2026-ban három új elektromos utasszállító repülő is felszállhat a norvég égboltra

2021 / 05 / 12 / Perei Dóra
2026-ban három új elektromos utasszállító repülő is felszállhat a norvég égboltra
A gépek csak országhatáron belül közlekednének, és a tervek szerint 2030-ra már menetrend szerinti járatokat indítanának vele, 2040-re pedig nyolcvan százalékkal csökkentenék a belföldi repülőutak károsanyag-kibocsátását.

A tizenegy személy szállítására tervezett utasszállító a Rolls-Royce, a Tecnam és a Widerøe közös fejlesztése, melynek pályafutása előreláthatólag 2026-ban indul. A vállalatok egyenlő részt vállaltak a munkafolyamatokból: a Rolls-Royce a meghajtásért és az energiaellátásért felel, a Tecnam a dizájnért, a gyártásért és az engedélyeztetéshez szükséges paraméterekért, a skandináv Widerøe légitársaság pedig biztosítja az üzemeltetéshez szükséges feltételeket.

P-Volt

Az első, mindössze tizenegy személyes P-Volt elnevezésű gép csak országhatáron belül közlekedhet, és a tervek szerint 2030-ra már menetrend szerinti járatokat indítanának vele,

2040-re pedig nyolcvan százalékkal csökkentenék a belföldi repülőutak károsanyag-kibocsátását.

Fabio Russo, a Tecnam termékfejlesztési igazgatója szerint elképesztő sokan érdeklődnek a P-Volt iránt, köztük nem csupán regionális légitársaságok, de a nulla károsanyag-kibocsátású technológiát preferáló cégek is. A termékfejlesztési igazgató optimistán tekint a jövőbe, mivel szerinte a P-Volt segítségével anélkül biztosíthatják a kisközösségek utaztatását, hogy a nagyobb légikikötőkben torlódások alakulnának ki.

Hogy miért éppen Norvégiára esett a választás, azt a szakemberek az ország egyedi domborzatával magyarázzák, emiatt ugyanis a belföldi légi járatok rendkívül népszerűek. Mindez pedig a Widerøe vezérigazgatója, Stein Nilsen szerint éppen elég ok a zéró károsanyag-kibocsátású technológiák alkalmazására. A légitársaság egyébként a járvány előtt naponta négyszáz járatot indított, összesen negyvennégy különböző reptérről, noha a távolság az utak hetvennégy százalékánál kevesebb mint kétszázhetvenöt kilométer. A legrövidebb utazási időtartam átlagosan hét és tizenöt perc között mozog, az ilyen rövidtávú repülésekhez pedig tökéletes lesz a P-Volt, amelyet az ország keleti és nyugati partjai között is működtetnek majd.

VA-X4

A következő gép, a VA-X4 a pilótán kívül minimum négy utast szállíthat, végsebessége meghaladja majd a háromszázhúsz kilométer/órát, egy töltéssel pedig nagyjából kétszáz kilométert tud repülni. Ez lesz egyébként az első függőleges fel- és leszállni tudó, teljesen elektromos repülőgép (eVTOL), amely várhatóan 2024-ben kapja meg forgalmi engedélyét. A futurisztikus kivitelezésű gép a Vertical Aerospace fejlesztése, amiben természetesen szintén részt vesz a Rolls-Royce, merthogy a cég biztosítja a repülő elektromos áramellátó rendszerét.

A Rolls-Royce egyébként nagyjából százötven mérnököt mozgósított a projekthez, egyrészt, hogy mihamarabb elkészülhessen a gép, másrészt mert a cég régóta elkötelezett a fenntartható repülés, a tengeri és szárazföldi utazás, valamint ipari mobilitás kidolgozásában. A VA-X4 ugyancsak a városok közötti ingázást segíti, melyhez a Rolls-Royce száz kW-os meghajtórendszert, valamint áramelosztót és művelettámogató vezérlést biztosít. Rob Watson, a Rolls-Royce Electrical igazgatója szerint nagy öröm számukra egy az együttműködés, hiszen ezáltal végre megmutathatják, valóban nagyon elkötelezettek abban, hogy a fenntartható, komplett elektromos rendszerek vezető beszállítóivá váljanak. Ezen kívül megjegyezte, hogy az eszköz teljesen átalakítja majd a mai személy- és áruszállítást.

Ha minden jól megy, a VA-X4 már idén a levegőbe emelkedhet.

X-57 Maxwell

Utolsó versenyzőnk, a X-57 Maxwell a NASA fejlesztése, ami már most indulásra kész, a többi gyártóra ugyanakkor nem jelent konkurenciát, hiszen nem kerül kereskedelmi forgalomba. A James Clerk Maxwell nevét viselő modell 2019 őszén indult el a megvalósítás útján, ekkor végezték ugyanis az első teszteket. Az X-57 valójában a Tecnam P2006T továbbfejlesztett változata, amit két motor helyett tizennégy elektromos motor hajt. A NASA történetében egyértelmű mérföldkő, hogy elkezdte a próbautakat közvetlenül megelőző tesztelést, melynek során alacsony energiaszinten ellenőrzik az indítás és a leállítás folyamatát, míg a magasfeszültségű teszteken kiderül, hogy az ESAero által szállított elektromos motorok légcsavarjai megfelelően működnek-e.

(Cikkünk a New Technology cikke alapján készült, fotók: Scitechdaily, Evtol,  SamChui)

További cikkek a témában:

Másodszor is levegőbe emelkedett a világ legnagyobb repülőgépe Több mint két évet kellett várni rá, de csütörtökön végül újra felszállt a Startolaunch, ami arról vált híressé, hogy ez a világ legnagyobb szárnyfesztávolságú repülőgépe.

Autó, helikopter és repülőgép egyben: az ASKA öt év múlva gyártásba is kerülhet Az ASKA képes lesz autóként, repülőgépként és helikopterként is közlekedni.

A Lilium új eVTOL légitaxit fejleszt A német Lilium céget és légitaxját már jól ismerhetik és a vállalat nemrég vadonatúj eVTOL tervekkel rukkolt elő, valamint bejelentették, hogy tőzsdére mennek.

 


Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.