Ezek a csatornák lehetővé teszik az űrben történő rendkívül gyors utazást, használatba vehetjük őket akár üstökösök és aszteroidák tanulmányozására is.
A megfigyeléses és szimulációs adatok elemzésével a Belgrádi Csillagvizsgáló Intézet Nataša Todorović csillagász vezette kutatócsoportja azt tapasztalta, hogy ezek a szupersztrádák összeköttetésben állnak egymással, összekapcsolódó ívekben haladnak láthatatlan struktúrák mentén, melyeket többszörös űrbeli csomópontoknak hívnak. A Naprendszer minden bolygója saját maga generálja ezeket a közlekedési csomópontokat, együttesen hozva létre azt, amit a kutatók "igazi égi autópályának" neveztek.
Az azonosított hálózat néhány évtized alatt képes egy tárgyat a Jupitertől a Neptunuszhoz szállítani. Ezen az útvonalon a Naprendszerben eddig általában sokkal hosszabb időkeretekkel kellett számolnunk, akár több százezer és egymillió év közötti nagyságrendben. Az effajta rejtett struktúrák megtalálása az űrben nem mindig egyszerű, de az égitestek mozgásának vizsgálata, különösen üstökösöké és aszteroidáké nyomra vezethet.
Naprendszerünkben több csoportnyi, a Naptól különböző távolságban található sziklatest-csoport található. A Jupiter-családba tartozó üstökösök (JFC-k), Nap körüli pályája kevesebb mint 20 év, és sosem távolodnak el jobban központi csillagunktól, mint a Jupiter pályája.
Aztán ott vannak a kentaurok is, ezek a jeges szikladarabok, amelyek a Jupiter és a Neptunusz pályatávolságai között keringenek a Nap körül. Meg kell említenünk a transzneptun objektumokat (TNO) is, ezek a Naprendszer távoli pontjain találhatóak, pályájuk messzebb található, mint a Neptunuszé.
Az említett zónákat összekötő űrbéli útvonalak modellezéséhez, melyben egy TNO helyet változtatva a Kentaurok térségébe kerül, majd végül továbbutazva JFC-ként végzi, 10 ezer és egymilliárd év közötti az időkeret szükséges. Egy nemrégiben publikált kutatás azonban arra az eredményre jutott, hogy a Jupiterhez sokkal gyorsabban is el lehet jutni, egy titokzatos pályaátjárón keresztül, melyen keresztül vendégeknek érkezhetnek a JFC-k és a Kentaurok világából.
Habár a kutatás nem nevesítette őket, a Lagrange-pontokról köztudott, hogy ezek viszonylagos gravitációs stabilitást jelentő régiók, melyeket két keringő test (jelen esetben a Jupiter és a Nap) kölcsönhatása hoz létre, és többszörös űrbeli csomópontok generálhatnak. Todorović és csapata ezen a nyomon indultak el.
A kutatók a fast Lyapunov indicator (FLI) nevű eszközt alkalmazták, melyet általában a káosz észlelésére használnak. A Naprendszerben tapasztalható káosz a stabil és az instabil többszörös űrbeli csomópontokhoz kapcsolható, és az FLI rövid időintervallumokban képes rögzíteni a stabil és instabil elágazások nyomait, a dinamikus modellben, melyet a segítségével vizsgálnak. "Az FLI-t használjuk hogy a Naprendszeren belül általánosabban meghatározzuk a gyors közlekedés térbeli pályáit" - írták a kutatók a tanulmányban.
Az adatgyűjtés során számszerű adatokat gyűjtöttek a Naprendszerben található több millió égitest-pályáról, és kiszámolták, hogy ezek a pályák hogyan illeszkednek az ismert csomópontokhoz, melyeket a hét nagy bolygó által generált gravitációs erők hoznak létre, a Vénusztól a Neptunuszig.
Az eredmények szerint a legelterjedtebb pályaívek, a növekvő heliocentrikus távolságokon a Jupiterhez és annak Lagrange-csomópontjaihoz kapcsolódnak.
A tesztben megfigyelt szimulált objektumok többsége, körülbelül 70 százalékuk kevesebb, mint egy évszázad alatt elérte a 100 csillagászati egység távolságot (a Plútó átlagos pályatávolsága 39,5 csillagászati egység).
A Jupiter hatalmas befolyása nem jelent nagy meglepetést, mivel a Jupiter a Napon kívül a Naprendszer legmasszívabb tárgya. Az új eredmények segíthetnek jobban megérteni, hogy az üstökösök és aszteroidák hogyan mozognak Naprendszer belsejében, és van-e ütközésveszélye pályájuknak a Földdel.
(Forrás: ScitechDaily Kép: Unsplash)