A Review of Maritime Transport 2020-as jelentése szerint a tavalyi évben mintegy százezer, száz tonnánál nagyobb űrtartalmú hajó volt a világon. Talán ez adhatta az ötletet Scott Pio republikánus képviselőjelöltnek is, hogy - hacsak kérdés szintjén is - ellamentáljon azon, vajon változtathatnánk-e a vízszinten, ha a hajókat kivennénk a tengerből. Ahogy arra a Futurism a Raw Story alapján felhívta a figyelmet, Pio a kérdéssel kicsit elkésett, hiszen a What If? szerzője, Randall Munroe néhány évvel ezelőtt már megadta a választ erre a kérdésre.
Arkhimédész óta tudjuk, hogy minden vízbe (pontosabban fogalmazva: folyadékba vagy gázba) mártott test a súlyából annyit veszt, amennyi az általa kiszorított víz (folyadék, gáz) súlya. Munroe ebből kiindulva úgy gondolkodott, hogy ha meg tudja becsülni, hogy mennyi a világ összes hajójának a súlya, akkor ezt elosztva a világóceán területével megkapjuk, hogy mennyivel csökkenne a tengerszint, ha kivennénk a vízből az összes hajót.
Munroe ennek kiszámításához két adatot kombinált. Az egyik a Review of Maritime Transport kiadvány éves összegzése, ami azonban csak a száz tonna bruttó űrtartalmúnál nagyobb hajók "hordképességét" (deadweight tonnage) adja meg, vagyis azt, hogy a hajó maximálisan mennyi üzemanyagot, legénységet és rakományt tud egyszerre szállítani. A másik a Brian Barrass Ship Design and Performance for Masters and Mates című könyvében található táblázat, amelyben a szerző megadta, hogy az egyes hajótípusok hordképessége hogyan viszonyul a vízkiszorításukhoz.
Munroe ez alapján már ki tudta számítani, hogy a világ hajóiak összsúlya nagyjából 2,15 milliárd tonna, amelynek nagyrészét az olajszállító tartályhajók és ércszállító hajók teszik ki. Bár ebben nincsenek benne sem a szabadidős, kedvtelési célú hajók sem pedig a haditengerészeti flották, de a szerző szerint ezek súlya egyébként is elhanyagolható.
Mivel egy tonna víz nagyjából egy köbméternek felel meg, így a 2,15 milliárd köbmétert kell elosztani a világóceán felületével, Monroe pedig ennek alapján arra jutott, hogy
a vízszint hat mikronnal, azaz 0,006 milliméterrel csökkenne a hajók nélkül.
A szerző hozzáteszi, hogy a klímaváltozás szempontjából ez teljesen lényegtelen, hiszen a tengerek szintje évente mintegy 3,3 milliméterrel emelkedik, vagyis mindössze 16 órába telne, hogy a vízszint annyit emelkedjen, amennyit a hajók eltávolításával csökkenne.
A pontosság kedvéért jegyezzük meg, hogy Munroe még 2013-ban végezte el a számításait, azóta pedig a Review of Maritime Transport adatai alapján a nagy hajók hordképessége 1,6 milliárd tonnáról kétmilliárd tonna fölé emelkedett. A Munroe által számított hat mikron emiatt azóta már hét-nyolc is lehet, de ez persze ugyanúgy nem számít semmit a tengerszint szempontjából.
(Fotó: Getty Images)