A PlayStation jövője a Game Pass árnyékában

2021 / 04 / 11 / Felkai Ádám
A PlayStation jövője a Game Pass árnyékában
A 2017-ben indult Game Pass egy összetett szolgáltatás, amelynek lényege, hogy egy adott, de folyamatosan cserélődő címekből álló videójáték-katalógusból mazsolázhatunk egy fix havi előfizetési díjért cserébe.

Ebből a megközelítésből tehát érthető az ennek leírására gyakran használt „videójátékos Netflix” kifejezés. Ugyanakkor a Game Pass-nak a streaming csak az egyik felhasználási módja (sőt ez jelenleg a legkevésbé kiforrott), mert a leginkább úgy vehetjük igénybe, ha a játékot letöltjük és telepítjük egy adott hardverre, ami lehet pécé vagy a Microsoft valamely konzolja az Xbox One és a Series generációkból. A játékok egy részét pedig valóban igénybe vehetjük streamingelve, „felhőből” is Android-eszközökön (ennek az iOS mütyürökön való elérhetősége jelenleg fejlesztés alatt áll).

A fentiek a nyers technikai részletek, de valójában a Game Pass szexepilje nem az előbb felsoroltakban rejlik, hanem a kínálatban. A játékokat ugyanis nagyon jó érzékkel válogatták össze, letölthetjük azokat a független fejlesztésű címeket, amikre talán sajnálnánk a pénzt, de elérhetjük a legnagyobb szoftvereket is – ez utóbbi kapcsán elmondható, hogy a Microsoft alaposan bevásárolt mind független csapatokból (inXile, Obsidian), mind nagyobb kiadókból (Bethesda), illetve megegyezett az EA-vel, hogy az óriáskiadó egy hasonló szolgáltatását – EA Play – beleintegrálják a Game Pass-ba. Így aztán a Microsoft saját fejlesztői és kiadói által piacra dobott szoftverek már premierkor is elérhetőek, ráadásul ezek közt hatalmas húzónevek (Gears of War, Halo, Doom) és kisebb, de kritikailag egekbe dicsőített játékok egyaránt megtalálhatóak (Wasteland, Pillars of Eternity) – és a külsős címekkel ellentétben ezek jó eséllyel bent is maradnak a könyvtárban. A szolgáltatás másik előnye, hogy mivel a Microsoft mindig hangsúlyt helyezett a visszafelé kompatibilitásra, ezért a Game Pass-on csemegézhetünk a régebbi gépekre (pl. X360) kiadott címek között is.

Amikor tehát többen azt állítják, hogy a havi 4000 forint (ennyi a Gold előfizetést is magába foglaló Ultimate csomag ára) körüli összegért cserébe ez a szolgáltatás jelenleg a Gaming legjobb ajánlata, arra nagyon nehéz ellenérvet mondani. A Sony ehhez képest kicsit macerásabb online szolgáltatást, és az előző generációhoz képest kábé harmadával megemelt árú (30 ezer forint a 20 ezer helyett) first-party szoftvereket kínál a PS5-höz. Az viszont látszik, hogy a Sony-nál keresgélik a válaszlehetőséget a Game Pass-ra, legalábbis erre utal, a PS5 mellé összerakott „The PlayStation Plus Collection”, amely keretében a PS Plus előfizetés mellé kapunk 20 PS4 szoftvert (ezek azonban sokszor jobban futnak PS5 gépen), valamint a Sony a járvány miatti Play at Home kezdeményezés keretében 10 játékot is elérhetővé tesz ingyen. A The PlayStation Plus Collection-ről különösen lerítt, hogy az a célja, hogy a konzolt frissen megvásárlóknak már akadjon a gépén egy combosabb gyűjtemény, amit a konkurens Microsoftnál épp a Game Pass tesz lehetővé. Ráadásul a Sony híres a minőségi first-party címeiről, és a gyűjtemény ezekből 10-et is tartalmaz.

