Az MCAS rendszer hibájából (Maneuvering Characteristics Augmentation System) bekövetkezett két tömegkatasztrófa után a repülőgépeket a világ minden táján a földre parancsolták. A légitársaságok növekvő kártérítési igényei ellenére a Boeing továbbra is folytatta a 737 MAX repülőgépek gyártását havonta 42 gép sebességgel.
Ez hihetetlen látványt nyújtó helyzetet eredményezett a washingtoni Boeing gyárban, ahol szárnytól-szárnyig parkoltak a gyártócsarnokból frissen kikerült repülőgépek.
Az amerikai gyártó korábban bízott abban, hogy visszatérhet a kereskedelmi szolgáltatásba 2019-ben, annak ellenére, hogy az FAA továbbra sem hagyta jóvá a gépet, de eközben az észak-amerikai fuvarozók elkezdték eltávolítani a MAX gépeket a menetrendekből egészen 2020 áprilisáig.
Tavaly augusztusban a Boeingnél még biztosak voltak abban, hogy a sugárhajtású gép 2019-ben visszatérhet a szolgálatba, de a legutóbbi lépés azt sugallja, hogy a kereskedelmi szolgáltatás késleltetése a vártnál hosszabb ideig eltarthat.
A vállalat nyilatkozatában kijelentette, hogy a beszállítók valószínűleg megsínylik a döntést, ám ebben a szakaszban nem tervezi a 737 MAX program alkalmazottainak létszámcsökkentését.
A világon jelenleg több mint 400 MAX repülőgép áll letárolva, és a folyamatban lévő válság költsége már több mint 9 milliárd dollár. Úgy tűnik ugyanakkor, hogy még nincs látótávolságban a vége, mivel a szabályozók mind a gyártóval, mind a közvéleménnyel kialakítandó konszenzussal küzdenek a biztonságos szolgáltatáshoz való visszatérés érdekében.
Még akkor is, ha az FAA jóváhagyja egyszer a szoftverjavítást, és lehetővé teszi a szolgáltatásba való visszatérést, más világszerte működő szabályozóknak, Európától-Kínáig, szintén jóvá kell hagyniuk a repülőgépet a biztonságos üzembe helyezéshez, amely még hosszabb időt vehet igénybe.
A Boeing szóvivőjének elmondásában: „A folyamat minden egyes szakaszában a Boeing szorosan együttműködött az FAA-val és más szabályozókkal. Részletes dokumentációt szolgáltatunk, repülnek a szimulátorainkban, segítettünk nekik megérteni logikánkat, valamint az új eljárások, a szoftver és a javasolt oktatóanyagok felépítését annak biztosítása érdekében, hogy teljes mértékben elégedettek legyenek a repülőgép biztonságával. Az FAA és más szabályozó hatóságok határozzák meg végső soron a szolgálatba való visszatérést minden egyes illetékes joghatóságon belül. Ez magában foglalhatja a szakaszos visszatérést, és az időbeni ütemezés joghatóságonként eltérő lehet.”
(Forrás: Forbes Képek: Wikipédia)