A mozi a járvány után is marad a nappaliban?

2020 / 04 / 29 / Felkai Ádám
A mozi a járvány után is marad a nappaliban?
A koronavírus-járvány egyik következménye, hogy bezártak a mozik. A stúdióknak ezek után két választása maradt: vagy csúsztatják a filmek bemutatóját, vagy online teszik azokat elérhetővé a nézők számára.

Az első lépés nem minden film esetében megléphető, de több nagyobb produkciót is kétségtelenül arrébb raktak. Ez utóbbi oka lehet például, hogy leálltak a járvány miatt a forgatások, de több film egyszerűen csak szépen türelmesen kivárja, amíg a mozik ismét kitárják a kapuikat.

Ezekről itt egy TESCO-bevásárlólista hosszúságú felsorolás, és olyan nagyobb produkciók is ezt az utat követik, mint a Fekete Özvegy, amely májusról került át  november hatodikára, vagy akár a Wonder Woman 1984, amit júniusról agusztus tizennegyedikére pakoltak át.

Ezek mellett viszont több film is elérhetővé vált online az eredeti premier idején.

Természetesen a stúdiók figyelnek, számolják a bevételt, és a mozi jövője a szemünk előtt formálódik.

Ennek leglátványosabb állomása az a „háború”, amely a Universal Pictures és a világszerte mozikat üzemeltető hálózat, az AMC Theatres közt tört ki. Az apropó egy hosszabb, a Wall Street Journalban publikált interjú volt a Universal vezérigazgatójával, Jeff Shell-lel.

Az interjúban a stúdió feje bejelentette, hogy a Trollok a világ körül streamingen elért sikere után a mozik újranyitását követően, a premierkor több formátumban is elérhetővé fogják tenni a filmjeiket.

Magyarán ha ki is nyitnak a mozik, a Universal filmjei továbbra is streamingelhetők maradnak.

Kevésbé meglepő mód ennek nem örült annyira a nemzetközi mozihálózatot üzemeltető AMC vezérigazgatója, Adam Aron, aki nyílt levelet írt a Universalnak arról, hogy ha a mozik kinyitnak újra, a Universal filmjeit nem fogják vetíteni. Adam Aron hozzátette azt is, hogy az intézkedése a bejelentése pillanatától érvényes (ami nem sokat jelent, lévén egyelőre tök üresek ugye a mozik), de ez így marad az újranyitáskor is.

A harcias CEO hozzátette, hogy ez most nem valami üres vagy meggondolatlan fenyegetés.

Adam Aron pedig még tovább is ment: bejelentette, hogy ez a tiltás minden más stúdió filmjeit is érinteni fogja, amely egyoldalúan rúgná fel a vetítésekkel kapcsolatos eddigi gyakorlatot.

Jelenleg tehát itt tart a helyzet, az egyik legnagyobb stúdió átlépett egy nagyon régi határt, amihez az első lökést a járvány miatti intézkedések adták, és kijelentette, hogy az online forgalmazás marad a COVID lecsengése után is. Amire válaszként az egyik legnagyobb mozihálózat kitiltaná az intézményeiből a stúdió műveit.

A hollywoodi viszonyokat egy közepesen sikerült animációs film, a Trollok a világ körül bolygatta fel. Az említett mozi a cikk írásakor 6,1 ponton áll az IMDb-n és 51 százalékon a Metacriticen. Ennél érdekesebb azonban az általa elért eredmény: 100 millió dollárt hozott össze az online forgalmazás első három hetében. Az előzmény, a 2016-os Trollok  egyébként 116,1 millió dollárral zárt a mozikban szintén az első három hét után.

Vagyis a folytatás megközelítette az első film bevételét az első három hétben, ami egy középszerű produkció középszerű folytatásaként igencsak szép eredmény.

A Universal vezérigazgatója éppen erre hivatkozott a fenti interjúban:

„A Trollok a világ körül sikere meghaladta a várakozásainkat, és bizonyítékként szolgál arra, hogy az (online forgalmazás) életképes. Amint kinyitnak a mozik, a filmjeinket mind a két formátumban elérhetővé tesszük.”

Az AMC radikális fellépése, illetve nyílt fenyegetése a többi stúdió felé tehát nem alaptalan. A Warner Bros. például mostanában jelentette be, hogy a Scooby-Doo film, a Scoob május 15-ei premiere nem marad el, csak a Trollok a világ körülhöz hasonlóan streaming platformra vándorol át.

