Joonyoung Koo, az elektromos járművek fejlesztésére szakosodott NIO vállalat külső tervezője olyan koncepcióautót tervezett, ami összeköti a jövőt a múlttal, egyszerre futurisztikus és természetközeli élményt biztosítva a (képzeletbeli) utasok számára. A leírás szerint a NIO EDEN egyfajta űrhajónak tekinthető, ami egy kevert univerzumba szállítja az embereket, vissza a természet közelségébe, ahhonan származunk, csak amitől a városias életmód miatt már rég elszakadtunk és ami a jövőben a digitális világgal fog harmóniába kerülni. Az autó így nem csak egy járművet, hanem egy egész új életszemléletet képvisel, ami a jelen trendjeinek: a mesterséges intelligenciának, a metaverzumnak, a virtuális valóságnak és egyúttal a természetnek és embereknek a kapcsolatára épít.
Mivel az EDEN csak papíron létezik, ezért túl sok részletet nem lehet tudni a specifikációkról vagy működéséről, annyi azonban jól látható, hogy a környezettel való összeolvadást egy speciális szerkezeti megoldással igyekszik megvalósítani a tervező, az átlátszó ajtók ugyanis nem kifelé vagy felfelé nyílnak, hanem előre-hátra csúsznak, ezzel a könnyítik a ki-, és beszállást, valamint jó kilátást nyújtanak menet közben is. Az autó egyértelműen luxusmodell, kényelmes ülésekkel, amelyeket nem arra terveztek, hogy sofőr üljön bennük, sokkal inkább arra, hogy az utasok beszélgetés közben élvezzék az utazást. A jövő autói ezek szerint egyre nagyobb valószínűséggel mesterséges intelligencia által irányított szállítókapszulák lesznek, amelyek a hagyomány kedvéért megtartják a többé-kevésbé autószerű formát.
Arról ugyan nem esett szó, hogy a NIO valóban megépítené az EDEN-t, ezért elképzelhető, hogy az utasok soha nem próbálhatják ki, milyen élményt jelent az “űrautóban” való utazás, de a cég számos olyan modellt dobott már piacra, amelyek elektromos meghajtásuknak köszönhetően a fenntarthatóbb és környezettudatosabb hozzáállást képviselik a közlekedési megoldások tekintetében. Ezek az autók, például a NIO ET7, közel sem olyan futurisztikusak, mint az EDEN koncepciója, például rendelkeznek kormánykerékkel és a megszokott módon rendezett ülésekkel, de a kialakításuk hasonlóan letisztult és “természetközeli” a sok üvegfelület és a trópusi esőerdőkből származó rattananyag használat miatt. A járművek emelett kihasználják a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket is, a NAD (NIO Autonomous Driving) és a cég által fejlesztett, beépített NOMI rendszerek által.
(Fotó: Joonyoung Koo)