Lehet, hogy a jövőben ugyanúgy vehetünk áramot a telefonunkhoz, mint kávét a Starbucksban

2019 / 11 / 12 / Justin Viktor
10 teljes telefonfeltöltést valaki? Kérnék 22 Celsius fok meleget 7 napra! 24 lett, maradhat? A jövőben talán nem is lesz olyan szokatlan, ha úgy adjuk vesszük a szükséges energia vagy adatmennyiséget mint ma a zöldséget vagy ingóságainkat. De mikor is érkezik el ez a jövő pontosan?

A jövőben gyökeresen megváltozhat az energiahordozók értékesítésének és megvásárlásának mérése, módja, az egész folyamat. A végfelhasználó olyan energiaszolgáltatásokat vehet majd, mint például a fény vagy hő vagy készülékeinek energiaellátása. Legalábbis ezt körvonalazta Sayun Sukduang az ENGIE Resources elnök-vezérigazgatója a múlt hónapban, a villamosenergia-ipar jövőjéről prezentált víziójában egy megújuló energiával foglalkozó konferencián. Elképzelése egy szolgáltatásként értékesített modell kialakulásáról szólt, amelyben az ügyfelek a kilowattórák (kWh) helyett inkább azok felhasználásának eredményéért fizethetnek.

Hideg sört kér vagy a kilowattórát?

Amory Lovins energiaguru közismert híres kijelentése szerint:

"Az ügyfél nem törődik a villamosenergia árával önmagában. Valójában inkább a hideg sör, a forró zuhanyzás, a világos szobák és a gyorsan pörgő autógumik számítanak."

Ezek a dolgok akkor kerülnek a legkevesebb pénzbe, ha az elektromos energiát hatékonyan állítjuk elő. Ezt a nézőpontot azonban nem tette általánosan magáévá az iparág így Sukduang véleménye több kérdést vetett fel, mint amennyit megválaszolt. Vajon hogyan fejlődik, növekszik majd a az ügyfél, a közüzem és a nagykereskedelmi energiapiacok közötti interakció? Vajon milyen akadályok állnak a fejlődés útjában?

A jövő az X-hálózat

Sukduang kiemelte az elektromos hálózat közelmúltbeli gyorsuló elmozdulását a megújuló energiaforrások  felé, melyek - bár talán gazdaságosabbak, a hagyományos forrásoknál - ugyanakkor időszakosak. Az időszakosság további energiatárolási kapacitást tesz szükségessé és megteremti a lehetőséget az vásárlók fokozott  piaci szerepvállalására. Ez az interakció távolabbra mutat a mai viszonylag egyszerű, a mindenkori keresletre reagáló válaszoknál, egyre kifinomultabb rugalmasságot teremt az olyan új technológiákra támaszkodva mint a feltörekvő 5G-hálózat és az intelligens eszközök.

Jóslata szerint az eredmény az „X-hálózat” lesz, amely egyszerre hatékonyabb és tisztább, mint a mai rendszer, a megoldásszállító szolgáltatók pedig képessé válnak minden egyes ügyfelet egyénileg kezelni, sebészi pontossággal. Ez legalábbis a ma látható általános tendencia, de a kritikus kérdés az lesz, hogy hogyan lehet ezt a gyakorlatban is megvalósítani? A megoldásszállítók kombinálhatják az elektronok áramlását a végfelhasználási technológiákkal olyan eredmények értékesítésére mint például a megvilágítás, a klímaszabályozás és eszközfunkciók, amelyek sokféle módon megnyilvánulhatnak. Például gépek működése a gyárban vagy más eszközök működőképessé tétele és persze a mobilitás világa is hemzseg a lehetőségektől.

Egy ideális világ

Ma az ügyfelek elektron-áramlást vásárolnak, ami nulla belső értékkel rendelkezik - jegyzi meg Sukduang. Egy ideális világban egy ügyfél az elvégzendő munkáért fizetne, legyen szó világításról, klímaszabályozásról vagy eszközfunkciókról. Ebben az ideális világban a végfelhasználási esetek is rugalmasságot mutathatnak működésükben és az energia árára adott reakcióikban.

Tételezzük fel például, hogy a 25 Celsius fokos fűtés 24 órán keresztül X forintba fog kerülni, de a 25 Celsius fokos fűtés, 5 Celsius fokos rugalmassággal (ha nem vagyunk otthon) kevesebbe kerül majd, méghozzá lényegesen kevesebbe, ha az árak épp magasak. Az ügyfelek felhatalmazást kapnak arra, hogy döntsenek, hogy meghozhassák a nekik legmegfelelőbb érték-alapú döntést. Egyedi gazdasági döntésekre felhatalmazott ügyfelek millióival az egész rendszer is hatékonyabban fog működni. Az emberek a megfelelő árat fizethetik az kapott értékért, és az energiaszállítás és szolgáltatások teljes költsége valamint környezeti hatása is csökkenni fog.

