"A rover fejlesztésével túllépünk a szárazföldi, tengeri és légi közlekedésen, hogy terjeszkedjünk az űrbeli mobilitás felé.” mondta Yong Wha Kim, ügyvezető alelnök, a Hyundai Motor és a Kia K+F tervezési és koordinációs központjának vezetője.
A holdjáró fejlesztése során a cég főként a már meglévő fejlett robotikai és autonóm vezetési technológiáit használja fel. Ilyen például a Light Detection and Ranging (magyarul fényérzékelés és hatótávolság), röviden LiDAR, egy távérzékelési módszer, amely a fényt használja impulzuslézer formában a Földtől való távolságok mérésére.
A dél-koreai vállalat egyébként nem számít újoncnak a robotika területén. A Hyundai által fejlesztett, úgynevezett "testen viselhető robotok" gyakorlatilag az emberi test kiegészítéseként működnek. Léteznek az orvosi célú, MEX elnevezésű, testre helyezhető robotok, amelyek segítik az izomgyengeségben szenvedőket és a mozgáskorlátozottakat a szabadabb mozgásban. A H-MEX például a gerincvelő-sérült betegek rehabilitációjában játszhat nagy szerepet. A beépített mozgásvezérlő rendszerrel ellátott vezeték nélküli tengelykapcsolónak köszönhetően a berendezéssel az is kerekesszék nélkül járhat, lépcsőzhet és ülhet, aki csípőtől lefelé lebénult. Jelenleg ez az eszköz a gyógyászati eszközöket ellenőrző hatóságok engedélyére vár az Egyesült Államokban és Dél-Koreában is.
Az ipari felhasználásra készült CEX és VEX elnevezésű eszközök célja, hogy csökkentsék az izom- vagy izületi sérülések kockázatát olyan gyártási folyamatokban, ahol a dolgozók magas ismétlésszámmal végzik ugyanazt a monoton mozdulatsort. A CEX-et és a VEX-et a tervek szerint főként egyesült államokbeli gyárakban fogják alkalmazni.
A tervek szerint a Hyundai alkatrészei a holdrover alsó részén helyezkednek majd el, míg a felső rész a Hold felszínének vizsgálatára szolgáló tudományos rakományokból áll majd. A rover hőkezelési funkcióval és sugárzás elleni védelemmel is rendelkezik majd, hogy ellenálljon a Hold szélsőséges környezeti hatásainak. Miután a holdjáró alsó részét kifejlesztették, az "mobilitási platformként" szolgál majd, mivel a vállalat célja, hogy egy megbízható, univerzális szállító eszközt hozzon létre, amelynek felső részére bármilyen hasznos teher, kutatási eszköz helyezhető.
Persze mielőtt a rovert a Holdra küldenék, a fejlesztők a Hold felszínéhez hasonló környezetben teljesítményteszteket hajtanak majd végre a prototípussal, és a teszteredmények alapján további módosításokat végeznek majd a holdjárón, ha szükséges.
(Borítókép: Hyundai)