Ha pedig a Scoob is nagy pénzeket hoz, nyilván a Warnernél is elgondolkodnak arról, hogy ne maradjon-e ez a felállás.

Nem csoda, hogy a vitába belekeveredett a NATO is. Pontosabban ha az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéről lenne szó, az némileg érdekes lenne, de a rövidítés ezúttal a National Association of Theater Owners nevű csoportosulásra, vagyis a mozi-üzemeltetők szövetségére utal. Ez utóbbi szerint pedig a Universalnak nem kellene a jelenlegi szokatlan körülményeket arra használnia, hogy szembemenjen az eddigi gyakorlattal.

A NATO érvelése szerint a moziba-járás egy olyan erősen közösségi élmény, amit semmi nem helyettesíthet, és a nézők közül sokan, ha választhatnának (mint ahogy ez jelenleg nem áll a módjukban), inkább moziban néznék meg ezeket a filmeket a streaming platformok helyett.

Ebben pedig azért akadnak megfontolandó érvek. Hiába teljesített jól egy film az online kasszáknál, ebből nehéz messzemenő következtetéseket levonni. Hiszen a bezárkózás miatt olyanok is megnézhették a filmet unalmukban vagy a kölyköket leszedálandó, akik amúgy nem lettek volna kíváncsiak rá, és előfordulhat az is, hogy többen valóban inkább beültek volna a moziba, ha nincs a koronavírus.

Már csak azért is mivel családi filmről van szó.

Persze ugyanígy az is előfordulhat, hogy sokan most fedezik fel, hogy a mozi jó buli, de ha otthon pattogtatjuk a popcornt, akkor olcsóbban kijövünk, mintha a vetítés előtt vesszük meg. És ezekben a pénztárcaérzékeny időben a hasonló extra kiadások elmaradása (ami óriási bevételt hozott a moziknak) sem elhanyagolható szempont.

A lényeg, hogy abban az egyenletben, ami körül most megy a vita, nagyon sok az ismeretlen.

Mindezen kívül pedig természetesen ott a mozi, mint tradicionális intézmény, de ahogy a NATO írta: szokatlan idők ezek.

Ennek megfelelően a Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia (AMPAS) épp most jelentette be, hogy megváltoztatták az Oscarra jelölés szabályait, aminek köszönhetően a 93-adik díjátadón a jelölést nem kötik mozis bemutatóhoz, elég hozzá a streaminges debütálás is.

Az Akadémia hangsúlyozza, hogy az intézkedés csak erre az évre szól.

Mindez nagy változás, hiszen eddig a jelöléshez legalább hét napon át kellett az adott filmet vetíteni Los Angeles megyében. Ezt pedig az olyan hatalmas és pénzzel kitömött vállalatok sem tudták megkerülni, mint például a Netflix.

Persze nem tudni, hogy mi történik az Akadémia „csak és kizárólag erre az évre” vonatkozó elképzeléseivel, ha a mozik a jelenleg tervezettnél tovább maradnak zárva. Illetve ha szezonálisan, a vírus visszatérése miatt kell lehúzniuk a rolót, például ősszel, amikorra több nagyobb premiert is átpakoltak... A jelenlegi tudományos konszenzus szerint ugyanis a vírus évszakonként jelenik meg és tűnik el, mint a megfázást okozó koronavírusok.

Vakcina híján pedig a koronavírus itt fog élni velünk az emberi populációiban, ami teljesen átírhatja a közösségi szokásainkat, tereink és intézményeink használatát.

A stúdiók és a mozik háborúja jelenleg tehát két kérdés körül összpontosul. Az első: a filmeknek van nagyobb szüksége a mozikra, vagy a moziknak a filmekre? Jelenleg úgy tűnik, hogy a filmek köszönik szépen, jól megvannak a vetítőtermeken kívül is. Hogy ez mennyire marad így, ha elmúlik a járvány, arra csak tippelni lehet, de épp erre vonatkozik a következő kérdés: el fog-e múlni egyáltalán a járvány belátható időn belül?

Ez utóbbira pedig jelenleg senki sem tudja a választ.

(Kép: Flickr/Matthew Vortex/Thomas Meijer, Wikipedia, Universal Pictures)


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Kínában elkészítették az elpusztíthatatlan okostelefont, ami már itthon is kapható
Kínában elkészítették az elpusztíthatatlan okostelefont, ami már itthon is kapható
Túrázóknak és a világvégére készülőknek is érdekes lehet a kínai Unihertz beszédes nevű mobilja, a Tank 3 Pro, amibe az óriási akkumulátor mellé még egy beépített projektor is belefért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.