Egy éven keresztül hét helyszínen - Budapest vonzáskörzetében és hat vidéki nagyvárosban - hidrogén-üzemanyagcellás buszok közlekednek tesztüzemben Magyarországon. A kétdarabos flotta egy Solaris és egy Caetano hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszból áll, amelyek a menetrend szerinti forgalomban vesznek majd részt. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kísérleti projektjében a Linde Gáz Magyarország és a Messer Hungarogáz külön megállapodás keretében tankolja majd a buszokat, mivel Magyarországon még nincs egyetlen közforgalmú hidrogénkút sem.
A kezdeményezés nem teljesen új: az év elején is volt már példa hasonló tesztüzemre. Akkor a paksi tömegközlekedés lebonyolításába szállt be egy hidrogénnel hajtott autóbusz. Akkor mobil hidrogénkút telepítésével oldották meg a tankolást, valószínűleg ezeken a helyszíneken is ehhez a megoldáshoz folyamodnak majd.
A 89 személyes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz Debrecenben, Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben közlekedik majd két-két hónapig. A buszban 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcella állítja elő a villanymotorok táplálásához szükséges elektromos áramot, a reakció végén pedig tiszta víz hagyja el a busz "kipufogóját".
A szintén háromajtós Caetano H2.City Gold típusú busszal december közepétől egy éven keresztül a Volánbusz budapesti agglomerációs járatain futhatnak össze az érdeklődő utasok. A Caetano tartályaiban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngáz tárolható, a busz egy töltéssel - ez nagyjából 9 perces folyamat - 400 kilométert képes megtenni.
(Forrás: Traffix.hu - Ésszerűbb Közúti Közekedésért Egyesület)