A Dél-Ausztráliai Egyetem és a kanadai Szent Ferenc Xavier Egyetem által végzett tanulmány alapján a diákoknak igazuk van, amikor a matek házi nem a legkedvesebb elfoglaltságuk – ezek szerint ugyanis a matematika házi feladat, különösen, ha túlságosan bonyolult, inkább káros, mint hasznos. A nyolc kanadai családdal készült interjú során, amely családok mindegyikében voltak 3. osztályos (jellemzően 8 vagy 9 éves) gyermekek, a kutatók feltérképzeték a matematikai házi feladatok a tanulókra és családjukra gyakorolt hatását. Azért éppen erre a korosztályra esett a választás, mert náluk kezdték bevezetni az adott területen a szabványosított matematikai teszteket.
A tanulmány nem meglepő következtetésre jut: a matematikát nem igazán kedvelték a megkérdezettek, ami negatív hozzáállást a házi feladat által jelentett többletmunka csak súlyosbított. Lisa O'Keeffe, a matematika tantárgy vezető oktatója szerint a túl komplex házi feladatok egyszerűen nem túl hatékonyak – ezek azok a feladatok, amiket a diákok még szülői segítséggel is nehezen teljesítenek. Ha ugyanis egy feladat ennyire bonyolult, az a család együtt töltött idejének a rovására megy, ráadásul a gyerek is később kerülhet ágyba az elhúzódó házi feladat miatt, miközben a diák sem a jól végzett munka örömével fekszik le, ehelyett alkalmatlanságot és frusztrációt érez.
A tanulmányban kiemelt jelentős probléma még a matematikaoktatási módszerek fejlődése, amely zavart okozhat azoknál a szülőknél, akik más megközelítésekhez vannak hozzászokva. Ez a helyzet különösen az érzékeny időszakban, a pandémia alatt vált kiemelten fontossá, amikor a szülők szerepe megnőtt az otthoni tanulásban. Mindez frusztrációt és további nyomást gyakorolhat mind a szülőkre, mind pedig a diákokra, ami hozzájárulhat bizonyos negatív sztereotípiák fenntartásához a matematikai képességekkel kapcsolatban, különösen a nők esetében. A tanulmány szerint pedig ezek a sztereotípiák negatívan befolyásolhatják a diákok akadémiai teljesítményét és karrierambícióit is.
Annak ellenére, hogy a tanulmányhoz használt minta elég kicsi, a kutatók úgy vélik, hogy megállapításaik összhangban vannak a szélesebb oktatási narratívákkal, és épp ezért pártolják az olyan házi feladat-politikák kidolgozását, amelyek biztosítják, hogy a feladatok megfelelő kihívást jelentsenek, de közben a diákokkal sem utáltatja meg végképp a tárgyat.