A GE harci lépegetői, amiket a vietnami háborúra terveztek

2024 / 05 / 17 / Felkai Ádám
A GE harci lépegetői, amiket a vietnami háborúra terveztek
A General Electrics az ötvenes és hatvanas években komolyan beleásta magát a robotokba, amelyek a vietnami háború idején a hadseregnek is kapóra jöttek volna. Azonban lépegetők ide vagy oda, ezek a masinák, mind a megjelenésükkel, mind pedig az elnevezésükkel, inkább a Falloutot inspirálták, mint a Star Wars világát.

Az 1950-es és 60-as években a General Electric (GE) meglepő módon a robotika kulcsszereplőjévé vált, és az amerikai hadsereggel együttműködve fejlesztett ki különböző robotrendszereket. Az egyik korai újításuk a Handyman volt – ez még nem egy jármű, hanem egy robotmanipulátor, szép magyarosan: egy robotkar, amelyet 1958-ban készítettek a GE mérnöke, Ralph Mosher irányítása alatt. A készülék egy hordható vezérlő hevederrel volt irányítható, amely közvetlenül továbbította az operátor mozdulatait a robotkarhoz, így azok ugyanazokat a mozdulatokat végezték el, mint az emberi kezek. Az operátor tehát nem közvetlenül a robotkart irányította, hanem a heveder viselésével a saját mozdulatait használta a vezérlésre. Ez a rendszer különösen alkalmassá tette a robotkart finom, törékeny vagy radioaktív anyagok kezelésére, mivel az operátor anélkül tudta végrehajtani a feladatokat, hogy közvetlenül érintkezne ezekkel az anyagokkal.

Mosher elképzelése szerint a Handyman technológiája sokféle környezetben lett volna alkalmazható, beleértve a világűrt, a víz alatti és az ipari környezetet.

A Handyman után a GE 1968-ban bemutatta a Hardimant. Ez egy hordozható exoskeleton volt, amelyet “embererősítő eszköznek” neveztek, és szintén a mozdulatok továbbításával tette lehetővé a viselők számára, hogy több mint 635 kilogrammot felemeljenek. Sajnos a Hardiman jelentős súlya (680 kilogramm) és stabilitási problémái megakadályozták, hogy tömeggyártásba kerüljön.

Ahogy látjuk ezek az eszközök a maguk (mai szemmel nézve) retrofuturista megjelenésükkel, valamint mostanra megmosolyogtató technooptimista elnevezéseikkel, mintha egyenesen a Fallout játékok világából csöppentek volna ide – és ez nem véletlen, mivel jó eséllyel mindez komoly inspirációs forrás volt a játék alkotói számára.

A következő lépés azonban a korábbiaknál is ambiciózusabb volt, és a GE nagyon sokat várt tőle: a GE hadianyag-osztálya (Pittsfield) ugyanis úgy tekintett a Pedipulatorra, amivel komoly összegeket lehetne behúzni a hidegháborús védelmi finanszírozásból. A pedipulátort kezdetben ugyan az űrhajósok holdi szállítóeszközének tervezték, de ez az elképzelések szerint hasznos lett volna Vietnam dzsungeles, nehezen autózható vidékein is. A Pedipulator több tervezési iteráción esett át: a korai modellek nehézkes, gólyalábakon botladoztak, így a későbbi tervek a stabilizációra helyezték a hangsúlyt. A GE pedig a fejlesztés során lelkesen reklámozta az eszközt, ahol csak tudta:

A Pedipulator azonban a tervezés minden fázisában jelentős gyakorlati kihívásokkal nézett szembe. A magas súlypont miatti stabilitási problémákat sosem sikerült igazán megoldani, ahogy a mozgások összehangolása is túl bonyolult volt – ne feledjük ekkor nem létezett még olyan számítógép, amely a működtetés nehézségeinek leaglább egy részét levette volna a személyzet válláról. James R. Berry beszámolója a Popular Science-ben ennek megfelelően nem sikerült túl lelkesre, miután kipróbálhatta egy félkész gép kezelését.

Végül a hadsereg kukázta a Pedipulator projektet éppen amiatt, hogy hajlamos a felborulásra és a kivitelezése sem túl praktikus. A GE azonban kitartott a hasonló technológiák mellett, ami 1969-ben a “Walking Truck” megalkotásához vezetett. Ez a gép robusztusabb kialakítású volt, hidraulikus megoldással és 90 lóerős benzinmotorral – illetve kettő helyett négy lábat kapott.

A 3,35 méter magas négylábú szerkezet, amelyet a katonák felszerelésének nehéz terepen való szállítására terveztek, akár 227 kilogrammot is képes volt szállítani és 454 kilogrammot arrébb tolni. A Walking Truckot egyetlen operátor működtette, és tényleg képes volt átjutni az akadályokon, de hátránya volt a lassú sebesség (6,4 km/óra) és, hogy a hidraulikus rendszernek percenként 190 liter olajat kellett keringtetnie.

Végül azonban csak egyetlen Walking Truck prototípus készült el, amely most a virginiai Fort Eustisben található amerikai hadsereg közlekedési múzeumában látható. A katonaság csalódása ezekben a projektekben a GE ambiciózus robotikai törekvéseinek végét jelentette, és Mosher végül kilépett a GE-től, és megalapította a saját cégét, a Robotics, Inc.-t, amely ipari manipulátorokra összpontosított.

Mivel ezen eszközök esetén az egyik legszűkebb keresztmetszet a nehézkes és bonyolult irányítás volt, kérdés, hogy hasonló robotok készülhetnének-e ma, most hogy a mesterséges intelligencia képes lenne a mozgatással kapcsolatos számtalan nehézséget átvenni? Vagy előbb lesz emberszabású háztartási robotunk, mint Metal Gearünk?

(Forrás: Cybernetic Zoo, Black Gate, Business Insider, képek: The Museum of Science and Innovation, Wikipedia)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.