Természetesen el lehet vitatkozni azon, hogy az 1967-es klasszikus Mustang tényleg igazi gépcsoda, vagy csak a közízlés gondolja annak, és akadnak ennél jóval finomabb, ám kevésbé nyilvánvaló darabok az autótörténelemben. Az viszont kétségtelen tény, hogy ennek a kocsinak meghatározó a szerepe nem csak a gépjárművek közt, hanem akár a tágabban értelmezett popkultúrában is. A Mustang egy életérzés. Mi lenne viszont akkor, ha visszatérne a legendás jármű, csak immár elektromos formában? Az olajbűzös, dübörgő motorhangra gerjedő dugattyú-fanatikusok persze jó eséllyel már a gondolattól is a szívükhöz kapnának, de számukra is akad két nyugtató hírünk. Először is bár a kasztni valóban úgy fest, mint egy ’67-es Mustang, valójában ezeket frissiben gyártották az eredeti dizájn és alapanyagok többé-kevésbé tiszteletben tartása mellett, vagyis egyetlen klasszikus sem sérült meg. Másrészt ennek az EV-nek a veleje nem feltétlen az, mint az EV-knek általában, tehát a hatékonyság és a környezetvédelem jól kommunikálható duója, hanem az elektromos meghajtás segítségével inkább a Mustang-életérzést emelnék új szintre a tervezők.
Na, de miről is van szó egészen pontosan? A brit Charge Cars vállalat tervéről a The Drive számolt még 2019-ben – ekkor az elképzelések szerint 499 ilyen újragondolt klasszikust terveztek piacra dobni, ami egyébként azóta sem változott, tehát a Mustangok korlátozott számban érhetőek el. A kasztnik tehát most készültek (a Ford licence alatt), és ezeket kicsit áramvonalasították, illetve kiegészítették itt-ott könnyebb, saját fejlesztésű ötvözetekkel is. A legérdekesebb az egészből talán a meghajtás, mivel ez tehát némileg szembemegy a sztrádán az EV-k jelenlegi piaci trendjeivel, de hát ez nem is tömeggyártásra szánt, lakossági kocsi.
A kocsit egy 62 kWh akksi táplálja, amit 20 százalékról 80-ra egy óra alatt lehet feltölteni, az autó hatótávolsága pedig 322 km. Kétségtelen tehát, hogy ennél láttunk már szebb számokat, de, mint az párszor már elhangzott, nem is ezek az autó fókuszai, hanem a kegyetlen, kompromisszummentes teljesítmény. A Mustang szíve négy 536 lóerő összteljesítményű motor, amit különböző konfigurációk mellett lehet használni – meghajtjuk az összes kereket, de átkapcsolhatunk hátsókerék-meghajtásra is. A verda 0-ról 100 km/h-ra (egész pontosan 96,5 km/h-ra) 3,9 másodperc alatt gyorsul fel, míg a végsebessége 239 km/h.
A klasszikus benzinfalók alacsony hatékonyságára, ám brutális teljesítményére hangolt jármű azonban részesül az EV-korszak teljes kütyü-kényelméből: a fentebb említett váltást a meghajtási módok közt a kocsi központi érintőképernyőjén hajthatjuk végre. A Charge Cars egyébként nem csak az EV tech vállalattal, az Arrival-lel, valamint az abroncsgyártó Michelin-nel dolgozott együtt, de a Roborace-szel is, mely cég mesterséges intelligencia alapú versenyplatformokat fejleszt. A 2019-es bejelentéskor még úgy tervezték, hogy az autóért 300 ezer angol fontot kérnek, de az árcédulán azóta kicsit vastagabban fogott a ceruza, és jelenleg 350 ezerért rendelhetjük elő – ami a kezdőár. Jelenlegi árfolyamon ez „valamivel” több mint 155 millió kemény magyar forint, amiből azért – ahogy mondani szokták – már panelt is lehetne venni Pesten. Természetesen ez egy luxusautó, méghozzá abból is az EV luxusautók egyik korai hírmondója.
(Fotó: Charge)