A tizenegy személy szállítására tervezett utasszállító a Rolls-Royce, a Tecnam és a Widerøe közös fejlesztése, melynek pályafutása előreláthatólag 2026-ban indul. A vállalatok egyenlő részt vállaltak a munkafolyamatokból: a Rolls-Royce a meghajtásért és az energiaellátásért felel, a Tecnam a dizájnért, a gyártásért és az engedélyeztetéshez szükséges paraméterekért, a skandináv Widerøe légitársaság pedig biztosítja az üzemeltetéshez szükséges feltételeket.
Az első, mindössze tizenegy személyes P-Volt elnevezésű gép csak országhatáron belül közlekedhet, és a tervek szerint 2030-ra már menetrend szerinti járatokat indítanának vele,
2040-re pedig nyolcvan százalékkal csökkentenék a belföldi repülőutak károsanyag-kibocsátását.
Fabio Russo, a Tecnam termékfejlesztési igazgatója szerint elképesztő sokan érdeklődnek a P-Volt iránt, köztük nem csupán regionális légitársaságok, de a nulla károsanyag-kibocsátású technológiát preferáló cégek is. A termékfejlesztési igazgató optimistán tekint a jövőbe, mivel szerinte a P-Volt segítségével anélkül biztosíthatják a kisközösségek utaztatását, hogy a nagyobb légikikötőkben torlódások alakulnának ki.
Hogy miért éppen Norvégiára esett a választás, azt a szakemberek az ország egyedi domborzatával magyarázzák, emiatt ugyanis a belföldi légi járatok rendkívül népszerűek. Mindez pedig a Widerøe vezérigazgatója, Stein Nilsen szerint éppen elég ok a zéró károsanyag-kibocsátású technológiák alkalmazására. A légitársaság egyébként a járvány előtt naponta négyszáz járatot indított, összesen negyvennégy különböző reptérről, noha a távolság az utak hetvennégy százalékánál kevesebb mint kétszázhetvenöt kilométer. A legrövidebb utazási időtartam átlagosan hét és tizenöt perc között mozog, az ilyen rövidtávú repülésekhez pedig tökéletes lesz a P-Volt, amelyet az ország keleti és nyugati partjai között is működtetnek majd.
A következő gép, a VA-X4 a pilótán kívül minimum négy utast szállíthat, végsebessége meghaladja majd a háromszázhúsz kilométer/órát, egy töltéssel pedig nagyjából kétszáz kilométert tud repülni. Ez lesz egyébként az első függőleges fel- és leszállni tudó, teljesen elektromos repülőgép (eVTOL), amely várhatóan 2024-ben kapja meg forgalmi engedélyét. A futurisztikus kivitelezésű gép a Vertical Aerospace fejlesztése, amiben természetesen szintén részt vesz a Rolls-Royce, merthogy a cég biztosítja a repülő elektromos áramellátó rendszerét.
A Rolls-Royce egyébként nagyjából százötven mérnököt mozgósított a projekthez, egyrészt, hogy mihamarabb elkészülhessen a gép, másrészt mert a cég régóta elkötelezett a fenntartható repülés, a tengeri és szárazföldi utazás, valamint ipari mobilitás kidolgozásában. A VA-X4 ugyancsak a városok közötti ingázást segíti, melyhez a Rolls-Royce száz kW-os meghajtórendszert, valamint áramelosztót és művelettámogató vezérlést biztosít. Rob Watson, a Rolls-Royce Electrical igazgatója szerint nagy öröm számukra egy az együttműködés, hiszen ezáltal végre megmutathatják, valóban nagyon elkötelezettek abban, hogy a fenntartható, komplett elektromos rendszerek vezető beszállítóivá váljanak. Ezen kívül megjegyezte, hogy az eszköz teljesen átalakítja majd a mai személy- és áruszállítást.
Ha minden jól megy, a VA-X4 már idén a levegőbe emelkedhet.
Utolsó versenyzőnk, a X-57 Maxwell a NASA fejlesztése, ami már most indulásra kész, a többi gyártóra ugyanakkor nem jelent konkurenciát, hiszen nem kerül kereskedelmi forgalomba. A James Clerk Maxwell nevét viselő modell 2019 őszén indult el a megvalósítás útján, ekkor végezték ugyanis az első teszteket. Az X-57 valójában a Tecnam P2006T továbbfejlesztett változata, amit két motor helyett tizennégy elektromos motor hajt. A NASA történetében egyértelmű mérföldkő, hogy elkezdte a próbautakat közvetlenül megelőző tesztelést, melynek során alacsony energiaszinten ellenőrzik az indítás és a leállítás folyamatát, míg a magasfeszültségű teszteken kiderül, hogy az ESAero által szállított elektromos motorok légcsavarjai megfelelően működnek-e.
(Cikkünk a New Technology cikke alapján készült, fotók: Scitechdaily, Evtol, SamChui)