Mint már írtuk, a Nemzetközi Űrállomás nem hirtelen kezdett szivárogni (sőt normális, hogy valamennyi levegő elszökik az állomásból), ám ennek mértéke tavaly szeptemberben fokozódni kezdett. Még ez sem adott okot az aggodalomra, de most nyáron már a szokott szivárgási mérték fölé emelkedett a kiáramló levegő mennyisége.
A nyomozás a szivárgás forrása után augusztusban kezdődött. Ekkor az állomáson szolgáló amerikai asztronauta és a két orosz kozmonauta bezárkóztak az állomás egyik moduljába, majd tesztek sorát végezték el a többi modulon. A szivárgás forrását azonban nem sikerült beazonosítani. Ez azt jelenti, hogy már csak két modul maradt, amit nem teszteltek, és ahol a forrás elhelyezkedhet – írja Business Insider. Az egyik a Zvezda, amely az állomás orosz oldalának a létfenntartó modulja (és ahova az űrhajósok bezárkóztak), a másik pedig a Poiszk Mini kutatómodul-2. A Poiszk eredeti neve dokkolómodul-2, amit az oroszok 2008-ban változtattak meg. A névcsere ellenére azonban a Poiszk továbbra is dokkolómodulként és űrsétazsilipként egyaránt funkcionál. Az orosz Szojuz űrhajók is ide dokkoltak.
A 2000-ben fellőtt Zvezda volt az ISS első lakható része. Ma pedig az orosz oldalt látja el oxigénnel és ivóvízzel, illetve itt található az a berendezés is, amely kiszűri a szén-dioxidot a levegőből. Ebben a modulban találhatóak az alvóhelyiségek, az étkező, hűtő, valamint fürdőhelyiség. Természetesen hasonló modullal az ISS amerikai része is rendelkezik, vagyis elméletileg adott a lehetőség, hogy az űrhajósok oda vonuljanak át, és akkor le lehet a Zvezdát tesztelni.
A baj csak az, hogy a Poiszk a Zvezdára van rákapcsolva. Magyarán a dokkolt Szojuz űrhajó csak innen érhető el. Mint pedig a fentebb linkelt cikkben írtuk, vészhelyzet esetén a legénység tagjai az állomáshoz dokkolt Szojuz MS-16 űrhajóval térhetnek vissza a Földre. Amennyiben azonban ezeket a modullakat lezárják, és az űrhajósok több modullal arrébb, az amerikai oldalon rendezkednek be, az jóval nehezebbé teszi a menekülést, ha arra kerülne sor.
A NASA és a Roszkoszmosz éppen azt vizsgálják, hogy miként lehetne ellenőrizni a két modult. Ennek egy útja tehát, hogy a Poiszkot és a Zvezdát biztonságosan izolálják, vagy specializált detektorokkal vizsgálják át őket, és ez utóbbi esetben a lezárásra sem lenne szükség. Jelenleg a fedélzeten szolgálók szerencsére nincsenek veszélyben, és a szivárgás ellenére elegendő levegő áll a rendelkezésükre.
Ugyanakkor maradt még arra is némi esély, hogy az eddigi vizsgálatoknál nem vettek észre valamit, ezért csütörtökön az űrhajósok ultrahangos készülékkel vizsgálták át az ablakokat, a szelepeket és a szigetelés több pontját a már tesztelt modulokban. A készülék képes arra, hogy érzékelje az olyan légáramlást is, amely túl halk ahhoz, hogy emberi füllel hallható legyen. Az adatokat a napokban fogják kielemezni a Földön.
(Borítókép: Poiszk modul/Flickr/brobof)

Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR