2025-ben tényleg eljöhet a Nagy Áttörés az elektromos autók akkumulátor-technológiájában
2020 / 07 / 31 / Rácz Tamás
2025-ben tényleg eljöhet a Nagy Áttörés az elektromos autók akkumulátor-technológiájában
Toyota, Samsung, Volkswagen, Panasonic: csak néhány nagy név azok közül, akik ezen a technológián dolgoznak és már csak néhány év türelmet kérnek, amíg elkészül a cucc.

Igazán biztató helyzetjelentést állított össze a Green Car Reports az elektromos mobilitásnak várhatóan új lendületet adó szilárd elektrolitos vagy szilárdtest akkumulátor (solid state battery) fejlesztésének helyzetéről. Ezekben az akkumulátorokban az egyes cellákban az elektródák és az elektrolit is szilárd halmazállapotú. Ma is léteznek már ilyen akkuk, de iszonyúan drágák, ezért csak kis méretű, speciális energiaellátási igényű elektronikus eszközökben, például pacemakerekben használatosak.

Elviekben egy ilyen akkuval jóval nagyobb energiasűrűséget lehet elérni (a jelenlegi akkumulátorokhoz képest 2,5-szörös szorzót szoktak említeni a fejlesztők), ugyanakkor a töltési idő is jelentősen lerövidíthető (15 perces teljes töltési ciklust ígérnek). A szilárdtest-akku biztonságosabb, kevésbé gyúlékony, mint a mai lítium-ion akkumulátorok. Az élettartammal kapcsolatos ígéretek is igen optimisták: a Toyota egyik szakembere akár 30 év elektromos autózás után is 90%-os kapacitás-megőrzésről beszélt egy interjúban.

Az új akkumulátor legelszántabb fejlesztője is a Toyota. A cég luxusmárkákának tavaly bemutatott koncepcióautója, a Lexus LF 30, a márka három évtizedes fennállásáról elnevezett tanulmány kapcsán a cég határozottan állította, hogy 2025-ben már lesz olyan elektromos autójuk, amit szilárdtest-akku mozgat. Érdekes, hogy fejlesztőpartnerük, a Panasonic némileg pesszimistább nyilatkozatokat szokott tenni, ők inkább homályosabban fogalmaznak és az évtized második felét emlegetik, mint az új technológia terjedésének várható kezdetét. Mindenesetre az első, a Toyota fantázianevén "prizmatikus akkumulátorral" szerelt járóképes prototípus állítólag már valóban el is készült.


A tavaly bemutatott Lexus LF 30 koncepcióautó, melynek kapcsán a Toyota először jelentette ki határozottan a 2025-ös céldátumot az első szilárdtest-akkus elektromos kocsi elkészültére

2025-ről beszél a Volkswagen is. A német gyártó a QuantumScape nevű kaliforniai fejlesztő munkájába fektetett be és szintén az évtized közepére teszi az első szilárdtest-akkus autójuk elkészültét.

Volt még egy nagy ipari szereplő, akinek komoly autóipari szándékai voltak ezzel a technológiával: a porszívógyártó Dyson. Ők tavaly feladták elektromos autós álmaikat, de a szilárdtest-akkumulátorral tovább foglalkoznak. Na és ott van még a Samsung: ők márciusban jelentettek be komoly előrelépést a technológia problémáinak kiküszöbölésében. (Ezek közül a legérdekesebb, hogy a szilárd elektrolitos akkumulátorban a lítium hajlamos kristályos növekedésbe fogni, dendriteket képezni és ezekkel átszakítani a belső szigetelőrétegeket.) A Samsung a fejlesztéssel kapcsolatban olyan elektromos autók képét vetíti előre, melyek egy feltöltéssel 800 kilométert is megtehetnek, akkumulátoruk kapacitása pedig ezer töltési ciklus elteltével sem csökken számottevően.

Ha tetszett ez a cikk, kövess minket a Facebookon is!

 

 


Rakéta az Instagramon is!
Kövesd be, később jól jársz majd!
Először vagy itt? Ez itt a Rakéta!
Olvasd el főszerkesztőnk beköszönőjét, mire számíthatsz tőlünk!
Ezek is érdekelhetnek

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.