A General Motors nem csak legyártja az elektromos autók akkuit, gondoskodott az újrahasznosításukról is

2021 / 05 / 12 / Rácz Tamás
A General Motors nem csak legyártja az elektromos autók akkuit, gondoskodott az újrahasznosításukról is
Az új GM-modellek Ultium akkumulátorait a Li-Cycle nevű cég bontja majd el és hasznosítja újra.

A Chevrolet, Cadillac, GMC és egyéb GM-márkák új elektromos autóihoz a GM és az LG közös vállalkozása, az Ultium Cells LLC gyártja az akkumulátorokat. És most már azt is tudjuk, ki szedi szét őket, ha 8-10-12 év után, illetve stabil energiatárolókban töltött második életciklusuk után végképp elhasználódnak: a Li-Cycle nevű cég.

Az Ultium Cells és a Li-Cycle tegnap jelentette be, hogy megállapodtak a jövőben bontásra kerülő GM-akkuk újrahasznosításáról. A Li-Cycle a döglött akkumulátorok anyagait 95%-ban képes reciklálni, így a kobalt, nikkel, lítium, grafit, réz, mangán és alumínum jórészt ismét felhasználhatóvá válik új akkumulátorok gyártásához.

Az akkuk reciklálásánál alkalmazott hidromettallurgiai eljárással a Li-Cycle állítása szerint az elterjedt ipari módszerekhez képest 30%-kal kedvezőbb üvegházgáz  keletkezik.


Az elektromos Hummer akkumulátor-csomagja

Egy akkumodul

Cellák a modulban

Persze a GM eddig gyártott legújabb kori elektromos vagy plug-in hibrid autóinak akkumulátorai sem a kukában végezték. A 2013 óta gyártott kocsik akkumulátorainak 100%-ának sorsa nyomon követhető, nagy részüket felújítás után ismét autókba szerelték, lecsökkent kapacitású akkuk pótlására.

A GM az Ultium akkucsalád tervezésénél eleve kiemelten kezelte az újrahasznosíthatóság kérdését. Az autók akkumulátor-csomagjai moduláris rendszerűek, a kocsikba méretüktől, kivitelüktől függően 6-24 egyforma modult építenek be. A csereszabatos cellák és akkupakkok cseréje is, szétszerelése is egyszerű folyamat.

Az Ultium Cells egyébként a Teslához, VW-hez és más gyártókhoz hasonlóan hatalmas saját üzemben gyártja majd az akkumulátorokat. Az ohiói Lordstownban épülő üzem évi 30GWh kapacitással termelhet.

További cikkek a témában:

A radioaktív akkumulátor 28 000 évig is működhet, de a telefonunkat nem fogja egyhamar feltölteni A radioaktív gyémánt akkumulátor egyelőre hipotetikus, nagyon hosszú élettartama lehetővé tenné a csillagközi térben száguldó műholdak évszázadokig vagy - ezredekig tartó energiaellátását, de hétköznapibb változata, amely évekig tartó feltöltést biztosíthatna az elektronikus eszközöknek, még várat magára. Több cég is dolgozik a technológián, amely a radioaktív hulladék és a gyémánt kölcsönhatásán alapszik. Nemsokára az autók váza átalakulhat akkumulátorrá Kutatók az eddigieknél tízszer jobb hatásfokú strukturális akkumulátort fejlesztettek, a járművek vázába szervesen integrált energiatárolók sokkal könnyebbé és hatékonyabbá tehetik az elektromos járműveket.
Így hasznosul újra a villanyautók akkumulátora a Renault-nál A használt elektromosautó-akkumulátorok anyagának zártláncú újrahasznosítására indult projekthez csatlakozik a Renault.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.