Egy olyan jövőben, ahol a megoldásszállítók kínálják a technológiát és a villamos energiát is, ez arra  ösztönözheti őket, hogy kihasználva a nagykereskedelmi termékek széles skálájában rejlő üzleti lehetőséget, többféle végeredményt kínáljanak.

„Az értékajánlat az ügyfelek származékos és opcionális értékében rejlik”

- mondja Sukduang. Ezt azonban a szolgáltatónak és nem a vevőnek kell intézni, mert „soha egyetlen ügyfél sem akart még kilowattórát venni, vagy kilowattórát eladni a piacon.”

A változás akadályai

Mivel ezek a lehetőségek valamint a szükséges technológiák nagy része rendelkezésre áll, megfizethető és elérhető, vajon miért nem valósította meg még senki ezt a jövőképet?

„Ez a billió dolláros kérdés.” - teszi hozzá Sukduang „A hogyan is kellene megcsinálni?" A kihívás része az is, hogy saját érzékelésünk és tapasztalataink túszai vagyunk. Az ipar önmagát - és ezt nagyrészt a szabályozó hatóságok is így teszik - a hagyományos térfogati energia és kapacitás paradigmák összefüggésében méri. Lehet, hogy ez a folyamat csak úgy változhat meg, ha egy új generáció tekint rá friss szemekkel a holnap energia-világára."

„Az új generáció már látja a problémát. Van egy hipotézisem arról, hogy valaki majd feltöri ezt a diót is. Meg fogják találni a módját annak, hogyan lehet a technológián keresztül bevonni és képessé tenni az ügyfelet a változtatásra, az eredmények elérése érdekében" - mondja Sukduang.

 

"Amikor ez megtörténik majd, a társadalom rádöbben: Miért is nem vásároltuk mindig is így az energiát!? Majd a dolog az egyik napról a másikra elterjed, mint a tűz. És a jogalkotás és szabályozás hozzá fog igazodni.”

Van néhány eladó lumenem

Bizonyos értelemben véve, ez a modell létrejött már egyszer, az elektromosság korának hajnalán. Thomas Edison és kortársai világítást árultak, mielőtt kilowattórára váltottak volna. A franciák több mint egy évszázaddal ezelőtt hőt (chauffage) értékesítettek, és még ma is így nevezik a fűtést, nem pedig kemencét és szenet külön-külön.

Sukduang rámutat arra is, hogy a Lyft és az Uber azért tudtak új és gyorsan növekvő vállalatokat létrehozni, mert az elvégzendő, valódi munkára összpontosítottak, viszonylag kiszámítható és költséghatékony módszert biztosítva az A pontból B pontba való egyszerű eljutáshoz. A villamosenergia-piacoktól eltérően azonban, ez a modell könnyedén skálázható volt, több földrajzi területre is. Az autók, sofőrök és utak már léteztek, és a kulcsfontosságú problémát nagyrészt egy plusz szoftver-réteggel meg lehetett oldani. A törvényi szabályozásból adódó nehézségek itt is fennálltak, ám ezek viszonylag minimálisak voltak a közművek szabályozási struktúráihoz képest.

Sukduang megemlítette a szabályozási csokor kulcsfontosságú elemeit is, ideértve a nagykereskedelmi piacokat (az Amerikai  Szövetségi Energiaszabályozó Bizottság felügyelete alatt) és a kiskereskedelmi villamosenergia-piacokat (az egyes államok és néha városok irányítása alatt). Minden közműnek megvan a maga komplex szabály-, és tarifa mozaikja, amelyek meghatározzák a méretgazdaságosságot. Vegyük például a számlázás egyszerű kérdését, melyet a közüzemi kiskereskedő végez, és máris felmerül: „Hogyan tömöríthető, számlázható a kényelem egyetlen sorban a számlán?”

Nagyon fontos kérdés az ügyfelek használati adataihoz való időben történő hozzáférés is. Hogyan ismerjük fel az üzleti lehetőséget, ha nem kapjuk meg a mérőadatokat? Az ilyen jellemző sajátosságok eredményeképp a skálázhatóság megteremtése elmaradhat. Végig kell gondolni, hogy mit lehet skálázni és mit nem, hogy hol hajtunk végre pilot-projekteket, és hol hozunk létre ezekből programokat, majd azokból vállalkozást. Az eddigiekből kiindulva az derülhet ki, hogy nem éri meg a beruházás.

Ugyanakkor Sukduang bízik benne, hogy a piac tovább változik, új technológiák jelennek meg és az üzleti modellek is fejlődnek, például az ENGIE-nél amely az ügyfelekkel együttműködve törekszik a nulla szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való áttérés irányába.

"A szikra be fog következni" - jósolja - “És akkor az élet majd bennünket igazol és olyan gyorsasággal leszünk képesek meggyőzni a döntéshozókat, hogy az Egyesült Államok területe új fénybe borul."

(Forrás: Forbes, Fotó: Wikipédia, ENGIE)

 


Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.