Ha tehát nagyon le akarjuk a Sony és a Microsoft közötti „harc” jelen állását egyszerűsíteni, akkor elmondható, hogy a Sony fegyverténye a minőségi (de rendkívül drágán fejleszthető) exkluzívok, míg a Microsoft esetén ez a szolgáltatás. Legalábbis jelenleg, mivel az Xbox mögött álló vállalat – ahogy arról már szó volt – alaposan bevásárolt mind stúdiókból, mind akár kiadókból, és láthatóan egy olyan jövőt épít, ahol fontos szerep jut a mégcsak nem is elsősorban az Xbox konzolokra szánt, hanem a Game Passon elérhető exkluzívoknak. Ez utóbbiak ráadásul kicsit színesebbek, mint a Sony esetén, hiszen alacsonyabb fejlesztési költségekkel járó szoftverek épp úgy a részét képezik, mint a drága nagyágyúk. Ha még tovább csupaszítjuk a képet, akkor az látszik, hogy míg a Microsoft számára a saját gaming ökoszisztémájuk centruma az utóbbi időben nem a konzol, hanem a Game Pass szolgáltatás, addig a Sony esetén ez továbbra is inkább a PlayStation 4 és PlayStation 5 gépek.

Játsszunk felhőben felhőtlenül? A cloud gaming lehetőségei Magyarországon Magyarországon már több cloud gaminget kínáló szolgáltató közül is választhatunk. Hol tudjuk a Cyberpunk 2077-et nyomni megfelelő gép hiányában? Mutatjuk.

Ettől független a PlayStation eladásai szárnyalnak, ugyanakkor a Microsoft terve évek múlva, a saját exkluzívok kiadásakor fog beérni. A Bethesda felvásárlása után ugyan mág akadtak hírek, melyek szerint a Microsoft minden későbbi cím esetén egyenként veszi fontolóra az exkluzivitás kérdését, de egyre több nyilatkozat alapján a későbbi Bethesda címek elképzelhető, hogy olyan platformokon lesznek kizárólag elérhetőek, melyeken a Game Pass jelen van. Egy új The Elder Scrolls vagy egy Fallout (akár a New Vegas folytatása, most hogy a Bethesda és az Obsidian egy tető alá kerültek) pedig, amelyek premieresen elérhetőek a Game Passban, míg mondjuk PlayStation konzolon nem, nyilván nem fognak a Sony-nak felhőtlen perceket okozni.

Arra pedig, hogy a Microsoft mennyire tudatosan építgeti a Game Pass-t, épp az áprilisban megjelenő MLB The Show 21 a legjobb példa, mivel ez az Amerikában rendkívül sikeres baseballjáték-sorozat korábban PlayStation exkluzív volt, most azonban elérhető lesz a megjelenés napján a Game Pass szolgáltatás keretében.

Nem csoda tehát, ha a Sony az eddigieknél egységesebb választ dolgozna ki a Game Pass-ra a függöny mögött, és a mozgolódásra több jel is utal. Jim Ryan, a Sony Interactive Entertainment vezérigazgatója sokáig úgy nyilatkozott, hogy a hasonló, előfizetéses rendszer nekik egyszerűen nem érné meg, mert a sikercímeik fejlesztési költségei jócskán túlnyúlnak a 100 millió dolláron. Ryan azonban tavaly már utalt arra egy interjúban, hogy mégiscsak terveznek valamiféle válaszlépést a Game Pass-ra.

Legutóbb pedig David Jaffe, több PS-exkluzív sorozat fejlesztője (a God of War atyja, de részben a Twisted Metal is az ő nevéhez kötődik) említette belsős forrásokra hivatkozva, hogy a Sony valóban tervezi is az „ellenszolgáltatást”. Jaffe a fenti videóban spekulált is azon, hogy a Sony lépése mit jelenthet, és ő attól tart, hogy a Sony szépen egybegyűjti a régebbi PS1, PS2 és PS3 címeit (a PS4 címek zöme már most játszható PS5-ön), ezekhez hozzáadja a trófeák megszerzésének a lehetőségét, majd a cég filmjeivel és a sorozataival együtt a PS Now streaming lehetőséggel összeturmixolja. Jaffe szerint azonban egy ilyen pakk nem lenne életképes alternatívája a Game Pass-nek.

