4,6 milliárd éves meteorit ütött lyukat egy ház mennyezetébe

2023 / 05 / 16 / Bodnár Barna
4,6 milliárd éves meteorit ütött lyukat egy ház mennyezetébe
Szerencsére senki sem sérült meg, amikor a fémesnek tűnő szikla becsapódott egy New Jersey-i ház tetejébe múlt héten. A meteorit behorpasztotta a hálószoba padlóját, majd hatalmas sebességének köszönhetően visszapattant a mennyezetre, ahol újabb lyukat ütött.

A körülbelül 10 centiméterszer 15 centiméteres, ovális űrszikla még meleg volt, amikor Suzy Kop felfedezte apja hálószobájában, hétfő délben. A kőzet valószínűleg annak az Eta Aquarid nevű "meteoresőnek" a része, amely május első hetében volt a legaktívabb, és szombaton (május 6-án) éppen hajnal előtt tetőzött. A Föld évente keresztezi ennek a meteorrajnak az útját, amikor áthalad a Halley-üstökös törmelékén, amelynek darabjai látványos égi jelenségek kíséretében égnek el bolygónk atmoszférájában. Néha azonban előfordulnak olyan meteoritok is, amelyek nem semmisülnek meg a légkörben, és végül földet érnek, de ezek ritkán zuhannak lakott területre. Hasonló eset legutóbb 2021 októberében történt, amikor egy 1,3 kilogrammos meteorit egy kanadai ház tetején át egy párnán kötött ki. A New Jersey-ben történt eset után a helyi rendőrség Nathan Magee segítségét kérte, aki a közelben lévő New Jersey Főiskola fizika tanszékének elnöke. A szakértő első ránézésre megállapította, hogy a meteorit a kondrit elnevezésű, primitív kőzetek kategóriájába tartozik. A Földön található meteoritok 85 százalékát a kondritek teszik ki, amelyekből a legtöbbet eddig az Antarktiszon fedeztek fel.

További szakértőkkel való konzultáció során bizonyítást nyert, hogy

az űrkőzet körülbelül 4,56 milliárd éves, ami azt jelenti, hogy a naprendszerünk létrejöttekor keletkező törmelék egy kis darabkája lehet.

A 0,9 kilogrammos meteorit - amelynek neve valószínűleg Titusville lesz, a környék után, ahol a becsapódás történt – a kutatók szerint kiváló állapotban van, és a tudomány által is rendkívül ritkának tartott jelenség, a kondrithullás eredménye. Az ilyen és ehhez hasonló meteoritok már a légkörbe lépés előtt, a világűrben is nagy hőhatásnak vannak kitéve, ami jelentősen megváltoztatja szerkezetüket és összetételüket, ezért rendkívül nehéz megkülönböztetni a kőzetet alkotó egyes szemcséket, vagy kondrulákat, ezért is bír nagy jelentőséggel, hogy a szóban forgó kőzet meglehetősen ép maradt.

Nathan Magee fizikaprofesszor vizsgálja a New Jersey-ben becsapódott meteoritot (Fotó: The College of New Jersey/Anthony DePrimo)

A meteorit felső rétegének néhány milliméter vastagságú megfeketedett kérge van, ami a Föld légkörében való égés eredménye. A kőzetek közeli szemlélésére tervezett speciális kézi lencsét használva a kutatók megállapították, hogy a meteroit ásványai kék és szürke színűek, illetve kis mennyiségű egyéb fém is keveredik a kőzetben. Ezután elektronmikroszkópos vizsgálat következett, ami alapján elmondták, hogy ez egy LL-6 osztályú kondrit, amely kevesebb vasat tartalmaz, mint kategóriájának többi tagja, és legalább 30-40 százalékkal nagyobb sűrűségű, mint a Föld legelterjedtebb kőzetei, például a pala vagy a gránit.

(Borítókép: Hopewell Township Police Department)