Vissza a jövőbe: elektromos autóként születhet újjá a legendás DeLorean

2022 / 02 / 20 / Palotai Nándor
Vissza a jövőbe: elektromos autóként születhet újjá a legendás DeLorean
A nyolcvanas években drogbotrányba fulladt cég ikonikus típusának feltámasztását már évek óta ígérgetik, azonban mindeddig nem sikerült újra elkezdeni a gyártását. Most azonban úgy tűnik, hogy egy teljesen új formában születhet újjá.

Már majdnem 40 éve, hogy felbukkant a vásznon a Vissza a jövőbe filmek időgéppé fejlesztett, ikonikus autója, a DeLorean DMC-12. A jellegzetesen szögletes, teljes mértékben rozsdamentes acélból készült kasznijával és a védjegyévé vált felfele nyíló ajtókkal a feledhetetlen autót már többször is felakarták éleszteni, mindeddig sikertelenül. Ez részben talán annak is köszönhető, hogy a típus gyártását még azelőtt abbahagyták, hogy 1985-ben megjelent volna az első Vissza a jövőbe film.

Ugyan az eredeti DeLorean Motor Company (DMC) már a nyolcvanas éveben csődbe ment, azonban 1995-ben egy texasi cég a nevet egy az egyben átvette, és már évek óta igyekszik alkatrész-utánpótlással életben tartani a márkát, illetve feltámasztani a mára klasszikussá vált DMC-12 típust. Ez eddig az amerikai jogszabályi környezet miatt nem működhetett, azonban pár éve már újra el lehet kezdeni 25 évesnél öregebb autókat is gyártani, ha azok a károsanyag-kibocsátásukat tekintve megfelelnek a mai sztenderdeknek.

Korábban már több motor is szóba került, mint az új, modernizált DMC-12 szíve, és volt már szó elektromos meghajtásról is, most pedig a reinkarnálódott DMC oldalán megerősítették: az új DeLorean elektromos lesz – adta hírül a Futurism.

Az elektromos jövő, a DeLorean EVolved

A DMC Twitterjén olvasható bejegyzés és a rövid videó alapján két dolog már elsőre is feltűnik: az egyik, hogy az autó vonalvezetése és a klasszikus, felfele nyíló ajtók maradnak, azonban az autó elején mintha egy LED-csík villanna fel. Ami még egy érdekessége a titokzatoskodó bejegyzésnek, hogy a hashtagek alapján az új, DeLorean EVolved névre keresztelt kocsi egy luxusautó lesz, bármit is takarjon ez a megnevezés ebben a kategóriában.

Ami a műszaki jellemzőket illeti, az autó felépítéséről és meghajtásáról még szinte semmi pontosabbat nem lehet tudni, azonban érdekes egybeesés, hogy az eredeti DMC-12 formatervezője, a Giorgetto Giugiaro által alapított Italdesign autóipari cég már feltüntette a DMC-12-t a futó projektjei között, továbbá áprilisban egy megállapodást is kötött a Williams Advanced Engineering (WAE) vállalattal, hogy egy közös projektben tervezzenek új autókat az utóbb említett cég frissen kifejlesztett, elektromos autókhoz tervezett, kompozit anyagokból készült alvázára. A WAE alvázára az Italdesign mérnöki csapata fogja „rátervezni” az autókat, minden szükséges elektronikus és digitális rendszerrel együtt, kiegészítve azt a moduláris platformot, amely számos különböző nagy teljesítményű elektromos autó, és remélhetőleg a DeLorean EVolved alapját is fogja képezni.

Egy további komoly lépés a DeLorean Evolved gyártásának irányába, hogy az új DMC San Antonióba rakta át székhelyét, és itt terveznek gyárat is létrehozni. A cég 450 munkahellyel számol, az álláshelyeket pedig a közelben lévő felsőoktatási intézményekkel, a Texasi Egyetemmel, a Trinity Egyetemmel, illetve a Texasi Állami Egyetemmel együttműködve töltenék fel.

Drogbotrány vetett véget az eredeti DMC-nek

Az eredeti DeLorean Motor Companyt 1975-ben alapította az anyai ágon magyar felmenőkkel is rendelkező John Zachary DeLorean, miután a több nagy autómárkánál szerzett tapasztalatai alapján kiábrándult az akkori gyártási kultúrából. A cég Vissza a jövőbe filmtrilógiából ismert ikonikus DMC-12-t 1981 január és 1982 decembere között gyártotta. A Peugeot-Renault-Volvo konzorcium által szállított 2,8 literes, V6-os motorral hajtott hátsó motoros autót háromsebességes automata vagy ötfokozatú kézi sebességváltóval kínálták, a rozsdamentes acélkarosszériára pedig 25 év átrozsdásodás elleni garanciát is vállaltak.


John Z. DeLorean a feleségével és a legendás autóval (Fotó: Getty Images)

Az autóhoz választott motor azonban gyengének bizonyult, továbbá a kocsi hírnevének nem tettek jót a fel-fel bukkanó hibák miatti visszahívások sem, nem beszélve arról, hogy a befektetőkkel való huzavona vége az lett, hogy a cég kizárólagos irányításáról lemondani nemigen hajlandó DeLorean végül mégis megpróbált mecénásokat szerezni, azonban az egyik gazdag támogatójáról kiderült, hogy inkább a kábítószerterjesztés szemszögéből érdekelte a cég. Az ügynek kínos vége lett: miután DeLoreant a lánya lefejezésével is megfenyegették, igent mondott a kétes ügyletekre, nemsokára emiatt eljárás is indult ellene. Egyesek szerint maga a fenyegetőző mecénás egy beépített ügynök volt. Így vagy úgy, de a cég nemsokkal később, 1985-ben csődbe is ment. A híres autóból végül mindössze 8987 darabot gyártottak, DeLorean azonban megélte a 80 éves kort is, 2005-ben hunyt el.

(Fotó: DeLorean, Getty Images)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.