Az érintett szakaszon, vagyis a Ferenc körúton a májusban ideiglenesen kialakított biciklisávot a parkolósáv helyére teszik át. A József-körúton, azaz a Corvin-negyed és a Petőfi-híd között már eddig is ez a forgalmi rend volt érvényben. Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke azzal érvelt, hogy a forgalommérések szerint ezt a szakaszt közel kétszer annyi autó használja naponta, mint a Nagykörút Blaha Lujza tértől északra fekvő részét, ahol már az összes közlekedőnek csak mintegy negyede jár autóval.
Balogh azt is elmondta, hogy a nagykörúti kerékpársávról szóló felmérést 48 ezer ember töltötte ki, ez alapján pedig a többség akkor támogatná a kerékpársáv megtartását, ha az nem jelentené az autós forgalmi kapacitás csökkenését. Szerinte a most bemutatott kompromisszumos megoldás ezt nagy részben biztosítja.
Múlt hónapban a Magyar Kerékpárosklub és más szakmai szervezetek tartottak előadást a nagykörúti kerékpársávról, és határozottan kiálltak amellett, hogy a sáv az eredetileg ígért, szeptemberi időpont után is megmaradjon. A Kerékpárosklub képviseletében Molnár Berta elmondta, hogy a legjobb megoldás az lenne, ha a kerékpársáv a mostani formájában maradna meg, vagy pedig a parkolósáv helyén alakítanák ki, a parkoló autók kijjebb hozásával. Azt ugyanakkor nem támogatták, hogy a körúton az autóforgalomnak fenntartott sávok számát visszaállítsák az eredetire, mert szerintük ez nem szolgálja a körút hosszútávú fejlődését.
Ahogy írtuk, a nagykörúti kerékpársáv a BKK mérései szerint mára Budapest második legnépszerűbb kerékpáros útvonala lett, amelyet augusztus elején napi 4-5 ezer ember használt, a kerékpárosok száma pedig az elmúlt hónapokban folyamatos emelkedést mutatott.
A kerékpársávokkal kapcsolatban az elmúlt napokban megszólalt Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár is, aki a főpolgármesternek írt levelében arra kérte Karácsony Gergelyt, hogy hagyjon fel az autósüldözéssel, az autóval közlekedők megbélyegzésével és elítélésével. Fürjes a levelében arra kérte a városvezetést, hogy azonnal szüntessék meg a "budapestiek megkérdezése, a beígért társadalmi párbeszéd nélkül és hatástanulmányok hiányában" kialakított kerékpársávokat. Az államtitkár a levelében azzal érvelt, hogy a sávlezárások nagyobb forgalmi dugókat, több balesetet okoznak, valamint a lassabb haladás növeli a károsanyag-kibocsátást, a légszennyezést. Fürjes később ezt azzal pontosította, hogy szerinte a kerékpársávot a parkolósáv helyén kéne kialakítani.
Karácsony Gergely a hétfői sajtótájékoztatón elmondta, hogy a nagykörútihoz hasonlóan a többi ideiglenesen kialakított kerékpársáv is megmarad, kivétel ez alól az Üllői út, ahol a hamarosan beinduló metrópótló autóbusz-forgalom miatt kénytelenek megszüntetni a kerékpársávot.
(Fotó: BKK)