A kutatóknak sikerült olyan új, a cápabőr előnyös tulajdonságait hordozó anyagot előállítani, ami súrlódáscsökkentő bevonatként alkalmazva a repülőgépek testén, jelentősen csökkentheti a légellenállást és az üzemanyag-fogyasztást. A BASF és a Lufthansa Technik által kifejlesztett új bevonatban nanorészecskék felelősek a légellenállás csökkenéséért. Mindezt úgy érik el, hogy biomimikri alkalmazásával az anyag a cápák finoman érdes szerkezetű bőrét utánozza, és ettől a vállalat Boeing 777F teherszállító repülőgépeire ható légellenállás akár több mint egy százalékkal is csökkenhet.
„A légiközlekedési ágazat hasonló kihívásokkal néz szembe, mint a vegyipar: a magas energiaigény ellenére is folyamatos haladást kell elérni a klímavédelem terén. Szoros együttműködéssel és a felülettervezéssel valamint az aerodinamikával kapcsolatos tudásunk ötvözésével sikerült jelentős előrelépést tenni. Ez a gyakorlatban kiválóan példázza a fenntarthatóságot, melyet partneri együttműködésen és innovatív technológiákon keresztül lehet elérni”- mondta Dr. Markus Kamieth, a BASF igazgatótanácsának tagja.
A technológia évente 3700 tonna kerozin megtakarításával 11,700 tonnával csökkenti majd a vállalatcsoport szén-dioxid-kibocsátását, ami 48 Frankfurt–Sanghaj viszonylaton közlekedő teherjárat kibocsátásával egyenértékű.
A biomimikri (bionika, biomimetika, biomimézis) olyan tudományág, melynek célja az élő természetben kifejlődött megoldások átültetése a műszaki gyakorlatba, abból kiindulva, hogy a természetben zajló természetes kiválasztódás optimális megoldásokat is szülhet egy problémára. A biomimikri vagy biomimetika kifejezést inkább a műszaki tudományokban használják, a bionikát pedig inkább az orvosi szaknyelvben.
Biomimikri
"A környezettel és a társadalommal szembeni felelősség kulcsfontosságú, stratégiai terület a számunkra. Mindig vezető szerepet töltöttünk be a környezetbarát technológiák bevezetésében. A repülőgépek új cápabőr-technológiája demonstrálja, mire képesek az erős és rendkívül innovatív partnerek együtt, a környezet megkímélésének érdekében. Ez azt is elősegíti, hogy 2050-re elérjük a klíma-semlegességgel kapcsolatos célunkat” - mondta Christina Foerster, a Deutsche Lufthansa AG igazgatótanácsának fenntarthatóságért felelős tagja.
A bevonatot AeroSHARK-nak (kb. légi-cápa) nevezték el, és 2022 elejétől bevezetik a Lufthansa Cargo teljes teherszállító-flottájában. A több mint 1500 óra repülési idővel járó, 2019-ben kezdődött tesztelés során egy Boeing B747-es kapta meg először az új bevonatot az Európai légügyi hatóság (EASA) felügyelete és engedélye mellett, és a kibocsátás már ekkor körülbelül 0,8 százalékkal csökkent.
„Büszkék vagyunk arra, hogy a cápabőr technológiának köszönhetően a jövőben még hatékonyabban tudjuk üzemeltetni teljes teherszállító flottánkat, és tovább csökkenthetjük modern flottánk szén-dioxid-kibocsátását. Az AeroSHARK bevezetése érdekében tett beruházások megerősítik a Lufthansa Cargo elkötelezettségét az Egyesült Nemzetek klímaváltozással kapcsolatos fenntartható fejlődési céljai iránt”- magyarázta Dorothea von Boxberg, a Lufthansa Cargo AG vezérigazgatója.
A BASF fejlesztése nem az első ilyen megoldás, a német Fraunhofer Intézet egyik kutatócsoportja 2010-ben már megkapta a Joseph von Fraunhofer díjat egy olyan lakk kifejlesztetéséért, amit szintén a cápák bőre inspirált, és szintén nanoanyagok felhasználásával hozták létre.
(Forrás: BASF, Wikipédia Kép: Flickr)