A cikk idézi a Google közleményét, miszerint lépésükkel biztosítani kívánják a felhasználóknak az adott alkalmazás által összegyűjtött vagy megosztott információkat, az adatok védettségi szintjét, valamint a titoktartást és a biztonságot befolyásoló további részleteket (például, hogy pontosan milyen adatokat használ az alkalmazás: e-mail cím, helymeghatározás, és a többi). Visszatérve az Apple-hez, az alkalmazáskövetés átláthatóságának bevezetése heves reakciót váltott ki a reklámiparból, ahol óriási pénzek forognak, és amit ez a funkció alaposan megtépázhat. Bár egyes elemzők szerint a Google döntése némileg tapintatosabb, a cél ez esetben is ugyanaz:
biztosítani a programok adatkezelésének átláthatóságát.
Az adatvédelmi címkék arról adnak majd tájékoztatást a felhasználóknak, hogy a Play Áruház kínálatában fellelhető programok mennyire átláthatóak adatkezelési szempontból. A fejlesztőknek ezért többek között fel kell tüntetni, hogy pontosan milyen adatokat gyűjt a szoftver. A Google pontokba szedte, hogy mit emeljenek majd ki az alkalmazásfejlesztők a Play Áruházban: mindenekelőtt azt, hogy milyen biztonsági eljárásokat használ az adott applikáció, például titkosítja-e az adatokat. Másodszor látszódnia kell, hogy az alkalmazás követi-e a Google által felállított adatkezelési irányelveket. Világosan kell szerepelnie továbbá annak is, hogy a felhasznált adatok pontosan miért szükségesek, és hogy a felhasználók dönthetnek-e azok megosztásáról, vagy kötelezően meg kell adniuk a program működéséhez.
Másik kikötés, hogy az alkalmazások biztonsági megoldásait egy harmadik féllel is tesztelni kell. Magyarán biztonsági szakértőknek kell jóváhagynia például a titkosítást, így elviekben elkerülhető a rendszer megbízhatatlansága. Végezetül biztosítani kell az adatok törlésének lehetőségét. Ez akkor lehet fontos, hogy amennyiben a felhasználó az applikáció eltávolítása mellett dönt, akkor az ne tárolhassa többé az általa előzetesen megadott információkat, hiszen az emberek sok esetben már a kipróbálása után megválnak egy-egy alkalmazástól, csakhogy a fejlesztők addigra egy halom adatot megszerezhetnek róluk.
A Google szerint az adatvédelmi címkék közreműködésével a felhasználók eldönthetik, hogy bizalmat szavaznak-e egy adott programnak, avagy sem. De ennél is fontosabb, hogy a keresőóriás ezáltal rávezetné a fejlesztőket arra, hogy nagyobb figyelmet szenteljenek a megfelelő adatvédelem megalapozására. Az adatvédelmi címkék pontos szabályozását valamikor az év vége felé teszi közzé a Google, amikor is a fejlesztők megismerhetik a részleteket. 2022 első negyedévétől pedig elviekben már a felhasználók is találkozhatnak majd az újítással.
(Fotó: Digital Information World, Unsplash/Benjamin Sow)