Habár többen is elmondták, de Neil deGrasse Tysonhoz szokás kötni azt a kijelentést, hogy ha a Föld akkora lenne, mint egy billiárdgolyó, akkor a felszíne sokkal simább lenne annál. Mindez talán meglepő, de ennél is meglepőbb lehet azon állítás a planétánk kapcsán, hogy a lapos Föld-hívőknek lényegében végig igazuk lehetett – csak tévedtek pármilliárd évet. Mint arról ugyanis a New Atlas beszámol, a University of Central Lancashire (UCLan) legújabb kutatása alapján a bolygók a legkorábbi stádiumukban laposabb alakúakká válhatnak, mielőtt végül felvennék az általunk oly jól ismert gömb formát.
Mindennek oka, hogy a bolygók protoplanetáris korongokból származnak, amelyek a csillagokat körülvevő sűrű por- és gázgyűrűket jelentik. Az ezekről a korongokról a bolygóképződésre való átmenet tudományos vita tárgyát képezi máig – ami alatt elsősorban két elmélet versengését kell érteni. Az egyik a magakréciós elmélet, ami azt jelenti, hogy a porrészecskék fokozatosan összetapadva bolygókká alakulnak. A másik teória pedig a korong-instabilitási modell, amely során a lehűlő korongok bolygóméretű tömegekké omlanak össze.
Az UCLan kutatói most szuperszámítógépes szimulációkat használtak a bolygóképződés egy korábban kevéssé tanulmányozott aspektusának feltárására, nevezetesen a kialakuló bolygók kezdeti alakjára. Dr. Dimitris Stamatellos, a tanulmány társkutatója szerint mindig is az volt a feltételezés, hogy ezek a születőben lévő bolygók gömb alakúak. Épp ezért is volt meglepő a felfedezés, hogy korong-instabilitási modell alapján kialakult bolygók hajlamosak inkább a pólusaikon felhalmozni az anyagot, nem pedig az egyenlítőiken, ami miatt kilapult gömb alakúra nyúlnak – azaz inkább oválisra hasonlítanak.
Idővel aztán ezek a bolygók felveszik az általunk ismert gömb formát.
A csapat reméli, hogy a fiatal bolygók jövőbeli megfigyeléseivel így erősíteni lehetne a korong-instabilitási elméletet – hiszen ha azok valóban ennek az oválisabb formának felelnének meg, az ezt a teóriát támogatná immár empirikus úton is.
(A cikkhez használt kép természetesen illusztráció, forrása: Depositphotos)

Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR