A Peugeot is felfedezte magában az elektromos gént

2020 / 07 / 02 / Rácz Tamás
A Peugeot is felfedezte magában az elektromos gént
Ahogy egyre inkább áll át elektromosra az autózás, a gyártók sorra fedezik fel történelmükben az egykori villanyos próbálkozásokat. Most a Peugeot jött rá, hogy ők tulajdonképpen mindig is elektromosautó-gyártó voltak.

A kávédarálók, borsszórók és biciklik gyártásával induló, 1810-ben alapított Peugeot 1889-ben készítette el első olyan járművét, amelyet némi túlzással autónak nevezhetünk: egy gőzhajtású triciklit. Az első belsőégésű motoros autójuk 1890-ben készült el, első elektromos autójukat pedig az 1920-as években kezdték fejleszteni.

A Peugeot mérnökei jó eredményeket értek el az elektromos technológiával, ám mai szemmel nézve némileg paradox módon túl későn kezdtek bele a dologba. A benzinmotor intézménye ugyanis nagyjából ekkorra nőtte ki végleg korai gyermekbetegségeit és a gyorsan tankolható, nagy teljesítményű, könnyű belsőégésű motoros kocsik szó szerint állva hagyták maguk mögött az elektromos egyéni mobilitást. A villanymotorral szerelt első Peugeot, a 201-es soha nem került gyártásba.


Peugeot 201: elektromos autó, amely megmaradt prototípus-szinten

A Peugeot szakembereinek erőfeszítéseiből bő tíz évvel később, a második világháború idején még sikerült valamennyit profitálni: a vállalat a nyersanyag- és benzinhiányra reagálva ultrakönnyű, autókat kezdett gyártani. Ez volt a VLV (Voiturette Légère de Ville, azaz könnyű városi gépkocsi), amelyet az egykori Peugeot 201-ben már kipróbált, akkumulátoros elektromos hajtáslánc mozgatott, visszafogott dinamizmussal. A villanymotoros VLV rövid életűnek bizonyult, és a gyártás beszüntetését követően mintegy ötven évnek kellett eltelnie, hogy a Peugeot ismét elektromos autót gyártson.


A cuki de csekély használati értékű Peugeot VLV

80 km-es hatótáv, 36 km/h-s végsebesség: a VLV mikroautó nem sokáig bírta tartani a lépést a piacon a gyorsabb, nagyobb kocsikkal. Mindössze 377 példány készült belőle

A népszerű városi kisautó, a Peugeot 106 1996-ban kapott akkoriban modernnek számító elektromos hajtásláncot. A nikkel-kadmium akkumulátorok 100 kilométerre elegendő energiát tudtak tárolni, a Nyugat-Európa több országában is forgalmazott 106 Electrique végsebessége elérte a 90 km/órát. Hasonló adottságokkal bírt az 1998-ban bevezetett, elsősorban a francia közüzemi szolgáltatók által használt Peugeot Partner Electrique, amelyhez ugyanúgy a technológia akkori legnagyobb szakértője, a Saft szállította az akkumulátorokat, mint a 106-oshoz.


Az elektromos Peugeot 106-osból még ma is fel-feltűnik egy-egy példány az európai használtautó-piacon

A második generációs Partner elektromos változata, elsősorban a francia közművek igényei szerint tervezve

2010-ben aztán elkezdődött az az elektromos menetelés, amely néhány újabb évtizedre bizonyosan meghatározza a Peugeot (és az egész autóipar) fő fejlesztési irányát. A cég piacra dobta a Mitsubishi i-MiEV oroszlános emblémás klónját, a lítium-ion akkumulátoros iOnt és a második generációs Partnert is elkezdték kis sorozatnagyságban elektromos hajtással is gyártani.


A Peugeot iOn - Citroën C-Zero - Mitsubishi i-MiEV ikrek a ma elérhető legolcsóbb használható villanyautók a használtpiacon, két- két és félmillió forint körül már lehet jó akkumulátorral rendelkező, megbízható példányok közül válogatni

A Peugeot elektromos fejlesztő munkája tavaly jutott olyan csúcsra, amit minden konkurense irigyelhet: elvitték az európai Év Autója-díjat új, elektromos hajtással is kapható kisautóikkal, a Peugeot 208-assal. A márka új platform-családját, a CMP építőkészletet már kifejezetten úgy fejlesztették, hogy a belsőégésű motorok mellett a legújabb generációs elektromos hajtásláncokat is tartalmazza, méghozzá úgy, hogy a komponensek se az utastérből, se a csomagtér padló feletti részéből ne vegyenek el extra helyet. Ezzel a fejlesztéssel már a márka azon jövőképének megvalósítását készítették elő, hogy 2023-ra minden típusát villamosított (részben vagy teljesen elektromos) hajtáslánccal szerelje fel.

Erre a CMP padlólemezre épül a Peugeot két első modern villanyautója: a Peugeot e-208 és a Peugeot e-2008, de a Peugeot mellett még jó pár márkát magába foglaló PSA-konszern alaposan kihasználja assetjeit: a DS3 E-Tense elektromos autó és az Opel Corsa elektromos változatának technikája is ugyanebből a lego-csomagból áll össze.


A jelen: az elektromos Peugeot 208 és badge-engineeringgel készült ikertesója, az Opel Corsa a 2020-as Év Autója, elektromos verzióban ez az egyik leghasználhatóbb mai villanyautó, 50 kWh-s akkuval, 300 km feletti hatótávval, többé-kevésbé reális áron

E-2008: a 208-as technikája, divatos SUV-testben

Az elektromos menetelés természetesen nem áll meg a márknál. Az idei év második felében megkezdődik a Peugeot e-Expert kishaszonjármű-család gyártása. Természetesen a cégcsoport más-más emblémával gyártott ikermodellje is megkapja az e-208-ból ismert hajtásláncot kapja, 82, 109, vagy 136 LE csúcsteljesítménnyel, 50 kWh vagy 75 kWh kapacitású akkuval. És mivel épp zajlik a PSA-konszern és a Fiat-Chrysler csoport összeolvadása, a Peugeot-kból ismert elektromos technika hamarosan egészen más márkák modelljeiben is feltűnhet majd.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.