2022-től adatvédelmi címkék jelezhetik az appok átláthatóságát a Play Áruházban
2021 / 05 / 14 / Perei Dóra
2022-től adatvédelmi címkék jelezhetik az appok átláthatóságát a Play Áruházban
Alighogy megjelent az Apple iOS 14.5 operációs rendszere, rajta a legnagyobb újításnak számító alkalmazáskövetés átláthatósága funkcióval, a Google máris reagált, és a Digital Information World cikke szerint hamarosan úgynevezett adatvédelmi címkékkel jelöli, hogy az adott program milyen adatkezelési eljárást folytat.

A cikk idézi a Google közleményét, miszerint lépésükkel biztosítani kívánják a felhasználóknak az adott alkalmazás által összegyűjtött vagy megosztott információkat, az adatok védettségi szintjét, valamint a titoktartást és a biztonságot befolyásoló további részleteket (például, hogy pontosan milyen adatokat használ az alkalmazás: e-mail cím, helymeghatározás, és a többi). Visszatérve az Apple-hez, az alkalmazáskövetés átláthatóságának bevezetése heves reakciót váltott ki a reklámiparból, ahol óriási pénzek forognak, és amit ez a funkció alaposan megtépázhat. Bár egyes elemzők szerint a Google döntése némileg tapintatosabb, a cél ez esetben is ugyanaz:

biztosítani a programok adatkezelésének átláthatóságát.

Az adatvédelmi címkék arról adnak majd tájékoztatást a felhasználóknak, hogy a Play Áruház kínálatában fellelhető programok mennyire átláthatóak adatkezelési szempontból. A fejlesztőknek ezért többek között fel kell tüntetni, hogy pontosan milyen adatokat gyűjt a szoftver. A Google pontokba szedte, hogy mit emeljenek majd ki az alkalmazásfejlesztők a Play Áruházban: mindenekelőtt azt, hogy milyen biztonsági eljárásokat használ az adott applikáció, például titkosítja-e az adatokat. Másodszor látszódnia kell, hogy az alkalmazás követi-e a Google által felállított adatkezelési irányelveket. Világosan kell szerepelnie továbbá annak is, hogy a felhasznált adatok pontosan miért szükségesek, és hogy a felhasználók dönthetnek-e azok megosztásáról, vagy kötelezően meg kell adniuk a program működéséhez.

Másik kikötés, hogy az alkalmazások biztonsági megoldásait egy harmadik féllel is tesztelni kell. Magyarán biztonsági szakértőknek kell jóváhagynia például a titkosítást, így elviekben elkerülhető a rendszer megbízhatatlansága. Végezetül biztosítani kell az adatok törlésének lehetőségét. Ez akkor lehet fontos, hogy amennyiben a felhasználó az applikáció eltávolítása mellett dönt, akkor az ne tárolhassa többé az általa előzetesen megadott információkat, hiszen az emberek sok esetben már a kipróbálása után megválnak egy-egy alkalmazástól, csakhogy a fejlesztők addigra egy halom adatot megszerezhetnek róluk.

A Google szerint az adatvédelmi címkék közreműködésével a felhasználók eldönthetik, hogy bizalmat szavaznak-e egy adott programnak, avagy sem. De ennél is fontosabb, hogy a keresőóriás ezáltal rávezetné a fejlesztőket arra, hogy nagyobb figyelmet szenteljenek a megfelelő adatvédelem megalapozására. Az adatvédelmi címkék pontos szabályozását valamikor az év vége felé teszi közzé a Google, amikor is a fejlesztők megismerhetik a részleteket. 2022 első negyedévétől pedig elviekben már a felhasználók is találkozhatnak majd az újítással.

(Fotó: Digital Information World, Unsplash/Benjamin Sow)

További cikkek a témában:

 


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.