Még el se kezdték gyártani a svéd elektromos szárnyashajót, máris többet adtak el belőle Európában, mint a kategóriájában bármiből

2022 / 02 / 18 / Palotai Nándor
Még el se kezdték gyártani a svéd elektromos szárnyashajót, máris többet adtak el belőle Európában, mint a kategóriájában bármiből
Látványos videón mutatta be a svéd Candela az új elektromos hajójának első útját. A hajóra már most nagyobb a kereslet, mint a hasonló kategóriájú benzines társaira. A cég szerint a tömeggyártás akár még az idén megkezdődhet.

Tavaly Augusztusban jelentette be a svéd Candela, hogy új elektromos motorcsónakon dolgoznak, miután a cég előző, limitált példányszámban, egzotikus anyagokból felhasználásával, nagyobbrészt kézzel legyártott elektromos szárnyashajója iránt elképesztő érdeklődést mutatkozott. Mivel az előző, C-7-re keresztelt modell iránti kereslet sokszorosan felülmúlta a gyártási kapacitást, így a cég a legújabb, C-8-as modelljét már célzottan tömeggyártásra szánja.

A szárnyashajót ugyan még el sem kezdték gyártani, de már csak az előrendelések elégnek bizonyultak ahhoz, hogy máris a legkeresettebb elektromos motorcsónakká váljon Európában, ezzel párhuzamosan pedig többet adtak el belőle még a kategóriájának megfelelő hagyományos meghajtású motorcsónakoknál is. A C-8 megrendelői most végre fellélegezhetnek: mint ahogyan az a fentebbi videóban látszik, az elektromos szárnyashajó prototípusa már túl van az első útján, és eddig beváltani látszik a hozzá fűzött reményeket – adta hírül az Electrek.

Számítógépek vezérlik a vízalatti szárnyakat a minél jobb siklás érdekében

A C-8 a gyártó szerint a hasonló elektromos motorcsónakokhoz képest akár 80%-kal kevesebb energiát használ, ez részben annak a számítógépes rendszernek köszönhető, amely haladás közben egy másodperc alatt akár több százszor is átállítja a hajó vízalatti szárnyfelületeit. A hajó nagyjából 16 csomós, azaz 29-30 km/órás sebességnél kezd kiemelkedni a vízből, efelett a sebesség felett kezd el érvényesülni a hidrofoil hatása.

Az elektromos hajót egy 50 kilowatt, azaz nagyjából 67 lóerő teljesítményű elektromotor hajtja, melynek különlegessége, hogy nagyságrendekkel kevesebb törődést igényel egy hasonló hajó benzines motorjánál. Amíg – a Candela szerint – egy hagyományos hajómotor esetében érdemes minden századik használati óra után szervizelni, addig a Candela hajójában használt C-POD elektromos motort elég lesz majd csak minden háromezredik óra után ellenőrizni. A gyártó szerint egy átlagosnak mondható, rendszeres hétvégi használat esetében ez azt is jelentheti, akár 20 évig is lehet használni a C-8-at bármilyen különösebb szervízigény nélkül. A hajót ezen kívül önvezető képességgel is felszerelték, illetve további hasznos funkciókat is ígérnek, melyeket majd a hajóhoz járó folyamatos frissítésekkel együtt lehet majd megkapni.

Az elektromos motorcsónak azonban nem az átlagemberek játékszere lesz: a Candela C-8 ára jelenleg 290 ezer euró körül mozog, azaz nagyjából 103 millió forintot kell kifizetni érte. A Candela emellett bérbe is adná a típust, amivel az elérhetővé válna – alkalomadtán – a kevésbé tehetősek számára is.

Hatalmas a kereslet a cég modelljei iránt, hamarosan egy új gigagyárat is nyitnak

A Candela egy másik sikeresnek elektromos hajója, a P-30 komphajó. A fejlesztés alatt álló jármű minden valószínűség szerint a világ első, utasszállításra tervezett elektromos szárnyashajója lesz, amint elkezdik a tömeggyártását. Svédország stockholmi régiója már eldöntötte, hogy tárt karokkal várja a szárnyashajókat: a régióban a P-30 hajókat várhatóan 2023-tól fogják üzembe helyezni. A C-8 és a P-30-on kívül még szó esett egy P-12 nevű, méretében a két hajó közé eső típusról is, melyre mint "vízitaxira" hivatkozik a cég.

A cég a siker kapcsán nagyszabású bővítésben gondolkodik: a Candela a világ „legautomatizáltabb hajógyárát” tervezi megépíteni Stockholm északi részén. A megépítendő gyár évente 400 darab C-8-at, illetve ezzel párhuzamosan néhány nagyobb P-30-ast is le fog tudni gyártani. A gyár megépítésére a cég tavaly decemberben csaknem 24 millió euró, azaz több mint 8,5 milliárd forintnyi támogatást kapott különböző befektetőktől.

(Fotó: Candela)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.