A jármű elsősorban azé, akinek a kezében a távirányító van – és ezek nem feltétlen mi vagyunk. Nagyjából így foglalhatnánk össze azt a jövőképet, amely irányába a Ford előző hónapban benyújtott szabadalma mutat – számol be róla az Ars Technika. A szabadalom címe: „Systems and methods to repossess a vehicle” vagyis nagyjából „Rendszerek és módszerek a jármű visszaszerzésére”.
A Ford által benyújtott szabadalom egy olyan rendszert ír le, amellyel egy bank vagy lízingcég távolról letilthat bizonyos funkciókat – a légkondicionálást vagy esetleg a rádiót – sőt az autó egészének a működését abban az esetben, ha a járművet lízingbe vevő személy elmarad a fizetéssel. A cég jófejségének a jele, hogy mindezt fel lehetne oldani egészségügyi vészhelyzet esetén, ha például a célunk egy rendelőintézet vagy kórház. A szabadalom szerint a lezárás feltételhez kötött, lehetővé téve a tulajdonosok számára, hogy a hét folyamán továbbra is használhassák a járművet, így a kocsi zárolása ne befolyásolja a megélhetésüket.
Ami hangyányit azért ijesztő, hogy a rendszer azt is lehetővé teheti, hogy az autó egy meghatározott „geokerítésen” belül működjön. Ez azt jelenti, hogy a kocsi csak egy bizonyos területen belül lenne üzemeltethető – elgondolkoztató kérdés, hogy ennek határait ki jelölné ki, mindenesetre a kocsit irányító hálózathoz a rendőrség is hozzáférne.
A járműnek nem csak a GPS-érzékelőjét használnák a helymeghatározáshoz, hanem a szabadalom más érzékelők, például optikai kamerák, lidar és ultrahangos érzékelők használatát is említi. Az Ars Technika megkérdezte a szabadalom kapcsán a Fordot, és a következő választ kapták:
„Nem tervezzük ennek bevezetését. Az új találmányokra vonatkozó szabadalmakat szokásos üzletmenetként nyújtjuk be, de ezek nem feltétlenül jelzik az új üzleti vagy termékterveket.”
(Kép: USA Szabadalmi Hivatala)