Tudás

Goldene, az arany kétdimenziós formája megérkezett

A nagy népszerűségnek örvendő grafénhoz hasonlóan mindössze egy atom vastagságú a vékony aranyréteg, amit egy régi japán technika segítségével állítottak elő, de lehet, hogy ez a technika lesz az anyag veszte is egyúttal.
Tudás

Felfedezték az első fraktális molekulát, amihez hasonlót eddig sosem találtak

Evolúciós botlás eredménye lehet a molekuláris fraktál, amihez hasonlót korábban még nem sikerült megfigyelni.
Garázs

Ilyenek lesznek a jövő városainak autói?

A kínai GAC Motor elképzelte, hogyan közlekedhetünk hamarosan urbánus környezetben, bár a modellek valójában részben régi járművek újragondolt verziói.

Digit, Phoenix, Apollo - jönnek a robotmunkások, Magyarországra is

Az Agility Robotics Digit gépe az Amazonnál dolgozik, de hamarosan munkába áll egy másik kereskedelmi ellátó cég raktáraiban is. A hozzá hasonló robotokat az árupakolás mellett autógyártók telepein használják egyre gyakrabban.
Űr

A jövő háborúiban Föld körüli pályáról érkezhet az ellátmány

A Sierra Space által fejlesztett Ghost űreszköz másfél óra alatt bárhová eljuttatja a rakományokat.
Techno

A borsószem méretű, agyba ültethető eszköz elhozhatja a jövőt, amiben az agyi beültetés rutinműtétnek számít

Az implantátummal első körben pszichiátriai és neurológiai rendellenességek kezelésére fogják haszálni. Az eszköz 9 milliméter széles és nem tartalmaz akkumulátort, nem kell mélyre helyezni, így a későbbiekben egészen könnyen lehet majd beültetni a páciensekbe a kutatók tervei szerint.
Tudás

Tíz évvel ezelőtt történt az egyik legmegrázóbb emberrablási eset

A Boko Haram terroristacsoport 2014. április 14-én rabolt el 276 diáklányt egy középiskolából és sokan közülük azóta sem kerültek elő.
Techno

A robotkutya bármilyen körülmények között talpra áll

A Deep Robotics alapos tesztelésnek vetette alá az általuk fejlesztett négylábú robotot, de a gép jól vette az akadályokat.
Űr

Az ISS korábbi parancsnoka megmutatta, milyen zsúfolt belülről a Nemzetközi Űrállomás

Az ISS-en 2000 novembere óta tartózkodnak űrhajósok és váltják egymást folyamatosan a különböző missziók legénységei. Az űrállomást hamarosan már modernebb utódai helyettesítik, de jelenleg még nélkülözhetetlen szerepet tölt be az állomást tudományos munkákra használó országok űrprojektjei során. Az ISS-t az Európai Űrügynökség űrhajósa, Andreas Mogensen mutatta be márciusban, közvetlenül azelőtt, hogy elhagyta az állomást és visszatért a Földre.

A Perseverance megtalálta azt a mintát, amiért a Marsra küldték

A marsjáró az úgynevezett Bunsen Csúcsnál akadt rá a 24. mintára, amit már nagyon várt a NASA.
Tudás

A Higgs-mező legegyszerűbb magyarázata politikusokat is tartalmaz és mindenki számára érthető

2012-ben találták meg a régóta keresett Higgs-bozon részecskét, aminek működése elválaszthatatlan a Higgs-mezőtől. A bonyolult fizikai képleteket végletekig leegyszerűsítve született meg 1993-ban a legközérthetőbb magyarázat a jelenségre, aminek modernebb változata egy fontos kérdést feszeget: mi történik, ha egy adóbehajtó egy teremnyi tudós közé vegyül egy koktélpartin?
Tudás

Hogyan fedezték fel a kutatók az isteni részecskét?

Egy-egy új részecske detektálása nem könnyű feladat és nem mindig egyértelmű, mit is mutatnak az adatok, amelyek a részecskeütköztetőkben zajló kísérletek során születnek. Mit láttak a kutatók 2012-ben az ábrákon, ami meggyőzte őket arról, hogy a régóta keresett Higgs-bozont találták meg? A CERN fizikusa elmagyarázza.
Garázs

Ez az eVTOL dizájn megoldja az eVTOL-ok egyik legnagyobb problémáját

A Crisalion Mobility légi járműve speciális rotor elrendezéssel őrzi meg az egyensúlyt repülés közben.
Tudás

A világ legmagasabb börtöne épül fel New Yorkban, hogy helyettesítse a város hírhedten kegyetlen büntetőtelepét

A 92 méter magas Jailscraper egy hírhedt régi börtön, a Tombs (Sírok) helyére kerül a város kínai negyedében. A börtön egyike lesz a Rikers-szigeten lévő büntetőközpont helyettesítésére szánt létesítményeknek.
Tudás

Olyan folyadékot készítettek a Harvardon, ami newtoni és nemnewtoni módon is viselkedik

A metafolyadékban apró gömbök vannak, amelyek lehetővé teszik, hogy a folyadék változtassa a tulajdonságait.
Űr

A Szivar-galaxisban szédületes tempóban keletkeznek a csillagok

A Messier 82-ben tízszer olyan gyorsan keletkeznek a csillagok, mint a Tejútrendszerben. A különleges galaxist a James Webb Űrteleszkóp térképezte fel az infravörös tartományban mérő műszereivel.
Techno

Reszkessetek hackerek - sokakat fog érinteni az új kibervédelmi törvény

Az új irányelvvel az EU a tagállamok egységes kiberbiztonságát igyekszik megalapozni - számos cégnek és szervezetnek kötelező lesz olyan intézkedéseket bevezetni, amelyekkel a kibertámadásokat előzhetik meg.
Garázs

A következő generációs holdjáró nem hasonlít majd az Apollo-éra járműveihez

Az Astrolab, az Intuitive Machines és a Lunar Outpost kapta a lehetőséget arra, hogy új rovert fejlesszen a leendő holdi missziók számára.
Garázs

A Csillagok Háborújából érkezett a lábakkal rendelkező jármű, ami egy napon az ajtónk előtt is megjelenhet

A lábakkal ellátott autonóm egykerekűt többek között a Csillagok Háborúja Tsemu-6 járműve ihlette. A jövőbeli felhasználási köre még nem egyértelmű, de néhány plusz kiegészítővel akár házhozszállító robotként is lehet alkalmazni.
Ember

Magyarázatot találtak rá, hogy miért eszünk kevesebbet hőségben

Hőségben általában kevesebbet eszik az ember és egy magyar kutatás révén a jelenség mögött meghúzódó agyi folyamatokra is fény derült.
Techno

Egy autógyártó robotja önállóan liftezik és arcfelismerő technológiával cserkészi be azokat, akik kávét szeretnének inni

99,9%-os pontossággal azonosítja a robot azokat, akik a kávéjukra várnak.