A méhek oda vannak a kannabiszért - és az megmenti az életüket

2020 / 02 / 21 / Justin Viktor
A méhek oda vannak a kannabiszért - és az megmenti az életüket
A kutatók felfedezték, hogy a kender segíthet a méhpopuláció helyreállításában, ugyanis kiváló táplálkozási lehetőséget nyújt a méheknek, amikor leginkább szükségük van rá.

A tanulmány megállapítja, hogy a kender rajokban vonzza a méheket. Nathaniel Ryan Flicker, Katja Poveda, és Heather Grab, a New York-i Ithaca-ban található Cornell University Department of Entomology kutatói több törzsön is kipróbálták a dolgot, és megállapították, hogy a méhek - mind vadonban, mind pedig a mezőgazdasági méz-termelésben - imádják a kendert, különösen a magasabbra növő fajtákat. Ez szokatlan felfedezés, mivel a kannabisz nem rendelkezik édes nektárral vagy élénk színekkel, amelyek jellemzőek azokra a virágokra, amelyek vonzzák a beporzókat.

A kutatók azt gondolják, hogy ennek a kendervirágokban található bőséges pollenhez lehet köze. Ezen felül a kender akkor virágzik, amikor a méheknek leginkább szükségük van rá, július vége és szeptember vége között, akkor, amikor más beporzóbarát virágok eltűnnek. A kendertermesztés kiterjesztése az Egyesült Államokban élelmet biztosíthat a méhek számára egy olyan évszakban, amikor kevés más lehetőség áll a rendelkezésükre - állapították meg a kutatók.

Egy tavaly nyáron végzett előzetes tanulmányban, a Colorado State University kutatói hasonló következtetésekre jutottak. Méhcsapdákat állítottak fel az ipari kendermezőkön a virágzási csúcsidőszakban, és közel 2000 méhecskét gyűjtöttek össze 23 különböző méhcsaládból. Ezeknek csaknem fele klasszikus mézelő méh volt, ám a natív magányos méhek, mint például a Melissodes bimaculata és a Peponapis pruinosa, meglepően nagy arányban jelentek meg.

„Az ipari kender fontos szerepet játszhat a méhek tartós táplálkozási lehetőségeinek biztosításában a vágási időszakban” - írta a tanulmány szerzője Colton O'Brien, a Colorado State University talaj- és növénytudósa.

A kutatók megjegyzik, hogy a géntechnológiával módosított repcevirágokat vizsgáló korábbi kísérletek nem eredményeztek ugyanilyen mennyiségű és ugyanilyen sokféle méhfajtát. A méhek elkerülték a GMO növényeket.

Az élelem mellett a kender élőhelyet is kínál. Egy olyan kontinensen, ahol a terület nagy része nem pollentermelő monokultúrákkal borított, amelyek ráadásul méhkárosító rovarirtó szerekkel vannak borítva (Monsanto-Bayer), a beporzó növények bevezetése kritikus jelentőségű a méhek és az általuk elfoglalt ökoszisztémák túlélése szempontjából.

Szerencsére a decemberben elfogadott 2018 évi mezőgazdasági törvényjavaslat legalizálta a kendertermelést az Egyesült Államokban.

80 000 hektár már művelés alatt áll, további 15 000 hektáros engedély vár jóváhagyásra. Eddig a kutatások csak a nem pszichoaktív kenderfajtákat vizsgálták, de ha Nicholas Trainer francia méhész méheinek viselkedése bármit is jelezhet, a jövőbeni vizsgálatok igazolhatják, hogy a méhek szeretik a THC-tartalmú kannabist is.

(Forrás: ReturnToNow Képek: Pikrepo)