Az ausztrál ABC hírére hivatkozva a The Verge írt arról, hogy Dr. Matthew Kabbabénak sok pénze és az idegei bánták, hogy egy "CBsm 23" nevű felhasználó rosszakat írt a rendelőjéről. Három hónapja született a negatív vélemény, amit először közvetlenül a Google-lel próbáltak eltávolíttatni, ám később egy ausztrál szövetségi bíróságon kötött ki az ügy. A bíró döntése alapján a Google-nek át kell adnia a kommenthez kapcsolható fiókok adatait, utána kell járniuk, hogy kik voltak belépve azon a számítógépen, amelyről a vélemény érkezett. Hogy erre hogyan reagálnak Mountain View-ban, majd kiderül,
először oda kell érnie a postai levélnek,
amelyet a bíróság a vállalatnak küldött. Nekünk addig is van időnk azon gondolkodni, hogy Melbourne-ben épp megtámadták a véleménynyilvánítás szabadságát, vagy ellenkezőleg, végre van rá esély, hogy szigorúbban kelljen ellenőrizniük a platformoknak a rajtuk megjelenő véleményeket.
A BrightLocal nevű, keresőoptimalizációval foglalkozó cég kutatása szerint a fogyasztók 82%-a olvas el véleményeket helyi vállalkozásokról, átlagosan tízet, mielőtt elkezdene megbízni bennük. Az emberek nagyjából fele - saját bevallása szerint - nem volna hajlandó olyan üzletbe betérni, amely négy csillagnál rosszabb osztályzattal bír. Szóval, ha a kutatásnak hinni lehet, nem egyszerűen a vállalkozók egóit veszélyezteti egy-egy rossz vélemény, hanem, ahogy Dr. Kabbabe ügyvédje is állítja, a nem megfelelő számú csillagnak valódi üzleti következményei lehetnek és lesznek.
Ha túl könnyű szidni, az a baj, ha túl nehéz dicsérni, az a baj
Besétálni egy étterembe és kikérni a vendégkönyvet anélkül, hogy bármit rendeltünk volna, nem egyszerű. Benézni a tripadvisor.com-ra és véletlenszerűen kiválasztani egy éttermet, aztán leírni, hogy minden finom volt, csak a rántott hús alatt fekvő csótányt volt nehéz felkelteni, sokkal könnyebb. A Google ugyan sokat tud rólunk, de mindent azért nem. Az Amazonnak és más online áruházaknak egyszerűbb dolguk van, hiszen legalább tudják, hogy mit vettünk, és ezt meg is tudják jeleníteni a véleményünk mellett. Biztos recept a kamu ellen, gondolnánk, amíg el nem olvastuk a Buzzfeed cikkét pár évvel ezelőttről, ami a rendelésre születő Amazon vélemények piacterét mutatja be.
Kérjen a Google egy lefotózott blokkot és egy előtte-utána panorámaröntgent, mielőtt megjeleníti a véleményünket bölcsességfogunk utolsó útjáról? Nem hangzik túl életszerűen. Az viszont, hogy ne lehessen friss vagy nem aktív fiókkal véleményt írni, esetleg megjelenítsék a teljes nevünket az írásunk mellett, nem tűnik rossz ötletnek. A platformok az automatizálható, emberi erő nélküli megoldásokat fogják erőltetni. A felhasználók a legegyszerűbb módját keresik annak, hogy megosszák az örömüket vagy a dühüket. A vállalkozók pedig szeretnének minél kevesebb rossz véleményt, és egy működő módszert a rágalmak kezelésére.
Lehet, hogy tényleg jobb lenne, ha csak teljes névvel, telefonszámmal mondhatnánk el a véleményünket online? A nemibeteg-gondozónak biztosan sokkal kevesebb értékelése lenne. Igaz, ha valódi gondunk akad az orvossal, étteremmel, mikrohullámú sütővel, nem a keresőkön, hanem a felügyeleti szerveknél kéne keresnünk a megoldást. Kár, hogy egy ottani eljárás lehet, hogy kevésbé fáj a simlis vállalkozóknak, mint egy kétcsillagos Google rating.
(Borítókép: Pixabay)