A legújabb kínai technológia képes érzékelni az amerikai lopakodó tengeralattjárókat is

2025 / 02 / 09 / Felkai Ádám
A legújabb kínai technológia képes érzékelni az amerikai lopakodó tengeralattjárókat is
Kínai tudósok olyan technológiát fejlesztettek ki, amely akár a legfejlettebb amerikai lopakodó tengeralattjárókat is sebezhetővé teheti. Az új technológia lehetővé teszi, hogy a némán úszó tengeralattjárókat a vízfelszínen megjelenő zavarok által keltett mágneses mezők alapján kövessék nyomon. Ez jelentős hatással lehet a jövő haditengerészeti stratégiáira.

A kutatást a Xi’anban található Northwestern Polytechnical University (NPU) szakemberei végezték, akik a mozgó hajók által keltett hullámjelenségekre alapozták vizsgálataikat. Különösen a Kelvin-féle hullámképződést, más néven Kelvin-hajónyomot vizsgálták, amely jellegzetes V-alakú hullámmintát hoz létre, amikor egy hajó vagy tengeralattjáró áthalad a vízen. Ezek a mintázatok a transzverzális és divergens hullámok kölcsönhatásából adódnak, és nem lehet őket elnyomni, így kiválóan alkalmasak a járművek észlelésére. A kínai kutatók azt is felfedezték, hogy a Kelvin-hajónyomok gyenge, de mérhető mágneses mezőt generálnak. Ahogy a tengeralattjáró mozog, megzavarja a tengervízben lévő ionokat, amelyek kölcsönhatásba lépnek a Föld geomágneses mezőjével. Ez az interakció egyedi mágneses jelet generál, amely észlelhető és elemezhető.

Numerikus szimulációk kimutatták, hogy ezek a mágneses jelek olyan tényezők függvényében változnak, mint a sebesség, a merülési mélység és a hajó mérete. Például, ha a tengeralattjáró sebességét másodpercenként 2,5 méterrel növelik, a mágneses jel erőssége akár tízszeresére is fokozódhat. Ugyanígy, ha a merülési mélységet 20 méterrel csökkentik, a mágneses mező kétszer olyan erőssé válik. Érdekes módon a hosszabb tengeralattjárók gyengébb mágneses jelet bocsátanak ki, míg a szélesebb hajótestek felerősítik azt.

A Journal of Harbin Engineering University szakfolyóiratban közzétett eredmények szerint a Kelvin-féle ébredési hullámok által keltett mágneses nyomok még jóval azután is kimutathatók, hogy a tengeralattjáró elhagyta a területet. Ez az információ lehetővé teheti Kína számára, hogy valós időben kövesse a lopakodó tengeralattjárókat – természetesen a sekély vizekben is. A módszer különösen fontos lehet a Tajvani-szorosban, ahol a sekély víz amúgy is megnehezíti a tengeralattjárók számára a rejtőzködést. Bár az amerikai Seawolf-osztályú tengeralattjárókat eddig a világ legnehezebben észlelhető hadihajói között tartották számon, az új technológia veszélyeztetheti ezen hadi járművek lopakodó képességeit is.

A Seawolf-osztályú tengeralattjárók rendkívüli sebességükről, mélymerülési képességeikről és fejlett szonár-elhárító technológiájukról híresek, ezért sokáig szinte észlelhetetlennek tartották őket. Ezek a hajók nem rendelkeznek hagyományos függőleges indítórendszerrel (VLS), viszont nyolc torpedóvető csövet és akár 50 fegyvert is hordozhatnak. Emellett speciális visszhangmentes burkolatokkal és lebegő felfüggesztési rendszerekkel csökkentik a szonáros észlelés esélyeit.

A mágneses nyomkövetés viszont új kihívást jelenthet ezeknek a hajóknak is. Egyetlen észlelési módszer sem tekinthető teljesen megbízhatónak, de Kína egyre inkább integrálja a mágneses érzékelést más észlelési technológiákkal, például akusztikus szenzorokkal, műholdas megfigyeléssel, drónokkal és mesterséges intelligencia alapú adatfeldolgozással. Ez a folyamatosan fejlődő „észlelési hálózat” komoly fenyegetést jelenthet a korábban láthatatlan tengeralattjárók számára a jövőbeli katonai konfliktusok során.


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Nem hallatszik, ahogyan az “új Concorde” hangrobbanást okoz
Nem hallatszik, ahogyan az “új Concorde” hangrobbanást okoz
A Boom Supersonic szuperszonikus gépének tesztje közben újra bebizonyosodott, hogy a hanghatár átlépése közben létrejövő hangrobbanást nem lehet a földön hangrobbanásként észlelni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.