2022-től adatvédelmi címkék jelezhetik az appok átláthatóságát a Play Áruházban

2021 / 05 / 14 / Perei Dóra
2022-től adatvédelmi címkék jelezhetik az appok átláthatóságát a Play Áruházban
Alighogy megjelent az Apple iOS 14.5 operációs rendszere, rajta a legnagyobb újításnak számító alkalmazáskövetés átláthatósága funkcióval, a Google máris reagált, és a Digital Information World cikke szerint hamarosan úgynevezett adatvédelmi címkékkel jelöli, hogy az adott program milyen adatkezelési eljárást folytat.

A cikk idézi a Google közleményét, miszerint lépésükkel biztosítani kívánják a felhasználóknak az adott alkalmazás által összegyűjtött vagy megosztott információkat, az adatok védettségi szintjét, valamint a titoktartást és a biztonságot befolyásoló további részleteket (például, hogy pontosan milyen adatokat használ az alkalmazás: e-mail cím, helymeghatározás, és a többi). Visszatérve az Apple-hez, az alkalmazáskövetés átláthatóságának bevezetése heves reakciót váltott ki a reklámiparból, ahol óriási pénzek forognak, és amit ez a funkció alaposan megtépázhat. Bár egyes elemzők szerint a Google döntése némileg tapintatosabb, a cél ez esetben is ugyanaz:

biztosítani a programok adatkezelésének átláthatóságát.

Az adatvédelmi címkék arról adnak majd tájékoztatást a felhasználóknak, hogy a Play Áruház kínálatában fellelhető programok mennyire átláthatóak adatkezelési szempontból. A fejlesztőknek ezért többek között fel kell tüntetni, hogy pontosan milyen adatokat gyűjt a szoftver. A Google pontokba szedte, hogy mit emeljenek majd ki az alkalmazásfejlesztők a Play Áruházban: mindenekelőtt azt, hogy milyen biztonsági eljárásokat használ az adott applikáció, például titkosítja-e az adatokat. Másodszor látszódnia kell, hogy az alkalmazás követi-e a Google által felállított adatkezelési irányelveket. Világosan kell szerepelnie továbbá annak is, hogy a felhasznált adatok pontosan miért szükségesek, és hogy a felhasználók dönthetnek-e azok megosztásáról, vagy kötelezően meg kell adniuk a program működéséhez.

Másik kikötés, hogy az alkalmazások biztonsági megoldásait egy harmadik féllel is tesztelni kell. Magyarán biztonsági szakértőknek kell jóváhagynia például a titkosítást, így elviekben elkerülhető a rendszer megbízhatatlansága. Végezetül biztosítani kell az adatok törlésének lehetőségét. Ez akkor lehet fontos, hogy amennyiben a felhasználó az applikáció eltávolítása mellett dönt, akkor az ne tárolhassa többé az általa előzetesen megadott információkat, hiszen az emberek sok esetben már a kipróbálása után megválnak egy-egy alkalmazástól, csakhogy a fejlesztők addigra egy halom adatot megszerezhetnek róluk.

A Google szerint az adatvédelmi címkék közreműködésével a felhasználók eldönthetik, hogy bizalmat szavaznak-e egy adott programnak, avagy sem. De ennél is fontosabb, hogy a keresőóriás ezáltal rávezetné a fejlesztőket arra, hogy nagyobb figyelmet szenteljenek a megfelelő adatvédelem megalapozására. Az adatvédelmi címkék pontos szabályozását valamikor az év vége felé teszi közzé a Google, amikor is a fejlesztők megismerhetik a részleteket. 2022 első negyedévétől pedig elviekben már a felhasználók is találkozhatnak majd az újítással.

(Fotó: Digital Information World, Unsplash/Benjamin Sow)

További cikkek a témában:

 


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.