt tartózkodni. A Kronos nagyjából 100 méteres mélységre lett tervezve, ami a hétköznapokat illeti, de szükség esetén akár 250 m mélyre is le tud merülni.
A hibrid meghajtású tengeralattjáró elektromos módban 36 órát, dízelgenerátora segítségével 18-at, mindkét megoldást igénybe véve 54 órát képes egyhuzamban üzemelni. A jármű akkumulátorait azonban mindössze másfél óra alatt is fel lehet tölteni, akárcsak az oxigéntartalékokat.
A gyártó elmondása alapján a tengeralattjárót különböző feladatokra optimalizált felszereléssel is meg lehet majd rendelni, a kiegészítők közé tartozhatnak majd különböző szenzorok, kamerák, mintavételre alkalmas készülékek, illetve különböző külső csatlakozók is a levegőellátáshoz, esetleg felszerelés felszín alatti vontatáshoz, de akár víz alatti hajóelhagyáshoz szükséges speciális kamrákkal is lehet majd kérni a járművet, sőt, a vállalat egyik brosúráján még mini-torpedókat is.
Azt a Highland Industries még nem árulta el, hogy mennyibe fog kerülni a speciális tengeralattjáró, azt azonban már tudjuk, hogy a tulajdonosai autóúton is fogják tudni majd szállítani: a vízijármű „szárnyait” ugyanis felhajthatóra tervezték.
(Fotó: Highland Systems)