Nagyon kevés az akkora érdeklődést keltő, de mégis annyira titokzatos repülőgép, mint az SR-72. Ennek oka, hogy a “Feketerigó fiaként” (“Son of Blackbird”) emlegetett gép fejlesztéséről már 2007-ben megjelentek a pletykák, és azóta a Lockheed Martin itt-ott célozgatott is magára a fejlesztésre. A hírek állóvizét legutóbb tavaly kavarta fel az ikonikus repülőgépgyártó, amikor is utalást tett arra, hogy a legújabb Top Gun filmben, a Maverickben látható Darkstar nem nélkülöz minden valós alapot – mondjuk úgy: az SR-72 ihlette ezt a fiktív masinát. Emiatt aztán hibásan ugyan, de egyre többen Darkstarként emlegetik ezt a fejlesztés alatt álló gépet.
Jerry Bruckheimer maga is úgy nyilatkozott, hogy Kína még egy kémműholdat is arrébb mozdított, csak hogy rálásson a Darkstar életnagyságú modelljére, amit a filmhez használtak – az ázsiai hatalom ugyanis feltételezi, hogy a fiktív Darkstar és a fejlesztés alatt álló gép között lehet kapcsolat. Erre a kapcsolatra aztán erősen célzott később a Lockheed Martin is – erről korábban mi is írtunk:
Most pedig az Interesting Engineering egy hosszabb cikkben gyűjtötte össze mindazt, amit erről a gépről tudni lehet – alább tehát ennek a summázata következik.
Az SR-72-re először tehát 2007-ben utaltak, és bizonyos beszámolók alapján elérheti akár a 6 Mach sebességet is, vagyis akár hiperszonikus sebességgel is képes lehet száguldani. Mint arra a Top Gun: Maverick nézői talán emlékeznek, az a gép a filmben elérte a 10 Mach sebességet is. Az LM mindebből annyit ismert el, hogy dolgoznak az SR-72 projekten, és hamarosan várható egy prototípus.
Mint arra fentebb céloztunk, a gép neve jó eséllyel nem Darkstar, viszont a filmben látható modell bizonyos részei – beleértve a pilótafülkét – a Lockheed Martin tényleges prototípusai. A filmben látható gép 21,18 méter hosszú, a szárnyfesztávolsága pedig körülbelül 10 méter.
A gép fejlesztéséhez nagyban hozzájárultak a HTV-2 projekt tanulságai – ez egyébként a DARPA Falcon programjának része. A HTV-2, egy rakétával indítható, személyzet nélküli repülőgép 20 Mach-ot ért el, és segített értékes adatok gyűjtésében az SR-72 fejlesztéséhez. Mindezek alapján az elég valószínű, hogy az SR-72 az elődjéhez hasonlóan felderítőgép lesz, de immár tehát hiperszonikus kapacitással, és nem kizárt, hogy hiperszonikus fegyverekkel is felszerelik. Ez azt is jelentené, hogy elméletileg egy órán belül képes rajtaütni a bolygó bármely célpontján.
A repülőgép a jelentések szerint kétféle hajtóművet használ: turbinás hajtóművet a fel- és leszálláshoz, valamint kettős üzemmódú sugárhajtóművet a hiperszonikus sebességhez. Ezt a kétmotoros rendszert az Aerojet Rocketdyne-nel együttműködésben fejlesztik.
Az SR-72 várhatóan olyan fejlett anyagokat tartalmaz, mint bizonyos szénalapú kompozitok, amelyek képesek ellenállni az extrém hőterhelésnek nagy sebességnél. Ezek az anyagok előrelépést jelentenek az SR-71-ben használt titán borításhoz képest. Az üzemanyag kapcsán azonban már elég nagy a bizonytalanság: egyes hírek szerint a SR-72 az SR-71-hez hasonlóan egzotikus üzemanyagokat is használhat, például JP-7-et, de akadnak olyan találgatások is, hogy éppen a hagyományosabb üzemanyagok kerülnének előtérbe a működési költségek csökkentése és a logisztika egyszerűsítése miatt.
A Lockheed Martin korábban úgy nyilatkozott, hogy az SR-72 egymotoros prototípusa a 2020-as évek elején már repülhet, és 2030-ra helyeznék üzembe a végleges kétmotoros változatot.
(A Darkstar a Top Gun: Maverickben)