Az Európai Unió Horizon 2020 programja részét alkotó E-Ferry projekt keretében fejlesztett Ellen 2019-es elkészültekor egyből elnyerte a világ legnagyobb, kompokhoz fejlesztett akkumulátorcsomagjával (4,3 MWh-ás rendszer) működő hajó címét, és egyúttal a legnagyobb hatótávú elektromos komp szerepét is átvette az egy feltöltéssel 38 kilométer megtételére elegendő kapacitásával. A járművet egy kis dániai szigeten, Ærø-ben állították szolgálatba, ahol három másik, nem elektromos meghajtású komp mellett kezdte meg működését és idén júniusban újabb rekordot döntött, mikor egy feltöltéssel 92 kilométert hajózott, miközben a Nemzetközi Energia Ügynökség éves konferenciájára szállította az utasokat.
A sziget lakói nagy hangsúlyt helyeznek a minél környezetbarátabb infrastruktúra, szállítmányozás és közlekedés kialakítására és a karbonsemlegességet 2025-re tervezik elérni, emiatt napelemfarmokon és szélerőművekkel termelik az áramot már évek óta. Az alternatív forrásokra való támaszkodás a sziget energiafüggetlenségét is segíti és olyannyira eredményesnek bizonyult, hogy nagy mennyiségű fölös energiát is sikerült előállítani, amire a hétköznapi felhasználási területeken nincs szükség. Ennek következtében a lakók számára jóval költséghatékonyabb megoldást jelentett az elektromos komp beszerzése és üzemeltetése, mint a hagyományos példányoké, vagyis a környezetbarát megfontolások mellett az elektromos áram alkalmazási területeinek növelése is szerepet játszott az Ellen munkába állításában.
A komp üzemeltetése az EU E-Ferry projektjének leírása szerint a hagyományos járművekkel összehasonlítva 50%-kal kevesebb energiafelhasználással jár és évente 2000 tonna szén-dioxid kibocsátás spórolható meg vele (a konkrét mérések ennél többet, évi 2520 tonnát mutatnak). Az energiahatékonyság a jármű megtervezése során prioritást élvezett és a hajó formájában is tetten érhető, ahogy azt Halfdan Abrahamsen, a sziget energiaügyi hivatalának tagja a német Heinrich-Böll-Stiftung szervezetnek adott interjújában elmondta: a hosszúkás és viszonylag keskeny forma a könnyebb haladást, a nyitott fedélzet az autók számára pedig a súly csökkenését szolgálja és az embereknek kialakított utastér földszinti elhelyezése miatt a liftet is kihagyhatták a berendezések közül.
Az Ellenhez hasonló, nagyméretű elektromos kompok mellett a kisebb típusokat is egyre több cég fejleszti, köztük az Artemis Technologies is, aminek EF-24 hajóját most mutatták be a nagyközönség számára.
Az EF-24 Passenger egy személyszállításra alkalmas komp, aminek maximális sebessége 38 csomó, vagyis 70 km/h, átlagsebességgel haladva több mint 200 kilométer megtételére képes egy feltöltéssel és szárnyashajóként a víz fölött repülve 150 ember szállítását oldja meg. A cég szerint ez az eddigi legfejlettebb elektromos meghajtású komp a világon és a hordszárnyashajó-technológia révén különösen alkalmas az energiahatékonyság elérése, mivel ezzel a módszerrel jelentősen csökkenthető a haladás közbeni ellenállás ereje. A kompot 2024-ben tervezik munkába állítani Észak-Írországban Belfast és Bangor között, de az elektromos kompok számos más partmenti településen is megoldást jelenthetnek a fenntartható módon megvalósított közlekedési infrastruktúra kiépítésére.
(Fotó: Artemis Technologies)