A legnagyobb kereskedelmi kommunikációs műhold stabilan hozza a 4G kapcsolatot a mobilokra

2023 / 06 / 24 / Bobák Zsófia
A 64 négyzetméteres BlueWalker 3 jól szerepelt első tesztjén. Az eddigi legnagyobb kereskedelmi műhold azonban olyan fényesen látszik az éjszakai égen, hogy a csillagászok aggódnak a jelenléte miatt.

Az AST SpaceMobile tavaly szeptemberben küldte az űrbe, alacsony Föld körüli pályára azt a műhold-prototípusát, amelyet később egy egész, akár több száz fős flotta (hasonló méretű) BlueBird szatellit követhet majd, hogy kommunikációs kapcsolatot biztosítsanak a földi felhasználók számára. Erre a hálózatra hétköznapi mobilkészülékekkel is lehet csatlakozni és a BlueWalker 3 első tesztjén bizonyították, hogy stabilan hozza a 4G hálózati sebességet és el tudja érni a 10 Mbps letöltési sebességet is. A BlueWalker 3 és az őt követő műholdak alkalmazásának célja, hogy megoldják a lefedettségi hiányosságokat, amelyek a világ jó pár pontján okoznak nehézséget az emberek számára a kommunikációs hálózatok elérhetősége szempontjából és kiépítsék az

"első, globális, szélessávú mobilhálózatot az űrben, ami sztenderd, nem módosított mobileszközökkel is működik"

- a cég leírása szerint.

A BlueWalker 3 és a későbbi BlueBird műholdak hátránya azonban a hatalmas méretük, aminek révén a csillagászati megfigyeléseket nagyban hátráltathatják, legalábbis akkor, ha egy egész flotta kering majd a Föld körül belőlük. A Nemzetközi Csillagászati Unió (IAU) tavaly novemberben aggodalmát fejezte ki az egyre szaporodó műholdak és különösen a BlueWalker 3 jelenléte miatt, mondván, hogy "jelenleg ez az egyik legvakítóbb objektum az éjszakai égen és a legfényesebb csillagok kivételével mindet túlragyogja". A 64 négyzetméteres antennarendszer az eddigi legnagyobb, amit eddig alacsony Föld körüli pályára állítottak és a fénye mellett az általa közvetített erős rádióhullámú sugárzás is problémákat okozhat a rádiócsillagászati megfigyelések során.

"Az éjszakai égbolt egy különleges laboratórium, ami lehetőséget ad a kutatóknak olyan kísérletek elvégzésére, amelyekre a földi laboratóriumokban nincs lehetőség"

- írta közleményében az IAU - "[...] A BlueWalker 3 nagy változás a műholdas konstellaciók ügyének tekintetében és mindannyiunknak okot adhat arra, hogy szünetet tartsunk."

A műholddal kapcsolatos mérések kimutatták, hogy körülbelül a Skorpió-csillagképben található Antares és a Szűz-csillagképben elhelyezkedő Spica csillagokkal egyenrangú a fényessége, amelyek a 15. és 16. legragyogóbb csillagok az égen.

(Fotó: AST SpaceMobile)