Mennyivel csökkenne a tengerszint, ha az összes hajó eltűnne a vízből?

2021 / 10 / 15 / Bobák Áron
Mennyivel csökkenne a tengerszint, ha az összes hajó eltűnne a vízből?
A klímaváltozás egyik legpusztítóbb hatása, hogy az emelkedő tengerszint miatt már a következő évtizedekben is számos település, sőt, akár komplett országok kerülhetnek víz alá. Adódik a kérdés: változtatna-e ezen bármit, ha az összes hajót kivennénk a vízből?

A Review of Maritime Transport 2020-as jelentése szerint a tavalyi évben mintegy százezer, száz tonnánál nagyobb űrtartalmú hajó volt a világon. Talán ez adhatta az ötletet Scott Pio republikánus képviselőjelöltnek is, hogy - hacsak kérdés szintjén is - ellamentáljon azon, vajon változtathatnánk-e a vízszinten, ha a hajókat kivennénk a tengerből. Ahogy arra a Futurism a Raw Story alapján felhívta a figyelmet, Pio a kérdéssel kicsit elkésett, hiszen a What If? szerzője, Randall Munroe néhány évvel ezelőtt már megadta a választ erre a kérdésre.

Arkhimédész óta tudjuk, hogy minden vízbe (pontosabban fogalmazva: folyadékba vagy gázba) mártott test a súlyából annyit veszt, amennyi az általa kiszorított víz (folyadék, gáz) súlya. Munroe ebből kiindulva úgy gondolkodott, hogy ha meg tudja becsülni, hogy mennyi a világ összes hajójának a súlya, akkor ezt elosztva a világóceán területével megkapjuk, hogy mennyivel csökkenne a tengerszint, ha kivennénk a vízből az összes hajót.

Munroe ennek kiszámításához két adatot kombinált. Az egyik a Review of Maritime Transport kiadvány éves összegzése, ami azonban csak a száz tonna bruttó űrtartalmúnál nagyobb hajók "hordképességét" (deadweight tonnage) adja meg, vagyis azt, hogy a hajó maximálisan mennyi üzemanyagot, legénységet és rakományt tud egyszerre szállítani. A másik a Brian Barrass Ship Design and Performance for Masters and Mates című könyvében található táblázat, amelyben a szerző megadta, hogy az egyes hajótípusok hordképessége hogyan viszonyul a vízkiszorításukhoz.

Munroe ez alapján már ki tudta számítani, hogy a világ hajóiak összsúlya nagyjából 2,15 milliárd tonna, amelynek nagyrészét az olajszállító tartályhajók és ércszállító hajók teszik ki. Bár ebben nincsenek benne sem a szabadidős, kedvtelési célú hajók sem pedig a haditengerészeti flották, de a szerző szerint ezek súlya egyébként is elhanyagolható.

Mivel egy tonna víz nagyjából egy köbméternek felel meg, így a 2,15 milliárd köbmétert kell elosztani a világóceán felületével, Monroe pedig ennek alapján arra jutott, hogy

a vízszint hat mikronnal, azaz 0,006 milliméterrel csökkenne a hajók nélkül.

A szerző hozzáteszi, hogy a klímaváltozás szempontjából ez teljesen lényegtelen, hiszen a tengerek szintje évente mintegy 3,3 milliméterrel emelkedik, vagyis mindössze 16 órába telne, hogy a vízszint annyit emelkedjen, amennyit a hajók eltávolításával csökkenne.

A pontosság kedvéért jegyezzük meg, hogy Munroe még 2013-ban végezte el a számításait, azóta pedig a Review of Maritime Transport adatai alapján a nagy hajók hordképessége 1,6 milliárd tonnáról kétmilliárd tonna fölé emelkedett. A Munroe által számított hat mikron emiatt azóta már hét-nyolc is lehet, de ez persze ugyanúgy nem számít semmit a tengerszint szempontjából.

(Fotó: Getty Images)

További cikkek a témában:

Miami Beachet vagy a Golden Gate hidat is elmoshatja az ár 2050-re A klímaváltozás miatt a jövőben már-már biblikus méretű árvizek jöhetnek, emberek milliói veszíthetik el otthonaikat.

A Maldív-szigeteken épül a világ első úszó városa A kétszáz hektáron felépülő, mesterséges szigeteken álló város egy megoldás lehet arra, hogyan védekezhetnek a klímaváltozás okozta tengerszint-emelkedéssel szemben a szigetországok.

Egy csendes-óceáni országot lassan elnyel a tenger, de egy építésziroda szerint lenne megoldás a megmentésére A Kiribati Köztársaságot a folyamatos emelkedő tengerszint miatt lassan a megszűnés fenyegeti, de az UOOU építésziroda vízen lebegő házai a tervezők szerint megoldást nyújthatnának az egyre csökkenő földterület problémájára.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Így működik a magyar fejlesztésű üveg-, PET-palack- és aludoboz-visszaváltó guruló automata
Így működik a magyar fejlesztésű üveg-, PET-palack- és aludoboz-visszaváltó guruló automata
A nyártól már általánosan kötelező új visszagyűjtési rendszer részeként elmés azonosító-feldolgozó rendszerrel felszerelt furgonok gyűjtik be a dobozokat, palackokat a kisboltokból. Megnéztük, hogyan lapít, zúz és ad nyugtát egy ilyen autó.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.