Az elmúlt évek legnagyobb adatvédelmi és politikai botrányára 2018 márciusában derült fény, amikor kiderült, hogy a brit Cambridge Analytica nevű politikai tanácsadó cég 2013 és 2018 között mintegy 87 millió Facebook-felhasználó személyes adatait gyűjtötte be jogosulatlanul. Az adatgyűjtést a Cambridge Egyetem kutatója, Aleksandr Kogan által kifejlesztett This is your digital life alkalmazással végezték, amelyet direkt úgy fejlesztettek ki, hogy a kitöltők mellett azok kapcsolati köréről is részletes adatokat szerezzenek. A cég az összegyűjtött adatokat arra használta, hogy részletes pszichológiai profilokat készítsen a felhasználókról, majd ezeket felhasználva célzott politikai hirdetéseket jelenítsen meg számukra. Későbbi vizsgálatok feltárták, hogy a Cambridge Analytica tevékenysége több választásra is jelentős hatással volt Ausztráliától Indiáig, és többek között kulcsszerepet játszott Donald Trump 2016-os győzelmében is az amerikai elnökválasztáson.
A botrány méretére jellemző, hogy a Cambridge Analyticával kapcsolatban két szenátusi vizsgálat is indult az Egyesült Államokban, amelynek keretében Mark Zuckerberget is meghallgatták, és bár a Facebook vezetője elismerte a felelősségét a történtekben, az már nem egyértelmű, hogy a közösségi oldal vezetése mindent megtett-e annak érdekében, hogy hasonló esetek ne fordulhassanak elő. A Facebookról időközben Metára átnevezett cég 2022 októberében egy peren kívüli megállapodás keretében beleegyezett, hogy 725 millió dollár kártérítést fizet ki az érintetteknek. Az eset világszerte felkeltette a szabályozó hatóságok figyelmét is, és hozzájárult a korábbinál szigorúbb adatvédelmi törvények megalkotásához.
(Forrás: BBC, Wikipedia, The New York Times, Fotó: Chip Somodevilla/Getty Images)
Vissza a cikkhez