Pókember és Nathan Drake is a Netflixre költözik A Sony és a Netflix elég komoly megállapodást kötöttek, és így olyan filmek kerülhetnek a Netflixre, mint a Pókember vagy az Uncharted.

A rertocímek trófeákkal feljavított elérhetőségére egyébként egy bejegyzett szabadalom utal, viszont arról épp a héten írtunk (fentebb), hogy a Sony megegyezett a Netflixszel a mozgóképes tartalmak streameléséről, tehát valószínűtlen, hogy ezzel párhuzamosan ezt beépítené egy szolgáltatásba. Az ugyanakkor nagyon is lehetséges, hogy a Sony „Game Pass” tartalmazni fogja a PS Now-t, mint felhőszolgáltatást, hiszen az a Microsoft esetén is a csomag része. Az sem feltétlen légből kapott elképzelés, hogy a katalógus egyik oszlopát a régebbi címek jelentenék, melyek egyébként részben patinásabbak, részben pedig ismertebbek/kedveltebbek, mint az akkor még hangját kereső, korai Microsoft játékok. (Ráadásul a régebbi gépek digitális boltjainak a bezárása is utalhat erre a lépésre.) Az igazán nagy kérdés, hogy mi lesz ezeken felül. A Sony-játékok fejlesztési költségei tényleg magasak, hiszen ezek sokszor hatalmas, részletes, nyitott világú címek, mozikat idéző látványvilággal és átvezető videókkal. Azt pedig tudjuk a Microsoft példáján, hogy egy ilyen szolgáltatás beindítása nem igazán hoz profitot, vagyis főleg hosszú távon éri meg, a kérdés tehát végül a leginkább úgy hangzik, hogy a hosszú távú versenyhez a Sony mekkora veszteséget hajlandó (és képes) lenyelni? Illetve felmerül még, hogy ha csökkentenék az elégetett pénz mennyiségét, az mit jelent a Sony exkluzívok jövőjét tekintve?

Az látható, hogy a japán cég inkább a biztosra fogad, és az eredetileg PS3-ra kiadott, PS4-re pedig remastererelt Last of Us-nak elkészíti a remake változatát is PS5-re, miközben nem kéri a hasonló hangvételű (zombis-posztapokaliptikus), de legalább teljesen új, ám kritikai értékelése alapján kevésbé lehengerlő frencsájz, a Days Gone második részét. És több dolgozói vélemény alapján is a Sony a kasszasikerek megszállottja, ami időnként már a vállalati kultúra rovására megy. Azt pedig, hogy ez a szemlélet mennyire életképes egy Game Pass-szerű szolgáltatással párhuzamosan vagy abba beleépítve, majd a jövő dönti el.

(Kép: Flickr/EchoSmoker)

További cikkek a Rakétán:

Százhúsz játék tűnik el végleg, ha a Sony nyáron bezárja a régebbi konzolok digitális boltjait Masszív gyomros ez a videójátékok történelmének, ugyanakkor rengeteg játék válik így egycsapásra Xbox-exkulzívvá.

Új, továbbfejlesztett VR-sisak érkezik a PlayStation 5 mellé, mely orvosolja az előd egyik legnagyobb problémáját A Sony bejelentése nyomán új VR-sisak várható az új generációs konzol mellé: szebb, jobb és okosabb, és híján van az előd egyik legidegesítőbb problémájának.

Blockchain, hotelek és aktív jelenlét a konzolokon – ilyen jövőt épít az Atari Az Atari tele van ambiciózus tervekkel, melyek a cég legendás múltjára építenek retro-neon jövőt a videójátékok világán kívül és belül, és most ennek szellemében alakították át a céget is.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.